جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۹
کد خبر: ۱۲۶۹۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
مؤسسه مطالعات فلسطین، کتاب مستند نگاری شهادت شیرین ابوعاقله را منتشر می‌کند.
کتاب شهادت «شیرین ابوعاقله» منتشر می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این کتاب با هدف  مستند نگاری دلایل شهادت شیرین ابوعاقله ـ خبر نگار فلسطینی ـ و نیز گرامی داشت و یاد و خاطره او منتشر می‌شود.

شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی تبار شبکه خبری الجزیره، چهارشنبه ـ ۲۱ اردیبشهت ـ (۱۱ مه ۲۰۲۲) در حال پوشش خبری حمله نیروهای اشغالگر به اردوگاه جنین بود که مورد اصابت گلوله صهیونیست‌ها قرار گرفت و در حین تولید آخرین گزارشش، به شهادت رسید.

ابوعاقله در سال ۱۹۷۱ در فلسطین به دنیا آمد و مدرک لیسانس روزنامه‌نگاری و رسانه را از دانشگاه یرموک اردن اخذ کرد.

او از سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان خبرنگار الجزیره در فلسطین اشغالی فعالیت می‌کرد و یکی از خبرنگاران سرشناس در موضوع فلسطین بود.

شهادت ابوعاقله واکنش‌های بسیاری را در میان عرب زبانان و غیرعرب زبانان در سراسر دنیا برانگیخت.

تدوین این کتاب را خالد فرّاج بر عهده داشته و رندة حیدر، سناء حمّودی، لمیس رضی، وهالة زین العابدین، تهیه کنندگان این اثر مستند بوده‌اند.

 این کتاب حوادث پیش از شهادت این خبرنگار را  توضیح داده و  شرایط متشنجی که نیروهای اشغالگر در سرتاسر کرانه باختری ایجاد کرده بودند را شرح داده است. همچنین لحظه شهادت شیرین ابوعاقله و  واکنش‌های فلسطینیان، عرب زبانان و دیگر کشورهای جهان به کشته شدن او در این کتاب مطرح شده است. حمله نیروهای اشغالگر به تشییع جنازه ابوعاقله هم از دیگر بخش‌های این کتاب است.

اظهارات و موضع گیری‌های سازمان‌های حقوقی بین‌المللی که خواستار تحقیقاتی درباره ترور و بعد حمله به مراسم تشیع جنازه خبرنگار الجزیره شدند،  نتایج تحقیقات رسانه‌های بزرگ دنیا درباره ترور این خبرنگار، نتایج تحقیقات پلیس اسرائیل دابره حمله به مراسم تشییع جنازه و نیز نتایج تحقیقات آمریکا در  جولای ۲۰۲۲ هم در این کتاب آمده است.

صحبت‌های خانواده شیرین ابوعاقله و شبکه خبری الجزیره  و نیز مراسم‌های بزرگداشتی که برای این خبرنگار فلسطینی در سرتاسر دنیا برگزار شده است، از دیگر بخش‌های این کتاب  است.

انتهای پیام/
نظر شما