جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۲۷۰۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کتاب «فرهنگ لغات، اصطلاحات و متون حقوق محیط زیست دریایی» نوشته شهرناز فلسفی توسط انتشارات ماهواره منتشر و راهی بازار نشر شد.
فرهنگ لغات، اصطلاحات حقوق محیط زیست دریایی روانه بازار نشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «فرهنگ لغات، اصطلاحات و متون حقوق محیط زیست دریایی» نوشته شهرناز فلسفی به‌تازگی توسط انتشارات بین المللی ماهواره منتشر شده است. این‌کتاب مجموعه‌ای از واژه‌ها، اصطلاحات و متون تخصصی مربوط به دریاها از انگلیسی به پارسی است.

خبرگزاری مهر افزود: این فرهنگ فقط مجموعه از واژه‌های مربوط به «حقوق محیط زیست دریایی» نیست بلکه همچنین اصطلاحات و واژه‌های غیر حقوقی مرتبط با دریاها، آبزیان و دیگر جاندارانی که زندگی آنها وابسته به دریاهاست را هم در خود جای داده است. بنابراین به غیر از فرهنگ حقوق محیط زیست دریایی، لغات، اصطلاحات و متون مربوط به حیات وحش دریایی، زیستگاه‌های طبیعی آنها، نحوه رفتار انسان با جانداران ساکن دریاها (اعم از حیوان و گیاه) را نیز شامل می‌شود. به عبارتی دیگر نه فقط با علم حقوق بلکه با «حق» جانداران دریایی هم سر و کار دارد. در عنوان کتاب هم بر این نکته تاکید شده است.

متون معاهدات بین المللی در خصوص دریاها، قوانین برخی از کشورها که مرتبط با حفاظت از محیط زیست و جانداران دریایی است، پیشنهادات محافظتی سازمان‌هایی که با محیط زیست دریایی پیوند دارند با هدف آشنا کردن پژوهشگران و علاقه مندان به محیط زیست دریایی به فارسی برگرداننده شده است.

حقوق محیط زیست دریایی مجموعه اصول حقوقی، قوانین و مقرراتی است که به منظور حفاظت از محیط زیست و منابع دریایی و پیشگیری از آسیب و زیان ناشی از آلودگی و تخریب تعادل اکولوژی با آرمان تضمین سلامت انسان تدوین شده است این حقوق همچنین ناظر به برنامه‌ها کردارها و تعاملاتی است که از محیط زیست منابع و جانداران دریایی (حیوانات و گیاهان محافظت می‌کند.

حقوق محیط زیست دریایی رشته علمی بسیار نوپایی در دیسیپلین حقوق محیط زیست به شمار می‌آید. به لحاظ تاریخی، این رشته علمی ابتدا پیرامون کنوانسیون‌ها و معاهدات بین المللی در خصوص حفاظت از اقیانوس‌ها و دریاها شکل گرفت و بدین لحاظ شعبه‌ای از شعبات حقوق محیط زیست به شمار آمد. به علت دانش محدود درباره دریاها و نوپایی آن، هنوز هم به صورت یک مجموعه علمی مستقل و مشخص آکادمیک جای خود را نگشوده است. اما به سبب اهمیت دریاها و حیات آبزیان در بقای بشر به تازگی مباحث و یافته‌های علمی تخصصی مهم و ارزشمند در این رشته ظهور یافته‌اند و روزبه روز بر کشفیات جدید علمی در این خصوص افزوده می‌شود.

یکی دیگر از دلایل نوپایی و پویایی علم حقوق محیط زیست دریایی، تنوع و گستردگی موضوعات مربوط به دریاهاست که حوزه وسیعی از علوم گوناگون شیمی تا حقوق دریاها از حقوق بین المللی کشتیرانی تا زیست شناسی دریایی، از علوم مربوط به نفت و گاز تا تجار بین المللی کشتیرانی تا زیست شناسی دریایی، از علوم مربوط به نفت و گاز تا تجارت بین المللی دریایی، از بوم شناسی تا مخاصمات و جنگ‌های دریایی، از گونه شناسی جانواران آبزی تا علوم مربوط به هواشناسی، را در بر می‌گیرد. از این رو با اینکه به طور ماهوی می‌تواند شاخصه ای از رشته حقوق محیط زیست به شمار آید اما به واقع علم حقوق محیط زیست دریایی یک دیسیپلین میان رشته‌ای است. بنابراین برای تکوین و توسعه آن همکاری و تعامل گروه‌هایی از دانشمندان و متخصصین علمی در شعبات گوناگون دانش بشری ضرورت دارد.

فعالیت‌ها و گوشزدها و مساعی خستگی ناپذیر سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی و حامیان حیوانات دریایی است. آنها نقش بسیار پر رنگی در استقلال و تحول و توسعه این رشته از حقوق محیط زیست دارند داشته و دارند کوشش‌های مجدانه این سازمان‌ها و استفاده آنها از تریبون‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تاکید بر اهمیت آب‌ها و حیوانات دریایی و نقشی که آنها در حفظ حیات بشر ایفا می‌کنند توانسته است جامعه جهانی را نسبت به لزوم حفاظت از آب‌ها هشیار کند و دولت‌ها را ترغیب نماید تا با وضع مقررات و معاهدات بین الدولی از آسیب بیشتر به این ذخایر حیاتی پیشگیری نمایند.

متأسفانه امروزه اقیانوس‌ها و دریاها به خاطر عملکرد خودخواهانه انسان‌ها، با خطرات جدی و آسیب‌های جبران ناپذیری روبه رو شده‌اند و چنانچه این روند تخریب گرانه به همین شتاب ادامه یابد سرانجام تداوم زندگی بشر و سایر موجودات زنده بر روی زمین ناممکن می‌گردد. آسیب‌ها و نابودی گری‌هایی که توسط انسان در آب‌ها انجام می‌گیرد هم به خود نوع بشر صدمات جبران ناپذیری وارد می‌آورد و هم به انواع حیوانات آبزی بنابراین علاقه مندان به محیط زیست دریایی با اقدامات و ابتکارات سایر کشورهای جهان در مبارزه با آسیب‌ها و خطراتی است که دریاها، آبزیان و سایر جانداران را تهدید می‌کند.

این‌کتاب با ۳۳۷ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما