جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۱
کد خبر: ۱۴۱۱۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۱
پس از انجام سفري دو هفته‌اي؛
شاتل ديسکاوري در يکي از آخرين ماموريت‌هاي خود پس از انجام سفري دو هفته‌اي به زمين بازگشت.

به گزارش «شهر» از بي بي سي،فضانوردان ديسکاوري در يکي از آخرين ماموريت‌هاي اين پرنده فضايي با سفر به ايستگاه بين المللي فضايي (آي اس اس) تجهيزات مورد نياز اين ايستگاه را در آن قرار داده و تغييراتي در آن صورت دادند.

از جمله فعاليت‌هاي فضانوردان نصب چند خوابگاه فضايي جديد براي فضانورداني بود که قرار است در آينده به اين پايگاه اعضا شوند.

ايستگاه فضايي بين المللي ،محل اسقرار فضانوردان و دانشمنداني است که قصد نجام تحقيقات کيهان شناسي دارند.اين ايستگاه پس از بازنشسته شدن ايستگاه فضايي مير روسيه وظيفه آن را به عهده گرفت و معمولاً هر گروه فضانوردي که به آن سفر مي‌کند در طول اقامت خود بخشي از تجهيزات مورد نياز آن را منتقل کرده و در تکميل آن براي استفاده‌هاي بعدي سهيم مي‌شود. در اين سفر چهار فضانورد که همه‌گي زن بودند،توانستند مخزن آمونياک خنک کننده ايستگاه و ژيروسکوپ تحقيقاتي را راه‌اندازي کنند و آزمايشگاه فضانوردان ژاپني را که از سفرهاي قبلي به جا مانده بود،جمع‌آوري کنند.

اين اولين بار در طول تاريخ فضانوردي بود که چهار زن به طور همزمان در يک ماموريت فضايي شرکت داشته‌اند. شاتل‌ها که به عنوان وسيله حمل و نقل فضانوردان بين زمين و ايستگاه‌هاي فضايي طي دهه‌هاي اخير شناخته مي‌شوند،در اواخر سال جاري بازنشسته خواهند شد.اين وسيله نقليه کمک زيادي به انسان در پيشبرد اهداف فضايي کرد و البته در چند سانحه،جان فضانوردان را گرفت. ناسا قصد دارد در دو دهه آينده بيشتر بر روي سفر انسان به ماه فعاليت کند و بنابراين احتمال اين وجود دارد که ماموريت‌هاي ايستگاه فضايي به شرکتهاي خصوصي سپرده شود.

نظر شما