شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۲۶۱۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
جذب تهیه کننده، سرمایه گذار و یا اسپانسر برای آثار نمایشی نسبت به پروژه های سینمایی و یا سریال سخت تر است، به همین دلیل ما از مسئولین برای دیده شدن آثار نمایشی و جذب مخاطب و هموارتر شدن جذب سرمایه مساعدت می خواهیم.

موانع تولید آثار نمایشی در گفتگو با یک کارگردان جوانپایگاه خبری- تحلیلی فرهنگ و هنر؛ سید علی رضوی تهیه کننده و کارگردان آثار نمایشی که تهیه کنندگی چندین نمایش خانوادگی، کودک و نوجوان و کارگردانی دو فیلم بلند «داداش مجید» و «حس تنهایی» و چندین فیلم کوتاه را دارد در گفتگو با خبرنگار fhnews.ir به بیان دغدغه های خود به عنوان یک کارگردان جوان عرصه نمایش پرداخت و از موانع و مشکلات این عرصه برای همکاران خود گفت. مشروح این مصاحبه در پی می آید:

از فعالیت هنری خود برای مخاطبان ما کمی بگوئید:

از سال ۸۹ فعالیت هنری را با ساخت فیلم کوتاه آغاز نمودم ، این روزها مشغول تهیه کنندگی ۳-۴ نمایش کمدی، خانوادگی و کودک و نوجوان هستم. تهیه کنندگی و کارگردانی

دو فیلم بلند با نام های «داداش مجید» و «حس تنهایی» بیش از ده فیلم کوتاه جشنواره ای و چند فیلم نیمه بلند را انجام داده ام. همچنین سابقه نویسندگی و کارگردانی دو نمایش صحنه ای به نام های نمایشگاه «یاد یاران» و «حافظه شاهی» را نیز دارم. آخرین اثر که بر روی صحنه برده ام نمایش «حافظه شاهی» است.

احتمالا شما هم مثل سایر همکارانتان حرفهایی برای محدودیت های دوران کرونا بر فعالیت خود دارید کمی در این خصوئص بفرمایید

چه پیش و چه پس از کاهش شیوع ویروس کرونا استقبال تماشاگران از آثار هنری و نمایشی بسیار کم شده و این یکی از دغدغه های تمامی کسانی است که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

بزرگترین دغدغه جوانان هنرمند در خصوص حمایت و امکانات است. در این زمینه مسئولین فقط به صحبت بسنده می کنند که ما از جوانان و هنرمندان حمایت خواهیم کرد اما در عمل کمترین حمایت را می بینیم. امیدواریم که حمایت ها بیشتر شود و از حرف به عمل تبدیل شده و جوانان و هنرمندان را از دلسردی و یا ناامیدی نجات دهند.

به عنوان یک کارگردان حوزه آثار نمایشی چه مشکلاتی بر سر راه خود می بینید و چه حوزه هایی فکر می کنید می توانند در این مسیر به شما کمک دهند؟

جذب تهیه کننده، سرمایه گذار و یا اسپانسر برای آثار نمایشی نسبت پروژه های سینمایی و یا سریال سخت تر است، به همین دلیل ما از مسئولین برای دیده شدن آثار نمایشی و جذب مخاطب و هموارتر شدن جذب سرمایه مساعدت می خواهیم. به شکلی که تمامی رسانه ها حداقل هر روز نسبت به اطلاع رسانی از آثار هنری نمایشی اقدام نمایند. مثلاً صدا و سیما و شبکه های سراسری و حتی استانی در کل کشور می توانند برنامه های مختلفی درباره معضلات تولید آثار نمایشی، اطلاع رسانی نمایش های در حال اجرا و... تولید نمایند. این کار برای فرهنگ سازی و جذب مخاطب مناسب است و می تواند در شکل گیری توجه و علاقمند کردن مردم به اثر هنری مانند تئاتر بسیار کمک کننده باشد.

موانع و سختی ها تولید اثر هنری بیشتر در چه حوزه ای است؟

تولید آثار هنری آن هم به صورت مستقل و بدون هیچگونه حمایت دولتی و ثانویه مالی از سوی تهیه کننده های دیگر و... بسیار کار سخت و مشکلی است که این عمل یعنی تولید اثر هنری مستقل در تئاتر «حافظه شاهی» صورت گرفت. سختی های آن بیشتر در تأمین منابع مالی است، چرا که هزینه های بسیار زیادی برای مسائل مختلفی مانند تماشاخانه، دکور و لوازم صحنه، عوامل هنری، تبلیغات، محل تمرین، لباس و... دارد.

آیا مردم به عنوان مخاطب شما هم می توانند کمک یار شما باشند یا فقط مسئولان مد نظر شما هستند؟

و در آخر از تمامی مسئولین، هنرمندان و مردم تقاضا دارم که از آثار هنری حمایت کنند، تا آن جایی که می توانند با تبلیغ کلامی، مجازی و.. از کارها استقبال کنند چرا که زحمات زیادی برای تولید و اجرای آثاری هنری کشیده می شود. توصیه من این است که حتی اگر یک اثر هنری باب میل شخصی نبود، آن شخص بداند که سازندگان آن اثر با زحمت فراوان تلاش کردند یک اثر هنری را تولید نمایند و حداقل کاری که می توانند انجام دهند به آنها روحیه بدهند تا در ادامه آنها بتوانند با انگیزه در جهت بهبود کیفیت آثارشان بکوشند.

سپاس از وقتی که گذاشتید



نظر شما