پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۲۶۷۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
برنامه «سین سلامتی» با همکاری خانه سلامت و سرای محله گلشن با حضور کارشناس سلامت خانم جهانیان در تاریخ 22 به صورت نشست و کارگاهی آموزشی برگزار شد.
برنامه «سین سلامتی» و تاثیر آن بر روابط والدین و فرزندان / والدین باید رفتار صحیح با نوجوان را بدانندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جهانیان حضور در این نشست‌ها را برای نوجوانان و والدین آنها ضروری توصیف کرد و گفت: والدین با حضور در این نشست‌ها واکسینه می‌شوند تا راه‌های برخورد با فرزندان خود را بیاموزند. تقویت و بهبود روابط والدین و فرزندان در گرو شناخت آنها از یکدیگر و در نتیجه ارتباط سالم و موثر آنها است.
این کارشناس سلامت در این نشست‌ها که به صورت مشاوره فردی و گروهی و در جلساتی با حضور دختران نوجوان و والدین آنها برگزار شده بود، اظهار کرد: این روزها دیگر روش‌هایی مانند غُر زدن، تنبیه و موعظه کردن و حق‌السکوت دادن برای تعامل والدین با نوجوانان مؤثر نیست. نوجوانی دوره تعیین‌کننده‌ای است که هوشیاری والدین را می‌طلبد. اگر می‌خواهید نزدیک‌ترین فرد به فرزندتان باشید باید راه‌کارهای دقیق آن را بدانید و اینگونه جلسات ابزار کافی را برای رفتار مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد.
جهانیان تاکید کرد: والدین باید رفتار صحیح با نوجوان را بدانند و از اشتباهات رایجی مانند ایجاد محدودیت‌ها، نظارت مستقیم و تحقیر دوستان نوجوان خود پرهیز کنند چراکه یک رفتار اشتباه از سوی والدین می‌تواند باعث ایجاد اختلالات مختلفی از جمله افسردگی شود و نوجوان را به خطر بیاندازد. همچنین با کمک گرفتن از روانشناسان، افزایش اطلاعات درباره دوران نوجوانی و آگاهی از تاثیرات فضای مجازی به بهبود روابط میان خود و فرزندتان کمک کنید.
همچنین در این سلسه نشست‌ها تاکید شد: رفتار صحیح با نوجوانان اهمیت بسیاری دارد چرا که نوجوانی، مرحله‌ای است که همزمان با بلوغ اتفاق می‌افتد. این دوره حساس می‌تواند شخصیت فرد را شکل دهد و بر آینده او تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر رفتاری که والدین با فرزندان نوجوان خود دارند، پیش‌بینی کننده رفتارهای آینده آن‌هاست. شما با رفتارهای خوب و بدتان شخصیت نوجوان خود را شکل می‌دهید و باعث می‌شوید که او یاد بگیرد در سال‌های بعد چگونه با دیگران رفتار کند.
جهانیان، کارشناس سلامت با بیان اینکه مشاوره به والدین کمک می‌کند که به بهترین صورت با فرزند نوجوان خود ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: در بسیاری از مواقع والدین و فرزندان به دلیل تفاوت‌های زیاد نمی‌توانند یکدیگر را درک کنند. در این شرایط مشاوره مانند یک پل ارتباطی عمل می‌کند و راه‌های برقراری ارتباط را به هر دو طرف آموزش می‌دهد.
یکی از دختران نوجوان که در این نشست‌ها همراه با مادر خود حضور یافته بود درباره تاثیر این سلسه نشست‌ها عنوان کرد: پیش از شرکت در این جلسات خجالتی بودم و ارتباطاتم محدود بود اما پس از شرکت در این جلسات ارتباط گسترده‌ای پیدا کرده‌ام و شناخت بیشتری نسبت به رفتار و نحوه ارتباط با والدین خود پیدا کرده‌ام. مادرم نیز با حضور در این نشست‌ها، رفتار متفاوتی پیدا کرده و روابطمان بهبود چشمگیری داشته است.
گفتنی است والدین شرکت کننده در این جلسات از بالارفتن علم و آگاهی خود نسبت به فرزندان و شناخت هرچه بیشتر روحیات و چگونگی برقراری ارتباط درست با فرزندان، پس از شرکت در این نشست‌ها تاکید داشتند و خواهان ادامه این نشست‌ها شدند.
نظر شما