جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۲۷۰۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
برگزیدگان هشتمین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار» کتاب معرفی شدند.
برگزیدگان جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» معرفی شدندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ۹ روستای برگزیده و یک روستای استمرار(فعالیت مستمر  کتابخوانی دارد)، به این شرح معرفی شدند:

اشترمل، بخش مرکزی تویسرکان، استان همدان

ویان، بخش مرکزی،  کبودرآهنگ، همدان

ولیعصر، بخش مرکزی، مرودشت، فارس

مرزن‌آباد درویش خیل، بخش مرکزی- بابل- مازندران

عرب محله، بخش رودبی جنوبی، ساری، مازندران

گورک سادات، بخش دلوار، تنگستان، بوشهر

دهبکری، بخش دهبکری، بم، کرمان

ناچیت، بخش سیمینه، بوکان، آذربایجان غربی

دوکوهک، بخش مرکزی، رامهرمز، خوزستان

روستای استمرار

شاهنجرین، بخش شاهنجرین، درگزین، همدان.

ایسنا افزود: اسماعیل جانعلی‌پور - مدیر اداره کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» - در نشستی که روز یکشنبه در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد،  با بیان این‌که بعد از اعلام فراخوان این دوره در سال گذشته، ۲۸۵ روستا اعلام آمادگی کرده و آثار و فعالیت‌های خود را به دبیرخانه ارسال کردند، گفت: از این تعداد با بررسی آثار رسیده، ۵۲ به مرحله داوری ملی رسیدن که پس از فرآیند داوری مجدد ۱۰ روستا به عنوان روستای برگزیده انتخاب شدند.

سپس یاسر احمدوند - معاون فرهنگی وزارت ارشاد – بیان‌ این‌که این جشنواره از اتفاقات مبارک فرهنگی در سال‌های گذشته بوده است، گفت: این جشنواره با هدف اصلی توجه به عدالت فرهنگی و تشویق و ترغیب روستاها به مطالعه و ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم در روستاها برای امر کتاب‌خوانی تعریف شده است.

 او افزود: حدود یک چهارم جمعیت کشور ما در روستاها زندگی می‌کنند که این عدد، عدد قابل توجهی است اما معمولاً امکانات فرهنگی متناسب با جمعیت در این روستاها وجود ندارند، بنابراین باید از ظرفیت‌های مختلف  شهرستان‌ها و مناظق مختلف همچنین دستگاه‌ها برای ایجاد زمینه بهتر مطالعه در روستاها بهره برد.‌ به نظرم روستاها علاوه بر این‌که مولدان اقتصادی کشور هستند، باید در جایگاه ملودان فرهنگی نیز قرار بگیرند. بسیاری از چهره‌های فرهنگی کشورمان برخاسته از روستاهای ایران عزیز هستند. ویژگی‌های روستاها در تربیت استادان فرهیخته ایرانی، مؤثر بوده است. وظیفه جمهوری اسلامی ایران  این است‌که امکانات بیشتری را در روستاها برای کتابخوانی ایجاد کند و این جشنواره برای دستیابی به این هدف مهم است  این جشنواره در هشت سال گذشته استمرار داشته و تعداد قابل توجهی از روستاها در این رقابت فرهنگی حاضر بودند.

 احمدوند با اشاره به نهادهای همکار کار در برگزاری این جشنواره، گفت: امسال تغییری  اجرای این جشنواره خواهیم داشت و تلاش داریم با همکاری نهادهای دیگر امکانات مورد نیاز آن را برای دوستان خود فراهم کنیم.

معاون فرهنگی درپاسخ به پرسش ایسنا درباره این‌که تغییرات در اجرای جشنواره در چه بخش‌هایی خواهد بود، گفت: در دوره‌های گذشته در یک مراسم در پایتخت، روستاها را معرفی می کردند، امسال قرار است در خود روستاها حاضر شویم و مسئولان فرهنگی و مشارکت‌کننده در این جشنواره را نیز به روستا دعوت کنیم و در آنجا این مراسم برگزار  شود. این حضور حتماً کمک می‌کند تا از شرایط موجود آگاه شویم و بتواند نشانه توجه دولت مردمی به این روستاها باشد. در این مراسم حتماً از چهره‌های مرتبط با استان‌ها که به چهره‌های ملی تبدیل شده‌اند، استفاده خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم با افزایش امکاناتی که در اختیار روستاها قرار می‌دهیم بتوانیم تحولی در این روستاها داشته باشیم.

 معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره این‌که جشنواره روستاهای دوستدار کتاب مانند برگزاری کنکور شده و برخی از روستاها بعد از برگزیده شدن، رها می‌شوند، حتی برخی فعالیت مستمر  یا خلاقانه ندارند، توضیح داد: تلاش می‌کنیم به استمرار فعالیت‌ها و پایش آن‌ها توجه داشته باشیم. جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، یک جشنواره ترویجی برای آشنایی مردم با کتابخوانی است. امر کتابخوانی نیز خود یک امر خودجوش و داوطلبانه است که به مشوق نیاز دارد. الزام و اجباری در این زمینه وجود ندارد. برخی از روستاها همچنان فعالیت‌هایشان ادامه دارد و برخی نیز توجه کافی به ظرفیت‌هایشان صورت نگرفته است. باید ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شود که فراخور استقبال و مشارکت مردم باشد.

او همچنین در پاسخی درباره فرصت رویدادهای ترویجی برای تحقق واقعی «مصوبه بودجه فرهنگی دستگاه‌ها» بیان کرد: ظرفیت‌های قانونی مختلفی برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی در روستاها وجود دارد. یکی از وظایف دبیرخانه احصاء این ظرفیت‌ها و استفاده از آن‌ها است. اگرچه ظرفیت‌های قانونی که با لفظ «مجاز است» در اختیار قرار می‌گیرد، ظرفیت‌های بالفعل شونده‌ای نیستند. معمولا دستگاه‌ها، علاقه‌مند نیستند، بودجه‌های خود را در مسیرهای دیگری صرف کنند؛ با این وجود دستگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت قانونی برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی در روستاها استفاده کنند. امیدوارم نتایج فعالیت و پیگیری دبیرخانه قابلیت اطلاع‌رسانی پیدا کند.     

 نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز توضیحاتی در زمینه همکاری و مشارکت خود با جشنواره ارائه کردند.
نظر شما