شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۵۲۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
در دومین جمعه تابستانی سال ۱۴۰۱، علاوه بر گشایش نمایشگاه‌های هنری جدید و امکان بازدید عموم از نمایشگاه‌های حاضر در گالری‌ها، شانزدهمین حراج تهران با آثاری از هنر معاصر نیز کلید می‌خورد.
پایان «چهارگاه» در والی/ نمایش عکس‌های «ت-ه-ر-ا-ن» در اُبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جمعه‌ها هرچند روز تعطیل است اما برای هنرهای تجسمی روزی تعطیل محسوب نمی‌شود چراکه این روز مصادف با آغاز و افتتاحیه بسیاری از نمایشگاه‌های هنری (هنرهای تجسمی) است.

هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و… تلاش‌ها و فعالیت‌های روزها فعالیت خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

البته آدینه، روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشا از این آثار هنری برای اقشار مردم را فراهم می‌کند.

علاوه بر این فرصت‌های گالری‌گردی در روز جمعه، در روزهای هفته نیز این نمایشگاه‌ها امکان بازدید دارند. همچنین دیگر نمایشگاه‌های هنری هستند که در روزهای هفته افتتاح می‌شوند و امکان بازدید دارند، از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه‌های گالری‌های حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، فرهنگستان هنر و مجموعه صبا، برج آزادی، موزه هنرهای معاصر تهران و فلسطین اشاره کرد.

در هفته‌ای که گذشت، همزمان با سالگرد شهادت دکتر بهشتی، عکس دیده‌نشده از شهید بهشتی در نگاه خانه حوزه هنری با حضور سخنگوی قوه قضائیه رونمایی شد.

خبرگزاری مهر افزود: همچنین، با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایشگاه «روز هفتم» با آثاری از پوستر و نقاشی در موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح شد که در این نمایشگاه ۱۴ پوستر و ۴ تابلوی نقاشی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. آئین گشایش این نمایشگاه دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ برگزار شد و علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۵ تیرماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به موزه فلسطین در خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴ مراجعه کنند.

رویداد هنرهای تجسمی که در روز جمعه نیز کارش را ادامه می‌دهد کارگاه سه روزه «ورود کودکان ممنوع» با موضوع کودکان کار و خیابانی است که با حضور محمدرضا دوست محمدی، صابر شیخ رضایی، میکائیل براتی و ۴۵ نفر از هنرمندان حوزه گرافیک از دو روز قبل آغاز به کار کرده است و قرار است آثاری با محوریت کودکان کار که قابلیت نمایش شهری دارند، روی بیلبوردهای شهری قرار بگیرند.

نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» نیز که شامل بخشی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است و در آن بیش از ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند به نمایش درآمده است، نیز یکی از فرصت‌های منحصر به فرد گالری گردی برای علاقمندان به هنر معاصر در پایتخت محسوب می‌شود. این نمایشگاه با هدف نمایش بخشی از گنجینه ارزشمند موزه هنرهای معاصر تهران به ارائه آثاری می‌پردازد که متعلق به دوران آغاز تا اوج این دو جریان در دهه‌های میانی قرن بیستم هستند. همچنین آثاری از هنرمندانی از مکاتب دیگر که بر شکل گیری هنر کانسپچوال تأثیر داشته یا از آن تأثیر گرفته‌اند در این نمایشگاه حاضر هستند. هدف این نمایشگاه پیروی از تقسیم بندی‌های مرسوم نیست بلکه قصد دارد با بازخوانی دو مفهوم جریان‌ساز در میانه قرن بیستم به تحلیلی از محتوای فکری و تأثیرات و میراث این دو جریان دست یابد.

در هفته‌ای که گذشت، ششمین سالانه عکس دانشجویان دانشگاه تهران از ۴ تا ۸ تیرماه پردیس هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای تجسمی، تالار ایران برگزار شد.

اسامی برگزیدگان ششمین سالانه عکس دانشجویان دانشگاه تهران به شرح زیر است:

در بخش مجموعه عکس:

سارا آزادخانی، امیر ابراهیمی، فرزانه استکی، سجاد اسلامی، آناهیتا اکبری، سپیده اکبری جوکار، پیام اکرمی‌پور، معین بهرامی، فاطمه حسینی، علیرضا ساجدی، امین شیرپور، سونیا قنبری، شیدا شاهی، ژوبین عبدیانی، سوگل غزنوی، اشکان غفاری، اعظم فلاحی، لیلا فغانی دلشاد، مونا قاسملو، امیرحسین کیانی، آیدا گلچین و فاطمه نکومنظر تک.

در بخش کتاب عکس:

اویس رمضانی، مسعود زراعت‌کار و فاطمه نکومنظر تک

در دومین آدینه تابستانی ۱۴۰۱ همچنین، شانزدهمین حراج تهران با ارائه ۱۲۰ اثر هنر معاصر ایرانی در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود.

در گزارش پیش‌رو تعدادی از نمایشگاه‌های هنری که افتتاحیه آنها در روز ۱۰ تیرماه ۱۴۰۱ است، بر می‌شمریم.

خانه هنرمندان ایران (گالری پاییز، زمستان و ممیز)

نمایشگاه عکس صبا سرور با عنوان «بی‌سر و بی‌صدا» به کوشش هوفر حقیقی در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه شامل ۲۶ قطعه عکس اجتماعی است که سرور طی دو سال عکاسی کرده است. هوفر حقیقی کیوریتور این نمایشگاه درباره عکس‌های «بی‌سر و بی‌صدا» توضیح داد: آثار این نمایشگاه در فرم، شکلی از مستند اجتماعی دارد اما در محتوا، شخصی شده است. تلاش مستند اجتماعی در آشکارسازی اتفاقات و رخدادهای فرهنگی و اجتماعی است اما در محتوای آثار این نمایشگاه این آشکارسازی وجود ندارد و اتفاقاً شاهد شکلی از به غیاب راندن سوژه‌ها هستیم. این آثار هم ارجاعی به بی‌صدا بودن مدیوم «عکس» دارد و هم عکاس در ثبت آن‌ها به‌گونه‌ای عمل کرده است که سر آدم‌ها حذف شود. البته این حذف هم از طریق فتوشاپ و ابزارهای دیگر نبوده، بلکه محصول زاویه و لحظه‌ای است که عکاس انتخاب کرده است تا سرها در قاب دیده نشوند. این سرها به نوعی به غیاب فرستاده شده‌اند.

نمایشگاه «بی‌سر و بی‌صدا» از ۱۰ تا ۲۰ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ (به جز روزهای شنبه) در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران به نشانی تهران، خیابان طالقانی خیابان موسوی شمالی (فرصت) ضلع جنوبی باغ هنر برگزار می‌شود.

همچنین، نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به همت انجمن تصویرگران ایران و به یاد زنده‌یاد مهدی آذریزدی از ۱۰ الی ۲۰ تیر در گالری‌های ممیز، زمستان و سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

آئین افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه ۱۰ تیر ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سالن شهناز برگزار خواهد شد.

همزمان با این رویداد، خانه هنرمندان ایران میزبان برنامه‌های جنبی دیگری در راستای بزرگداشت زنده‌یاد مهدی آذر یزدی خواهد بود.

نشست تخصصی یک روزه شورای کتاب کودک با حضور کارشناسان حوزه ادبیات کودک و نوجوان روز پنجشنبه ۱۶ تیر از ساعت ۱۰ الی ۱۹ در سالن شهناز برگزار خواهد شد.

کارگاه‌های یک روزه تصویرگری ادبیات کهن نیز به همت انجمن تصویرگران در روزهای شنبه یازدهم، دوشنبه سیزدهم و سه‌شنبه چهاردهم تیر از ساعت ۱۰ الی ۱۷ در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری گلستان

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مسعود احمدی با عنوان «شاید انسان» از امروز جمعه در گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ گشایش می‌یابد و تا ۲۲ تیرماه ادامه خواهد داشت.

گالری ایرانشهر

گالری ایرانشهر از روز جمعه، ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱، میزبان نمایشگاه انفرادی حجم‌های مهدی شیراحمدی خواهد بود. گالری ایرانشهر در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ قرار دارد.

گالری اُ

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های بویه سادات‎نیا با عنوان «یادی از برگ‌های فروریخته» از امروز ۱۰ تیرماه در طبقه اول گالری اُ افتتاح می‌شود.

همچنین نمایشگاه انفرادی عکس‌های فاطمه خواجه نوری با عنوان «ت-ه-ر-ا-ن» و با گردآوری آیدین باقری در طبقه دوم گالری اُ گشایش می‌یابد.

فاطمه خواجه نوری همزمان، عکس‌هایش را با عنوان «ملال فقدان» در گالری محیطی باغ هنر خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته است که برگرفته از تجربه شخصی او است. این عکس‌ها روایت‌گر از دست دادن انسان‌ها و باقی ماندن نشانه‌های آنها است.

گالری اُ در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ واقع است.

گالری والی

«چهارگاه» که ۳ نمایش از آثار هنرمندان تجسمی را از ۲۰ خردادماه در گالری به نمایش گذاشته، در چهارمین نمایشش در روز ۱۰ تیرماه میزبان آثار مونا آقابابایی با عنوان «نظر به سطح» است. این نمایش تا ۱۶ تیرماه در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برقرار است.

در نمایشگاه‌های پیشین «چهارگاه»، آثاری از آهو حامدی، سارا روحی صفت، بابک کاظمی و پرگل عینالو به نمایش گذاشته شد.

گالری جاوید

نمایشگاه انفرادی «اثر انگشت» خط‌نگاره‌های افسانه پرچکانی، روز جمعه ۱۰ تیر در گالری جاوید افتتاح می‌شود.

این مجموعه شامل آثاری است که این هنرمند طی زمستان سال ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۱ خلق کرده است. این آثار حروف الفبای پارسی را در کانون توجه قرار داده و کوشیده اهمیت این حروف در انتقال اندیشه فارسی‌زبانان به زبانی معاصر را به بحث بگذارد.
نظر شما