جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۹
کد خبر: ۱۴۲۳۱
|
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
درمراسم نوگشايي محل خانه موسيقي با حضور بزرگان موسيقي ايران
مراسم نوگشايي محل خانه موسيقي با حضور اعضاي شوراي عالي،اعضاي هيئت مديره کانون‌هاي تخصصي ، مسئولان فرهنگي و هنري وزارت ارشاد و شهرداري تهران و با تقدير از استاد جليل شهناز برگزار شد.

به گزارش شهر از خانه موسيقي در اين مراسم که پس از اتمام مراحل نوسازي اول ارديبهشت همزمان با تجليل از استاد جليل شهناز در محل اين نهاد صنفي برگزار شد ابتدا استاد جليل شهناز به کمک استاد آواز ايران با روبان افتتاح خانه موسيقي را قيچي کرد.

سپس مجري برنامه در ابتداي صحبت خود درگذشت عطا جنکوک نوازنده تار و سه تار را به اهالي موسيقي تسليت گفت و در ادامه به توصيف شخصيت هنري و اخلاق نيکوي اين هنرمند اشاره کرد.

در ادامه اين مراسم محمدرضا شجريان رئيس شوراي عالي خانه موسيقي در ميان تشويق حاضرين به روي صحنه آمد و ضمن ابراز خوشحالي از نوگشايي، درباره حضور استاد جليل شهناز گفت: افتخار بزرگي است که امروز در خدمت استاد جليل شهناز بزرگ مرد موسيقي ايران هستيم.

 استاد آواز ايران در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: چندي پيش به اتفاق دکتر سرير و جمعي از دوستان به ديدار استاد رفته بوديم و قول حضور در اين مراسم را از اين بزرگ مرد گرفتيم و حالا بسيار خوشحالم که استاد عزيزم در ميان ما است و مقدم او را گرامي مي دارم .

 سپس محمدرضا شجريان ،لوح تقدير و هديه‌اي که از سوي خانه موسيقي و مرکز موسيقي صدا و سيما به پاس يک عمر تلاش ماندگار استاد جليل شهناز درنظر گرفته شد بود را به او اهدا کرد و بوسه‌اي از مهر بر دستان اين نوازنده تار زد.

 جليل شهناز هم ضمن سپاسگزاري از حاضرين در سالن درباره مقام استاد شجريان در عرصه موسيقي گفت: شجريان در اخلاق، انسان دوستي در عرصه موسيقي بي همتا است و اميدوارم سايه اين مرد بزرگ بر موسيقي اصيل اين سرزمين مستدام باشد و من هم زنده باشم و درکنار شما نفس بکشم.

سپاس از ياران همراه

محمد سرير مديرعامل خانه موسيقي در ادامه اين مراسم گفت: خوشحالم در جمع صميمانه دوستان و هنرمندان موسيقي هستم، امروز ما فکر مي‌کنيم خانه اي داريم زيبا اگرچه وسعت اين خانه زياد نيست اما مهر و محبت در خانه موسيقي که به قول استاد گنجه‌اي خانه دل‌ها است بسيار زياد است.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به مراحل بازسازي خانه موسيقي گفت: در سال 1378خانه موسيقي تشکيل شد و چندسالي در خيابان مرجان مستقر بود و پس از آن با همت و نگاه مثبت وزير ارشاد دولت آقاي خاتمي به اين مکان آمديم و توانستيم اين خانه را به صورت پيش پرداخت خريداري کنيم و پس از آن روند پرداخت پول باقي مانده به تاخير افتاد تا اينکه با کمک محمدحسين صفارهرندي وزير ارشاد دولت گذشته، بخش ديگري از پول پرداخت شد و بخش ديگري از پول خانه با کنسرت‌هايي که استاد شجريان، ارکستر ملي به رهبري فرهاد فخرالديني و گروه کامکار سال 87 در جشن خانه موسيقي برگزار کردند تامين شد و درنهايت بقيه پول مانده را آقاي قاليباف شهردار تهران پرداخت کرد و به اين ترتيب بود که خانه موسيقي خريداري شد. عضو هيئت مديره خانه موسيقي در ادامه صحبت‌هاي خود به تلاش پيگير مهندس سليمي شهردار منطقه شش اشاره کرد و گفت : پس از خريد ملک خانه موسيقي در جلسه اي که با آقاي سليمي داشتيم تعميرات خانه آغاز شد و پس از پايان تعميرات آقاي شاه آبادي معاون هنري وزارت ارشاد در بدو ورود خود به وزارت خانه دستور خريد تجهيزات خانه موسيقي را صادر کردند.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود از اساتيدي چون رضوي سروستاني، علي تجويدي و فريدون ناصري که نقش مهمي در تشکيل خانه موسيقي داشتند ياد کرد .

رشد کيفي/توجه به جوانان

محمد سرير در بخش ديگري از سخنانش به فعاليت‌هاي خانه موسيقي پس از نوگشايي اشاره کرد و گفت : خانه موسيقي به عنوان تنها نهاد صنفي موسيقي بنا دارد از اين پس زمينه رشد کيفي موسيقي به خصوص در ميان جوانترها را پيش از گذشته در دستور کار خود قرار دهد؛ بدون شک هنر موسيقي بيش از ساير هنرها با فرهنگ اين سرزمين گره خورده است بنابراين اهميت پرداخت و توجه ويژه به اين هنر بيشتر است چراکه با نگاه به گذشته بايد سياست جديدي را براي ارتقا کيفي موسيقي در نظر بگيريم تا موسيقي به اصطلاح زيرزميني را با حمايت و پشتوانه مسئولان به روي زمين و در ميان مردم بياوريم.

 وي درپايان صحبت‌هاي خود به رعايت حقوق مولف و مصنف اشاره کرد و گفت : اين دهه به دهه پيشرفت و عدالت نامگذاري شده است به همين دليل علاوه بر پيشرفت کيفي بايد زمينه هاي لازم براي رشد و تغيير ذائقه مخاطب را نيز درنظر بگيريم؛ در حوزه عدالت هم رعايت حقوق مولف و مصنف هم بايد درنظرگرفته شود من پيشنهاد مي‌کنم که کارگروهي با محوريت خانه موسيقي و بخش‌هاي فعال در اين عرصه تشکيل دهيم و راههاي قانوني براي رعايت حقوق مولف و مصنف پيش‌بيني کنيم.

نوسازي و نقش استاد و شاگرد

پس از پايان صحبت‌هاي مدير عامل خانه موسيقي داود گنجه اي در ميان حاضرين قرار گرفت و گفت : ما هنرمدان با دل خود صحبت مي کنيم و اين عاطفه و عشقي که در ميان هنرمندان وجود دارد از دوران گذشته از زمان مرکز حفظ و اشاعه وجود داشته است ولي افسوس که از اين خانه عشق افراد و عزيزاني کم مي‌شوند؛ساعاتي پيش نزد استاد پيرنياکان بوديم و در فکر بوديم که براي تقدير از جنکوک چه کاري انجام دهيم که متاسفانه خبر درگذشت اين هنرمند را شنيديم و ما را متاثر کرد؛ ولي به هرحال خوشحالم که خانه موسيقي نوگشايي شد.

 عضو شوراي عالي در ادامه ضمن سپاس از مجموع فعاليت هاي شهردار منطقه 6 گفت : افراد بسياري از ابتدا براي خريد ملک خانه موسيقي و تشکيل اين خانه زحمت کشيدند و در اين ميان آقاي سليمي شهردار منطقه 6 تهران که در گذشته از شاگردان من بود رسم استاد و شاگردي را به درستي به جا آوردند پس از سند خوردن اين مکان تنها نهاد صنفي هنرمندان موسيقي در کامل شدن خانه موسيقي کمک هاي شايسته‌اي را انجام دادند و من از اين بابت بسيار خوشحالم و کمال سپاس را از ايشان به جا مي آورم.

پس از پايان صحبت‌هاي گنجه‌اي ، فرهاد فخرالديني رهبر ارکسترملي، مصطفي کمال پورتراب، حسين دهلوي آهنگساز و هوشنگ ظريف براي اهداي لوح سپاس به دست اندرکاران اجرايي براي بازسازي خانه موسيقي جلوي صحنه آمدند و با اهداي لوح تقدير به مهندس سليمي شهردار منطقه 6، مهندس زلفي قائم مقام حوزه عمران شهردار منطقه شش و حميدرضا قاسمخاني مدير تعميرات خانه از مجموع زحمات آنها قدرداني کردند.

 شهردار منطقه 6 پس از دريافت لوح تقدير خانه موسيقي گفت : باعث افتخاراست که شاگردي استاد گنجه‌اي را کرده و مي کنم و بسيار خوشحالم که خانه موسيقي در منطقه 6 قرار دارد و افتخار مي‌کنم که هنرمندان موسيقي در اين منطقه تردد دارند.

با اجراي قطعه اي موسيقي در دستگاه سه گاه به نوازندگي سه تار بهداد بابايي و آواز حميد نوربخش با استفاده از غزلي از حافظ مراسم نوگشايي خانه موسيقي به پايان رسيد.


نظر شما