سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۲۸۵۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان : در سینمای ایران یک «محفل» یا یک «کانون» در حال هدایت محتوایی سینماست.
چالش اصلی جشنواره فیلم رشد چیست ؟به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم این دوره از جشنواره رشد را مشخص شدن هدف جشنواره در نظر سیاست‌گذاران این دوره دانست و در عین حال از چالش « توزیع» که این رویداد با آن روبرو است، سخن گفت.

وی توضیح داد: این جشنواره یک جشنواره صرفا هنری نیست و در آن قالب بر محتوا تقدم ندارد، البته نه این که این دو از هم جدا باشد و بتوان محتوا را بدون قالب ارائه داد، ولی تناسبی که بین این دو برقرار می‌شود مهم است.

به گزارش ایسنا ،عضو شورای سیاست‌گذاری پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد توضیح داد: در این دوره، جشنواره توانست تناسب خوبی بین مخاطبان و موضوعات خود برقرار کند.

جانباز با بیان این که امسال تاکید بر فیلمسازی فرهنگیان و دانش‌آموزان بیشتر بوده است خاطرنشان کرد: این هدف یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره بود که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی با ابراز تاسف از «محفلی» شدن سینما عنوان کرد: در سینمای ایران یک «محفل» یا یک «کانون» در حال هدایت محتوایی سینماست و این رویداد، هم ناشی از عملکرد مدیران و سیاست‌گذاران است، هم به تولیدکنندگان و سینماگران بر می‌گردد.

جانباز به جریان فروش سینمای ایران اشاره کرد و ادامه داد: در پنج سال اخیر چیزی در حدود پنج درصد از فروش سینمای ایران به فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص داشته و تعداد فیلم‌هایی که به صورت سالانه در این حوزه تولید شده، به تعداد انگشتان دست نرسیده است، بنابراین سهم این سینما در جریان کلی سینمای ایران را نمی‌توان بیش از 10 درصد در نظر گرفت.

وی سینما را یک ابزار قدرتمند در زمینه‌های تربیتی، سیاسی و اجتماعی توصیف کرد و گفت: متاسفانه موفق نشده‌ایم از سینما به عنوان ابزار استفاده کنیم و از کارکردهای متنوع آن بهره ببریم.

جانباز اضافه کرد: جشنواره فیلم رشد برای این که تمایز خود نسبت به دیگر جشنواره‌ها را نشان دهد، مخاطب خود را مشخص کرده است و با صراحت تصمیم گرفته به مفاهیم آموزشی و تربیتی وارد شود تا بعد از چند سال فعالیت در این حوزه، ذائقه‌ها را متمرکز کند.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان درباره خروجی‌های جشنواره تاکید کرد: فیلم‌هایی که در بخش دانش‌آموزی یا بخش معلمان فیلمساز به دبیرخانه رسید، نشان داد فیلمسازان این حوزه با دغدغه و نگرش و بر اساس اقتضائات خود به ساخت فیلم مشغول شده‌اند، اتفاقی که بسیار میمون و مبارک است و الگوی درست فیلمسازی در این حوزه به شمار می‌آید.

وی تفاوت مقتضیات مناطق مختلف کشور را یادآور شد و بیان کرد: جشنواره فیلم رشد با رویکردی که در پیش گرفته است، به تدریج به جایگاه اصلی خود نزدیک می‌شود.

جانباز «توزیع» را چالش اصلی جشنواره فیلم رشد خواند و اظهار کرد: امسال با توجه بیشتر دبیرخانه، این چالش کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

عضو شورای سیاست‌گذاری پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد اضافه کرد: همان گونه که در تولید به «مدرسه» توجه شده، باید در توزیع آثار هم مدرسه در راس توجه قرار گیرد، همان طور که در جشنواره عمار مسجد و محله هم ابزار تولید فیلم واقع شد و هم به عنوان راه توزیع آثار مورد توجه قرار گرفت.

پنجاه و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد شامگاه گذشته به کار خود پایان داد.

نظر شما