پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۲۵۲۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
۱۲ تیر ماه ۱۳۹۶ باغ کتاب تهران به عنوان بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران در فضایی به وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد. در پنجمین سالروز افتتاح باغ کتاب تهران، نگاهی به بخش‌های مختلف این مجموعه فرهنگی خواهیم داشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۶ باغ کتاب تهران به عنوان بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران در فضایی به وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد. در پنجمین سالروز افتتاح باغ کتاب تهران، نگاهی به بخش‌های مختلف این مجموعه فرهنگی خواهیم داشت. 

پیشنهادی برای اوقات فراغت خانواده‌ها

باغ کتاب تهران یک مجموعه تفریحی فرهنگی است که با بخش‌های متنوع، مخاطبانی را با سلیقه‌های مختلف جذب می‌کند. بخش بازی‌های فکری و باشگاه‌های علمی این مجموعه در کنار فروشگاه کتاب کودک و لوازم‌التحریر، برای کودکان و نوجوانان جذابیت زیادی دارد و فروشگاه کتاب بزرگ‌سال، فروشگاه صنایع دستی، سالن‌های سینما و تئاتر، فضاهای کار اشتراکی و... نیز مخاطب بزرگ‌سال باغ کتاب را به حضور در این مجموعه ترغیب می‌کند. در مجموع می‌توان گفت باغ کتاب تهران امکاناتی برای چندین ساعت وقت‌گذرانی یک خانواده در اختیار دارد. این مجموعه فرهنگی یک ساختمان دو طبقه شامل چهار بلوک با زیربنای ۶۵ هزار مترمربع است که هر بلوک از این ساختمان به گروه سنی خاصی اختصاص داده شده است.

بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران پنج ساله شد/ مروری بر امکانات و ویژگی‌های باغ کتاب تهران

سرزمین فکربازیا 

برای حضور در سرزمین فکربازیا باید به طبقه اول باغ کتاب تهران بروید. در این طبقه اگر سراغ بلوک A  را بگیرید به سرزمین فکربازیا می‌رسید که نه تنها جایی برای بازی کردن به شمار می‌رود، بلکه فرصتی برای کشف استعداد کودکان و نوجوانان به حساب می‌آید. در حقیقت اینجا هم طعم شیرین بازی را می‌چشید و هم ممکن است از دل این بازی جذاب پنجره‌های جدیدی روی زندگی شما باز شود.

بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران پنج ساله شد/ مروری بر امکانات و ویژگی‌های باغ کتاب تهران

شهربازی روبوکیدز

شهربازی تعاملی روبوکیدز یک شهربازی رباتیک است. این نوع از شهربازی‌ها با ایجاد دنیای جدیدی از سرگرمی با استفاده از هوش مصنوعی در تلاش است سبک جدیدی را در تفریح و آموزش کودکان با استفاده از تکنولوژی به ارمغان آورد. برای رفتن به این مکان تفریحی هیجان‌انگیز به طبقه اول باغ کتاب بروید. در روبوکیدز، ربات حاضر در مجموعه با کودکان صحبت می‌کند، آنها را در آغوش می‌گیرد و داستان سیاره‌شان و روبوکیدز را برایشان تعریف می‌کند. کودکان در روبوکیدز می‌توانند بازی‌های تعاملی و رباتیکی خاصی را انجام دهند که در هیچ شهربازی دیگری وجود ندارد و با بازی کردن و تحرک، به ربات انرژی بدهند و او را خوشحال کنند. در روبوکیدز درهای تازه‌ای از جهان فناوری به کودکان باز می‌شود که زبان آن، زبان شادی و سرگرمی است. ربات، قوه تخیل بچه‌ها را تقویت می‌کند و آنها را به دنیای خیال سوق می‌دهد. مأموریت روبوکیدز پاسخ به روح همیشه متعجب کودکان است.

باشگاه زیست‌شناسی

وقتی کودکان در حین بازی و سرگرمی مطلبی می‌آموزند، این مطلب برای همیشه در ذهنشان باقی می‌ماند، چون حاصل یک اتفاق و تجربه شیرین بوده است. باشگاه زیست‌شناسی باغ کتاب در بهار ۱۳۹۹ به این مجموعه اضافه شد. هدف این باشگاه تبدیل کردن آموزش زیست‌شناسی به یک سرگرمی هیجان‌انگیز است. در این کارگاه آموزشی با کمک ابزارآلات مناسب، کودکان و نوجوانان در کنار تفریح هرچه بیشتر با علم زیست‌شناسی به عنوان یکی از رشته‌های علوم پایه آشنا می‌شوند. این آشنایی می‌تواند کمک بزرگی برای انتخاب رشته و در ادامه، انتخاب شغل مناسب برای کودکان و نوجوانان باشد. علاقه به رشته‌های خاص درسی و مشاغل مختلف در همین سن شکل می‌گیرد و حضور کودکان در این کارگاه‌های آموزشی نیز می‌تواند به استعدادیابی کودکان کمک شایان توجهی کند.

بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران پنج ساله شد/ مروری بر امکانات و ویژگی‌های باغ کتاب تهران

باشگاه رباتیک

باشگاه رباتیک باغ کتاب تهران فضایی علمی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان است. این مجموعه برای کودکان و نوجوانانی مناسب است که می‌خواهند در آینده مهندسان و مخترعان هوش مصنوعی شوند. در کارگاه‌های باشگاه رباتیک می‌توانید ساخت ربات و برنامه‌نویسی رباتیک را آموزش ببینید، قطعات ربات بخرید و با بازی‌های رباتیک سرگرم شوید. باشگاه رباتیک در تیرماه سال ۱۳۹۶ در فضایی ۲۰۰ متری شروع به کار کرده و پس از گذشت یک سال از شروع به کار خود، به ۴۰۰ متر گسترش یافت.

باغ علم کودک

باغ علم کودک از دیگر بخش‌های مفرحی است که برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال در طبقه اول بلوک C در سال ۱۳۹۶ در باغ کتاب تهران افتتاح شد. در این قسمت برای آموزش مفاهیم علمی، از مالتی‌مدیای بسیار جذاب و کودکانه استفاده می‌شود و چهار داستان از بدن انسان، شهر، خانه، کره زمین و فضا را برای کودکان روایت می‌کند. جذابیت این داستان‌ها این است که کودک در فرایندی بازی محور، مطالب جدید می‌آموزد. در این بخش از نمایشگرهای خاص استفاده شده است که حس سه بعدی تصاویر را به کودکان منتقل می‌کنند. بازدید از هر بخش از باغ علم کودک حدود دو ساعت زمان می‌برد. در این بازدید یک مربی متخصص همراه کودکان است ولی اگر والدین علاقه‌مند به همراه کودک خود هستند، یکی از والدین می‌تواند کودک خود را در این باغ همراهی کند. زبان این تور دو ساعته فارسی است اما در صورت نیاز مخاطبان می‌توانند زبان‌های فرانسه، انگلیسی یا عربی را انتخاب کنند.

بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران پنج ساله شد/ مروری بر امکانات و ویژگی‌های باغ کتاب تهران

بزرگ‌ترین شهربازی علمی کشور در باغ کتاب

در همان طبقه اول باغ کتاب یک بخش دیگر با عنوان باغ علم وجود دارد. هر چند برای این بخش نمی‌توان محدودیت سنی در نظر گرفت و محیط آن برای خردسال تا بزرگ‌سال جذاب است، اما عنوان کلی آن «باغ علم نوجوان» است. این قسمت با چهار هزار متر مربع فضایی که دارد بزرگ‌ترین شهربازی علمی کشور محسوب می‌شود. در این قسمت سه سالن و ۴۰ بخش مختلف وجود دارد که سفری علمی را برای دانشجویان و نوجوانان فراهم می‌کند. حدود ۴۰ دستگاه علمی آموزشی در سه سالن مختلف وجود دارد. در «باغ علم نوجوان» بخشی با نام آسمان‌نما در نظر گرفته شده که یکی از پرطرفدارترین بخش‌های باغ علم محسوب می‌شود. در این قسمت شما می‌توانید شاهد آسمان شب کویر به صورت ۳۶۰ درجه‌ای باشید. کیفیت نمایش این آسمان‌نما قابل توجه است و در پخش آن از بهترین تجهیزات روز دنیا استفاده شده است. این شبیه‌سازی به حدی هنرمندانه انجام شده است که حتی می‌توانید صور فلکی مختلف را در آن تماشا کنید و با دنیای ستارگان بیشتر آشنا شوید.

پردیس تئاتر و موسیقی

کار ساخت پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فعالیت رسمی خود را آغاز نکرد. تا اینکه با بهبود شرایط و از یکم خردادماه ۱۴۰۱، این مرکز با اجرای نمایش «باغ» به کارگردانی حسن معجونی رسماً آغاز به کار کرد. این نمایش در سالن «کُرهال» این مجموعه که دارای ۲۶۰ صندلی، سن دارای ابعاد ۱۲ متر در ۱۲ متر و سن گردان به قطر ۱۰ متر، سیستم نور ال‌ای‌دی و سیستم صوتی Array است، روی صحنه رفت. بلک‌باکس، استودیو باکس و کافه کُر از دیگر فضاهای پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب است که در زمینه تئاتر و موسیقی فعالیت می‌کند.

بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران پنج ساله شد/ مروری بر امکانات و ویژگی‌های باغ کتاب تهران

تخفیف به مناسبت سالگرد افتتاح باغ کتاب

محسن جلالی فراهانی مدیرعامل باغ کتاب تهران می‌گوید در زمان راه‌اندازی این مجموعه، مقرر شد مکانی برای فراغت و استراحت خانواده‌های تهرانی و البته مسافران شهرهای دیگر باشد. «با این تفاوت جدی که نمی‌خواهیم یک شهربازی روبسته بسازیم و قرار است در پس‌زمینه همه فعالیت‌های تفریحی، میزانی از آموزش هم وجود داشته باشد. الان در باغ کتاب بازی‌های زیادی وجود دارد، ولی بازی خنثایی در بین آنها نیست. به همین دلیل به شعار معروف باغ کتاب رسیدیم که می‌گوید «کشف کن، تجربه کن، یاد بگیر». قرار است حین همه بازی‌ها، بچه‌ها چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند.» 

جلالی فراهانی همچنین از تخفیف‌های ویژه در سالروز افتتاح باغ کتاب خبر می‌دهد؛ تخفیف‌هایی که لذت سر زدن به این مجموعه را دوچندان می‌کند. «در روز یکشنبه ۱۲ تیرماه همزمان با سالروز افتتاح باغ کتاب، تخفیف‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف مجموعه در نظر گرفته‌ایم و باشگاه رباتیک، باغ علم نوجوان، ماشین حمل کودک و باغ علم کودک ۵۰ درصد، اتاق فرار ۳۰ درصد، خانه کودک، سرزمین فکربازیا و روبوکیدز ۲۵ درصد، کافه علم و باشگاه زیست‌شناسی ۲۰ درصد و فروشگاه کتاب بزرگ‌سال و فروشگاه کتاب کودک و نوجوان ۱۵ درصد تخفیف خواهند داشت.»

بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران پنج ساله شد/ مروری بر امکانات و ویژگی‌های باغ کتاب تهران

چهره‌های فرهنگی چه نظری درباره باغ کتاب دارند؟

محمدرضا شفیعی کدکنی نویسنده و شاعر مطرح کشور یکی از چهره‌هایی بود که از باغ کتاب بازدید کرد و در حاشیه این بازدید، این مجموعه را مکانی بین‌المللی دانست که باید در مقیاس‌های متناسب در شهرهای دیگر ایران هم راه‌اندازی شود. «حتی در شهر تهران هم وجود شعبات مختلف با چنین رویکردی می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. تا به حال هیچ جای دنیا چنین نمونه‌ای که تا این اندازه به بحث علم و کتاب پرداخته باشد، ندیده‌ام. موسیقی فاخر و نقاشی هنرمندان دو گزینه‌ای هستند که در باغ کتاب نباید از آنها غافل بود و باید برنامه‌های ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شود.»

بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران پنج ساله شد/ مروری بر امکانات و ویژگی‌های باغ کتاب تهران

مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر شناخته‌شده کودک و نوجوان نیز تجمیع فروشگاه کتاب را راهی برای کاهش هزینه‌های خرید مردم عنوان کرد. «باغ کتاب برای اولین بار در کشورمان با امکان حضور ناشران کوچک و بزرگ، به مخاطب امکان انتخاب داده است. کتاب‌فروشی‌های سطح شهر به دلیل جای کم، امکان عرضه کتاب‌های کمی را دارند. به همین دلیل کتاب‌های ناشران مشهور را عرضه می‌کنند. تا کنون ناشران کوچک و تازه تأسیس کمتر امکان ارائه کتاب‌هایشان را پیدا می‌کردند، اما باغ کتاب یک موقعیت برابر برای ناشران مختلف ایجاد کرده است. هیچ جای شهر نمی‌توانید چنین ویترینی برای کتاب‌های کودک و نوجوان پیدا کنید و جامعه امروز ما این ویترین را نیاز دارد.»

راه‌های دسترسی به باغ کتاب

برای دسترسی به باغ کتاب می‌توانید هم از وسایل حمل و نقل عمومی و هم از وسایل شخصی استفاده کنید. اگر بخواهید با ماشین شخصی به باغ کتاب بروید، می‌توانید از یکی از دو آدرس زیر استفاده کنید:
آدرس اول:
میدان ونک، بزرگراه حقانی مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب تهران
آدرس دوم:
بزرگراه شهید همت مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ‌موزه دفاع مقدس و باغ کتاب

اما برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بهترین راه استفاده از متروی تهران است. ایستگاه متروی شهید حقانی و ایستگاه متروی شهید همت، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به باغ کتاب هستند و هر دو، فاصله یکسانی تا باغ کتاب دارند. از متروی شهید حقانی می‌توانید با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی خود را به باغ کتاب برسانید یا از ون استفاده کنید. اتوبوس ونک به مقصد رسالت هم از ایستگاه باغ کتاب و کتابخانه ملی عبور می‌کند که با رفتن به ونک می‌توانید از این اتوبوس استفاده کنید. فقط توجه کنید که این اتوبوس در مسیر برگشت یعنی رسالت به ونک از این ایستگاه گذر نمی‌کند.

نظر شما