شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۸
کد خبر: ۱۲۶۲۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
تعدادی از گروه‌ها و مجموعه‌های آیینی-موسیقایی اقوام ایران طی روزهای اخیر در قالب رویداد فرهنگی مذهبی «محرم در گلستان» به اجرای آیین‌های موسیقایی ویژه محرم در کاخ گلستان تهران پرداخته‌اند.
وقتی سازها مویه می‌کنندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،کامران همت پور پژوهشگر و تهیه‌کننده موسیقی که مدیریت اجرایی رویداد «محرم در گلستان» را به عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه توضیحاتی درباره این پروژه موسیقایی در تهران توضیح داد: رویداد فرهنگی مذهبی «محرم در گلستان «عنوان مجموعه برنامه‌ای موسیقایی – آئینی است که همزمان با آغاز ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان تهران پیش روی مخاطبان و شهروندان قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر به نقل از وی افزود: آنچه برای این رویداد موسیقایی برنامه‌ریزی شده بود، اجرای ویژه برنامه‌های موسیقایی متناسب با ایام سوگواری محرم است که به همت و پشتیبانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ گلستان همچنان در حال برگزاری است. ضمن اینکه علیرضا قاسم خان از کارگردانان و تهیه‌کنندگان حوزه سینما به عنوان دبیر علمی و بنده به عنوان مدیر اجرایی در پروژه حضور داریم.

همت پور درباره گروه‌ها و مجموعه‌های موسیقایی که در این ویژه‌برنامه‌ها به اجرا می‌پردازند گفت: طی روزهای اخیر گروه کرنا نوازان از شهرستان لاهیجان در قالب برنامه‌های کرنانوازی و چاوش خوانی و گروه سنج و دمام از استان بوشهر به اجرای برنامه پرداخته‌اند. این در حالی است که طی روزهای پیش رو هم گروه چَمَری از استان ایلام نیز به اجرای برنامه‌هایی در حوزه‌های طراحی شده می‌پردازند و تا آنجا که اطلاع دارم این برنامه برای اولین بار است که در جایی در این قالب پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: موسیقی چمری از آئین‌های سوگواری مرتبط با مناطق کردنشین است که وقتی اقوام این منطقه عزیزی را از دست می‌دهند با ساز و دهل و نوای موسیقایی با چمری خوانی ناله می‌کنند و مویه سر می‌دهند. این موسیقی دربرگیرنده نوای حزن انگیزی است که قالب و حال و هوای متفاوتی دارد و می‌تواند برای شهروندان تهران و آن دسته از عزیزانی که تمایل به آشنایی با آئین‌های سوگواری مرتبط با ایام محرم دارند، دارای ویژگی‌های جالب توجهی باشد.

این تهیه‌کننده موسیقی در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: آئین‌های موسیقایی مرتبط با ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در برگیرنده ویژگی‌ها و تفاوت‌های زیادی است که بازنمایی و انعکاس دوباره آنها در ایام محرم برای شهروندان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. آئین‌ها و موسیقی‌هایی که علاوه بر مفاهیم معنوی و مذهبی بسیار ارزشمند و غنی‌ای که دارند، دربرگیرنده جذابیت‌های سمعی و بصری زیادی هستند که تا مدت‌ها می‌تواند روح انسان را جلا دهد.
نظر شما