شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۳۱۱۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر شهرداری تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در دریاچه چیتگر توضیحاتی ارائه کرد و گفت:با توجه به رویکرد جدید شهرداری تهران، بهره‌برداری از دریاچه شهدای خلیج فارس به سازمان فرهنگی هنری شهرداری واگذار شد.
اینجا از طلوع آفتاب باز است!/از جذب سرمایه گذار تا ماجرای بهره بردار چیتگربه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دریاچهٔ چیتگر یا دریاچهٔ شهدای خلیج فارس دریاچه‌ای مصنوعی است که در ‌غرب تهران و منطقهٔ ۲۲ شهرداری تهران واقع شده‌است. مساحت این دریاچه ۱۳۰ هکتار است و در مجاورت آن ۱۲۰ هکتار مجموعهٔ تفریحی نیز در پهنهٔ خشکی ایجاد شده‌است.

دریاچهٔ چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته و جنوب دریاچه به بزرگراه شهید همدانی، شمال آن به بزرگراه همت، شرق آن به بزرگراه آزادگان می‌رسد و از غرب به بافت مسکونی منطقهٔ ۲۲ شهرداری تهران محدود  است. منبع تأمین آب دریاچه رودخانهٔ کن می‌باشد و به واسطهٔ سیکل بسته و ایزولهٔ سامانهٔ انتقال آب آن هیچگونه آب دیگری وارد سیلاب‌های فصلی و همچنین تغذیهٔ سفره‌های آب زیرزمینی نمی‌شود.

به نقل ازخبرنگار اجتماعی فارس،مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس ۲۵۰ هکتار وسعت دارد که ۱۲۰ هکتار آن را پهنه ساحلی و ۱۳۰ هکتار آن را پهنه آبی تشکیل می‌دهد. تراز تاج دایک دریاچه ۱۲۶۸٫۵ متر از سطح دریا می‌باشد و تراز حداکثر آب دریاچه ۱۲۶۷٫۵ است. آبگیری دریاچه در فصول پرآبی رودخانهٔ کن از ابتدای دی‌ماه تا پایان فروردین انجام می‌شود. حجم دریاچهٔ پشت سد نیز در حدود ۶٫۹ میلیون متر مکعب برآورد می‌ شود.طول تاج سد دریاچه ۷۳۰ متر و عرض آن ۱۲ متر، محیط دایک ساحلی پیرامون دریاچه ۴٬۸۰۰ متر و قطر دریاچه ۱٬۸۰۰ متر است. عمق دریاچه در کناره‌ها بین یک‌ونیم تا دومتر است، اما در اواسط دریاچه به ۹٫۵ متر می‌رسد.

بهره برداری از دریاچه چیتگر به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شده است. این دریاچه قطب گردشگری تهران است و در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در این دریاچه در ایان نوروز ، جذب سرمایه گذار ، گردشگر و .... با محسن صالحی مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

در خصوص برنامه های شهرداری تهران در باره بزرگترین قطب گردشگری کلانشهر تهران توضیح دهید.همچنین بفرمایید نگهداری دریاچه‌ای با این وسعت با چه چالش‌هایی روبروست؟گردشگران با پرندگان و ابزیان دریاچه چطور رفتار می کنند؟

در مدیریت شهری، مجموعه‌ی 250 هکتاری دریاچه، به مثابه یک موجود زنده و دارای اکوسیستمی ویژه شناخته شده و همواره با چالش‌های خاصی روبروست. نگهداشت و توسعه فضای سبز با توجه به بحران کم‌آبی، کنترل کیفیت آب ورودی به دریاچه، حفاظت و حراست از اموال شهر، آموزش رفتار گردشگران با پرندگان و آبزیان، نظارت بر استاندارد لوازم شهربازی، ارتقای خدمات‌رسانی در سرویس‌های بهداشتی و ... تنها بخش کوچکی از حوزه‌های چالشی مدیریت مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس است که با گروهی از مدیران متخصص و با سابقه شهری مطرح کرده ایم.

الحمدالله تاکنون این چالش‌ها، خللی در نحوه‌ی خدمت‌رسانی به شهروندان و گردشگران عزیز وارد نکرده‌اند.

پیش‌بینی شما از استقبال گردشگران در نوروز  چگونه است؟گردشگران بیشتر از کدام استان ها به تهران می آیند؟


در نوروز گذشته (1401)، به صورت روزانه ما میزبان بیش از ۱۵۰ هزار نفر از شهروندان تهران و گردشگران شهری از نقاط مختلف کشور و به ویژه شهرها و استان‌های همجوار بودیم. همچنین در تابستان روزانه به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از شهروندان برای گذران اوقات فراغت و تفریح به مجموعه دریاچه مراجعه کردند که این آمار در روزهای پایانی هفته به بیش از ۵۰ هزار نفر در روز هم رسید.

در روز طبیعت چه میزان گردشگر به دریاچه می آیند؟

 انتظار داریم که در نوروز 1402، روزانه پذیرای حداقل 200 هزار نفر بازدیدکننده باشیم/ در روز طبیعت بیش از یک میلیون گردشگر داریم

با توجه به افت محسوس شیوع کرونا، انتظار داریم که در نوروز 1402، روزانه پذیرای حداقل 200 هزار نفر بازدیدکننده باشیم که با برابر تجربه‌ی سال‌های گذشته، قریب به یقین در ایامی همچون روز طبیعت، این رقم به بیش از 1 میلیون نفر خواهد رسید.

نحوه سرمایه‌گذاری توسعه مجموعه دریاچه خلیج فارس (چیتگر) به چه صورت است؟ در این زمینه توضیح دهید.

بهره‌برداری از دریاچه شهدای خلیج فارس به سازمان فرهنگی هنری شهرداری واگذار شد/ توسعه و بارگذاری در مجموعه، علاوه بر لزوم مطابقت طرح‌های پیشنهادی با اسناد بالادستی، نیازمند جذب سرمایه‌گذاراست

با توجه به رویکرد جدید شهرداری تهران، بهره‌برداری از دریاچه شهدای خلیج فارس به سازمان فرهنگی هنری شهرداری واگذار شد. لذا هرگونه توسعه و بارگذاری در مجموعه، علاوه بر لزوم مطابقت طرح‌های پیشنهادی با اسناد بالادستی، نیازمند جذب سرمایه‌گذار بر مبنای سیاست‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداریست.

سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در این بخش هستند؟ در خصوص فرصت های سرمایه گذاری توضیح دهید.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس فقط به جزایر و غرف محدود نمی‌شود/اقدامات در حوزه نواوری شهری/محصولات و خدمات دانش بنیان در زمینه تفریح، اوقات فراغت و گردشگری شهری

با این توصیف، شرکت نوسازی و عمران چیتگر به عنوان نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری، آمادگی دارد تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در مجموعه دریاچه را برای مخاطبین و سرمایه‌گذاران عزیز ارائه کند.

ناگفته نماند فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس فقط به جزایر و غرف محدود نمی‌شود و در سایر زمینه‌ها به ویژه در حوزه نوآوری شهری و محصولات و خدمات دانش بنیان در زمینه تفریح، اوقات فراغت و گردشگری شهری پذیرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت است.

ساعت کار مجموعه تفریحی گردشگری دریاچه خلیج فارس تغییری یافته یا مانند گذشته است؟

ساعت کار مجموعه از طلوع آفتاب تا ساعت ۲۴ است. با توجه به اینکه شهروندان از ساعات ابتدایی طلوع آفتاب برای ورزش صبحگاهی وارد مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس می‌شوند، لازم است که همکاران ما در بخش نگهداشت از ساعت ۱۲ شب نسبت به تخلیه مجموعه اقدام و بلافاصله ضمن جمع‌آوری زباله‌ها و رفت و روب معابر، مشغول آبیاری فضای سبز مجموعه شوند، در واقع گروه‌های مختلف فنی و خدمات شهری در فاصله بین ساعت ۱۲ شب تا طلوع آفتاب برای پاکسازی و نگهداشت مجموعه مشغول به کار هستند.

با توجه به تأثیرگذاری دریاچه شهدای خلیج فارس در محیط زیست شهر تهران، مدیریت دریاچه چیتگر، چه مأموریتی در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی برای خود تعریف کرده است؟


دریاچه شهدای خلیج فارس به دلیل برخورداری از یک اکوسیستم پویا چه در بخش محیطی و چه در بخش مغزافزاری، توجه ویژه‌ای به مقوله‌های اجتماعی داشته و دارد. فضای اجتماعی حاکم بر مجموعه، نمونه‌ی کوچکی از فضای اجتماعی کلی شهر تهران است با همان گستردگی و با همان اختلاط فرهنگی.اگر حفاظت از گونه‌های گیاهی در شهر، از وظایف مهم شهرداریست، حفاظت، نگهداشت و توسعه فضای سبز مجموعه با وجود 110 گونه‌ی گیاهی، از مهمترین دغدغه‌های مدیران مجموعه است.

با توجه به کمبود آب چه روش های برای کاهش مصرف آب دارید در این باره توضیح دهید. در خصوص برخی خاموشی ها در دریاچه توضیح دهید علت این امر چیست؟


اگر باید فرهنگ صحیح مصرف آب، توسط شهروندان مد نظر قرار بگیرد، اینجا هم باید روش‌هایی برای کاهش مصرف آب به کار بگیریم. اگر بخشی از شهر به واسطه‌ی خاموشی، به فضای ناامن شهری تبدیل می‌شود، در دریاچه هم این احتمال وجود دارد که به واسطه‌ی خرابی سازه‌های برقی، موقتا دچار خاموشی شویم که با اجرای مدون برنامه نت (نگهداری و تعمیرات) این خاموشی‌ها به صفر نزدیک شده است. اگر تولید زباله و اختلاط زباله‌های تر و خشک، به یکی از آیتم‌های هزینه‌زا در مدیریت شهری تبدیل شده است، اینجا هم در دریاچه با آموزش مستقیم به مردم و پخش کیسه زباله بین گردشگران و استقرار سطل‌های تفکیک زباله، قدم مؤثری در راستای کاهش هزینه‌های تحمیلی به مدیریت شهری برداشته‌ایم.

در خصوص همیاران دریاچه توضیح دهید.

 با کمک گروه‌های مردمی حافظ محیط زیست تحت عنوان همیار دریاچه هستیم/ انداختن ته‌سیگار بر روی زمین  باعث آلودگی بصری و آلودگی خاک می شود

اگر انداختن ته‌سیگار بر روی زمین و در فضای سبز شهری باعث آلودگی بصری و آلودگی خاک می‌شود، در دریاچه، با کمک گروه‌های مردمی حافظ محیط زیست تحت عنوان همیار دریاچه، میزبان و مجری رویدادهای اجتماعی متعدد با هدف جمع‌آوری ته‌سیگار بوده‌ایم.

در خصوص کارهای فرهنگی صورت گرفته در مجموعه توضیح دهید.
وقتی از فراز آسمان نظاره‌گر دریاچه شهدای خلیج فارس باشید، آنرا به مانند یک نگین فیروزه ای درخشان در غرب تهران ملاحظه خواهید کرد.

مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس به عنوان دارایی استراتژیک شهر تهران به شمار می‌آید و شهروندان عزیز تهرانی و گردشگران گرانقدر، در این دارایی سهیم هستند. به همان اندازه که از پاکیزگی دریاچه و محیط پیرامونی آن لذت می‌برند، به همان اندازه هم باید در حفظ و نگهداشت نگین سبز تهران یاری‌رسان ما باشند. به عنوان عضو کوچک جامعه مدیریت شهری، توسعه‌ی پایدار و همه جانبه‌ی این مجموعه بزرگ و بی‌همتای گردشگری شهری را وظیفه و رسالت خود می‌دانیم و متعهد می‌شویم که در تحقق اهداف تعریف‌شده از هیچ کوششی فروگزار نباشیم.

چه برنامه های در سال گذشته انجام دادید؟

مجموعه فرهنگی و گردشگری دریاچه شهدای خلیج‌فارس، میزبان بزرگ‌ترین رویداد وحدت اقوام سال1401 بود. این جشنواره که با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد، به واقع جشنواره‌ای به وسعت تمام ایران بود. وسعت این نمایشگاه، نشان‌دهنده‌ عظمت فرهنگ میهن پهناور ایران است.

تعداد بالای گردشگران بازدیدکننده از دریاچه، وسعت 250هکتاری، مسیرهای دسترسی متعدد، فضای باز مفرح و شباهت نقشه‌ دریاچه به نقشه‌ ایران از مهم‌ترین دلایل انتخاب این مجموعه برای برگزاری جشنواره وحدت اقوام ایرانی به‌حساب آمد.

رنگین کمان اقوام ایرانی، در فضای دریاچه شهدای خلیج‌فارس، نشان از همدلی و وحدت ساکنان این مرز پرگهر  بود. مردم حضور پرشور  داشتند. امیدوارم از این پس، مجموعه فرهنگی و گردشگری دریاچه شهدای خلیج‌فارس،  میزبان نمایشگاه‌های متعددی از این دست باشد.

در خصوص برنامه های دریاچه در ایام نوروز 1402 و ماه مبارک رمضان توضیح دهید.

 با مصوبه هیئت امنای مقبره‌الشهدا و با هدف تکریم و ارائه خدمات خوب به زائرین قبور مطهر شهدای گمنام دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس، سازه موقت مقبره در نوروز ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. به واسطه‌ی محدودیت‌های فنی و عمرانی، ساخت بنای یادمان شهدای گمنام دریاچه شهدای خلیج فارس، نیازمند بررسی‌های دقیق کارشناسی است که مقرر شد با تشکیل کارگروهی تخصصی نسبت به ارائه طرح بنای یادمان، اقدام و بعد از تکمیل فاز مطالعاتی و تأیید طرح بنای یادبود توسط مراجع ذی‌صلاح، ساخت آن در دستور کار قرار گیرد.با توجه به یکتا بودن دریاچه شهدای خلیج فارس در کلانشهر تهران، سعی شده است که بنای یادمان شهدای گمنام این دریاچه نیز با اتصال به مفاهیم شهادت، انقلاب، حب وطن و دفاع مقدس، یکتا، غرورآفرین و مشتمل بر عناصر معماری غنی ایرانی اسلامی و در عین حال، دارای فضایی نوآورانه، مدرن، ساده و کاربردی باشد. ببینید  با توجه بهتقارن عید و ماه مبارک رمضان مجری و میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در جزیره‌ تنب کوچک دریاچه شهدای خلیج فارس خواهیم بود تلاش می کنیم برنامه های خوبی برای گردشگران در ایام نوروز داشته باشیم و پیش بینی می کنیم میزان مراجعات زیاد است.
نظر شما