جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۲۷۰۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
مجید یوسف‌زاده، راوی جنگ در مراسم یادواره 1400 شهید دفاع مقدس گفت: اوج غائله کردستان و غرب، در پاوه رخ داد. آنان به بیمارستان پاوه حمله کرده و مجروحین را به طرز فجیعی به شهادت رساندند.
به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 مراسم یادواره 1400 شهید دفاع مقدس منطقه 8 به همت فرهنگسرای گلستاناوج غائله کردستان در کشتار فجیع مجروحین پاوه رخ داد/ کومله و دموکرات از داعش هم بدتراند/ اولین روحانی شهید دفاع مقدس چگونه به شهادت رسید؟/ روایتی عینی از خودخواهی رهبران تجزیه‌طلب در سازمان ملل برگزار شد. در این مراسم جمعی از خانواده‌های معزز شهدا، یادگاران هشت سال دفاع مقدس و مسئولینی از بنیاد شهید حضور داشتند. 
حجت الاسلام رضایی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید در ابتدای این مراسم گفت: امروز در منطقه هشت حضور داریم و چه زیباست که اینجا را به عنوان منطقه ثامن نامگذاری کردند. وی با اشاره به آیه‌ «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» گفت: شهدا زنده‌اند و حقیقتاً ما را به خداوند دعوت می‌کنند. هم شهدا حاضر و ناظراند و هم امام رضا بر محفل و مراسم ما نظر دارند و به همین دلیل است که وقتی اسم آنان را می‌بریم حالمان خوب می‌شود. اگر محفل‌هایی به نام شهید ایجاد می‌شود، به این دلیل است که می‌خواهد ما را با مسیر و زندگی آنان انس بدهد. این دعوت هم حتما از سوی آنان است. 

مجید یوسف‌زاده روایتگر دفاع مقدس دیگر سخنران این مراسم بود. او در مقدمه سخنان خود گفت: 23 بهمن 1357، یعنی یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین تحرکات علیه جمهوری اسلامی آغاز شد و 8 اسفند، غائله کردستان و غرب را داشتیم که در آن عده‌ای از چریک‌های فدایی، کومله و دموکرات با هدف خودمختاری، کردستان را به دست ضدانقلاب انداختند.

 اوج غائله کردستان و غرب، در پاوه رخ داد. همانطور که در فیلم «چ» دیدید، آنان به بیمارستان پاوه حمله کرده و مجروحین را به طرز فجیعی به شهادت رساندند. وی اضافه کرد: شب گذشته در جایی بودیم و یکی از خواهران امدادگر از روزهای اول جنگ تعریف می‌کرد. او می‌گفت که کومله و دموکرات از داعش هم بدتر بودند. به همین دلیل است که عده‌ای از رزمندگان دفاع مقدس می‌گویند که 10 سال دفاع مقدس داریم، چرا که 2 سال با ضدانقلاب و دشمن داخلی و 8 سال با دشمن خارجی جنگیدیم. پس از کردستان، غائله‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خلق مسلمان در آذربایجان و ... رخ داد. آنان می‌خواستند کشور را تکه تکه کرده و تضعیف کنند. فراموش نکنید که پاشنه آشیل هر کشوری، جنگ داخلی است.
 این روایتگر دفاع مقدس با اشاره به هدف صدام از حمله به ایران گفت: از اردیبهشت ماه سال 1359 بود که دشمن درگیری‌های مرزی را با ما شروع کرد. در آن زمان، وضعیت نظامی مطلوبی نداشتیم و عراق با 3 هدف به ما حمله کرد. اولین هدف، براندازی جمهوری اسلامی بود. دومین هدف، گرفتن خوزستان و اهواز بود تا مرکز نفت ایران از کشور جدا شود و سومین هدف نیز گرفتن رودخانه اروند و شهر اروندکنار و آبادان بود. این رودخانه، محلی استراتژیک برای حمل و نقل دریایی عراق به شمار می‌رود. 

دشمن به هیچ کدام از 3 هدف خود نرسید و به همین دلیل است که می‌گوییم در جنگ پیروز شویم. وی خاطره‌ای از شهادت اولین روحانی در دفاع مقدس را بیان کرد: شهید محمدحسن شریف قنوتی یکی از فرمانده‌های مردمی است که نقش به‌سزایی در مقاومت 34 روزه خرمشهر در برابر دشمن بعثی داشت. 

او یک لشگر 150 نفره را در خرمشهر آماده کرده بود که واقعا شجاعانه جنگیدند. روز 26 مهرماه یک وانت مهمات به دست آنان می‌رسد. تصمیم می‌گیرند که این مهمات را به آبادان ببرند. وقتی از پل خرمشهر عبور می‌کنند، دشمن به ماشین آنان تیراندازی می‌کند. ماشین چپ می‌شود و عراقی‌ها با 11 گلوله، شریف قنوتی را مورد اصابت قرار می‌دهند. به سینه او تیر و با سرنیزه کلاشینکف نیز به سرش ضربه می‌زنند و پیکرش را به طرز فجیعانه‌ای روی زمین می‌کشند. او مظهر مقاومت شهر خرمشهر و اولین روحانی شهید شده جنگ ایران و عراق است.
یوسف‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شهدای مدافع حرم گفت: شهدای مدافع حرم مظلومانه جنگیدند و شهید شدند. خیلی سخت است که به شما بگویند برای پول به جنگ رفته‌اید. در سوریه هفته‌ای دو شب به ما غذا می‌دادند. یا باید گرسنه می‌خوابیدید یا بچه‌ها از جیب خودشان خرج می‌کردند. به یاد دارم که رزمندگان ما در خان‌طومان در محاصره بودند. شهید رضازاده به همراه 3 نفر دیگر از بچه‌های اصفهان از بازنشستگان سپاه به سوریه آمده بودند. در شرایطی که 35 نفر از بچه‌های ما در محاصره بودند، شهید رضازاده یک مینی کاتیوشا آورد تا به سمت دشمن داعشی شلیک کرده و راه را باز کند. به جوانان گفت شما اجازه ندارید بالای تپه بیایید و خودشان 4 نفری شلیک می‌کردند. دقایقی بعد یک موشک کرنت به آنان برخورد کرد و همه‌شان رابه شهادت رساند.

 
سعید حقیقی، رئیس اداره بازرسی بنیاد شهید و امور ایثارگران دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: هنوز هم ناگفته‌ها و ناشنیده‌های زیادی از دفاع مقدس وجود دارد و باید قلم‌های بیشتری روان شود تا این ناگفته‌ها به گوش بقیه برسد. اگر رشادت‌ها و دلاوری‌های دفاع مقدس بیان می‌شد و به جامعه انتقال پیدا می‌کرد، شاهد برخی رفتارهای ناهمگون مثل اغتشاشات اخیر نبودیم. وی ادامه داد: در 200- 300 سال اخیر، در هر جنگ و نزاعی که بین ایران و دیگر کشورها رخ داده، بخشی از خاک کشورمان را از دست داده‌ایم‌، اما در دفاع مقدس حتی یک متر از کشورمان را هم از دست ندادیم. این اتفاق به واسطه شرف و غیرتی است که رزمندگان ما داشتند. بنابراین مختصات جنگ تحمیلی، خاص است. 

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پشت پرده گروه‌های تجزیه‌طلب گفت: 5-6 سال پیش بود که در سازمان ملل حضور داشتم و تعدادی از رهبران ضدانقلاب و تجزیه‌طلب مثل کومله، پان ترکیسم، منافقین و ... نیز در آنجا حاضر بودند.

 قرار بود همایش تمام شود و قرار شد یک نفر به نمایندگی از همه بیانیه‌ای را علیه جمهوری اسلامی قرائت کند. شروع به خواندن بیانیه کرد، اما در همین حین، یک نفر بلند شد که چرا به زبان فارسی می‌خوانید؟ باید به زبان عربی بخوانید. دیگری بلند شد و گفت باید به زبان ترکی بخوانید و ... در همانجا دعوایی رخ داد که بیانیه از بند 3 ادامه پیدا نکرد. 

او در پایان گفت: بنده در اداره کل بازرسی بنیاد شهید و امور ایثارگران به شما قول می‌دهم که در حد توانم با هیچ فساد، رانت و دزدی کوتاه نیایم. بنده تعهد می‌دهم که سر سوزنی با کسی مماشات نکنم و اگر بخواهند حق شهدا، خانواده آنان و ایثارگران را پایمال کنند، تا حد توان مقاومت خواهیم کرد. 

در پایان این مراسم از خانم سلطان‌جوادی همسر شهید مجتبی خسروی و فاطمه صالحی همسر شهید علی اصغر صالحی تقدیر شد. 
انتهای پیام/
اوج غائله کردستان در کشتار فجیع مجروحین پاوه رخ داد/ کومله و دموکرات از داعش هم بدتراند/ اولین روحانی شهید دفاع مقدس چگونه به شهادت رسید؟/ روایتی عینی از خودخواهی رهبران تجزیه‌طلب در سازمان ملل
نظر شما