شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۰
کد خبر: ۱۴۶۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸
گزارش «شهر» از فيلم‌هاي در حال توليد؛
فيلم‌هايي که در گزارش توليد لحاظ شده‌اند يا در حال دريافت پروانه ساخت از اداره کل ارزشيابي و نظارت بر سينمايي حرفه‌اي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند، يا در مرحله پيش توليد قرار دارند و يا فيلمبرداري اين فيلم ها از ابتداي سال همچنان ادامه دارد و يا در ميان فيلمنامه هاي ديگر براي ساخت با مشكل سانسور روبرو هستند. اين گزارش مروري بر اخبار فعاليت‌هاي 18 كارگردان شاخص سينماي ايران است كه در اين روزگار تلاش مي‌كنند سينماي ايران با حضور آنان و در كنار ديگران پابرجا و سرحال و پويا باشد.

به گزارش خبرنگار شهر،البته در اين ميان كارگردان‌هاي به نامي هم مدتي‌ست كه خبري از آن‌ها نيست. آنچه مسلم است در روند توليد فيلم‌هاي سينما تعدادي از اين كارگردان‌ها يا كار نمي‌كنند و يا به تلويزيون روي آورده‌اند.

«ناصر تقوايي» كه فيلم‌ها و آثار با ارزشي در سينماي ايران ثبت كرده، ديگر فيلمي نمي‌سازد.كسي كه تاريخ سينماي ايران به او و آثارش مي‌بالد.

عده‌اي ديگر از كارگردان هاي به نام سينما هم به تلويزيون روي آوردند؛«كيومرث پوراحمد» جز همان كارگردان هايي است كه هر چند وقت يكبار كه از سينما خسته مي شود، با يك مجموعه تلويزيوني همه را غافلگير مي‌كند.

«بهمن فرمان آرا» را هم بايد جزو كارگردان‌هاي ناراضي از شرايط موجود در سينما بناميم كه اگر با سينما قهر كند، برگشتن آن با يك فيلم كمي دور از ذهن است.

به هر حال اين گزارش مروري بر چند فيلم سينمايي است كه اين روزها كارگردانان و تهيه كنندگان را درگير كرده است.


پايان فاز اول فيلمنامه حضرت محمد (ص) به كارگرداني مجيدي

فاز اول فيلمنامه حضرت محمد (ص) كه مجيد مجيدي آن را به عنوان فيلم جديدش انتخاب كرده به اتمام رسيده است.

«كامبوزيا پرتوي» فيلمنامه نويس اين پروژه به شهر گفت:تاكنون فاز اول فيلمنامه به پايان رسيده است درصدد هستم تا با مشورت «مجيد مجيدي» قسمت دوم فيلمنامه را هم در مرحله نگارش نهايي تمام كنم.

تهيه کنندگي اين پروژه را «محمدمهدي حيدريان» بر عهده دارد و پروژه ياد شده هم اکنون مرحله پيش توليد را مي گذراند.

قرار است فيلمبرداري در کشور‌هايي متعدد صورت بگيرد و احتمالا در ماه ژوئيه 2010 (تير و مرداد 89) آغاز خواهد شد.

اين فيلم بر دوران کودکي پيامبر اسلام (ص) پس از سن 12 سالگي و تا پيش از بعثت آن حضرت تمرکز دارد.شنيده ها حاكي است كه قرار است فيلمبرداري در کشور‌هايي متعدد صورت بگيرد و احتمالا در ماه ژوئيه 2010 (تير و مرداد 89) آغاز خواهد شد.


«پرتقال خوني» الوند در مرحله انتخاب بازيگر

سيروس الوند درباره توليد فيلم «پرتقال خوني» به شهر گفت: پيش‌توليد اين فيلم سينمايي مدتي است شروع شده و با انتخاب عوامل و قطعي شدن بازيگران اين فيلم مقابل دوربين مي‌رود.محمود کلاري نيز فيلمبردار «پرتقال خوني» است.

وي مي‌گويد:در اين فيلم از بازيگران حرفه‌اي و به نام سينماي ايران بهره خواهيم برد و با توجه به اينكه برنامه‌ريزي‌هاي ما براي آغاز فيلمبرداري در ارديبهشت ماه است، تا ظرف چند هفته آتي با انتخاب بازيگران مورد نظر قرار دادها امضاء خواهند شد و فيلمبرداري نيز در تهران و کيش انجام مي‌شود.

فيلمنامه اين فيلم يک ملودرام اجتماعي است، پيمان عباسي نوشته و الوند نيز به همراه نويسنده مشغول بازنويسي آن است.


اسعديان و پيش توليد «راويولي»

همايون اسعديان تهيه كننده فيلم «راويولي» نيز به شهر گفت: با صحبت‌هايي كه با «مازيار ميري» انجام دادم،قرار شد تا تهيه كنندگي فيلم «راويولي» را بر عهده بگيرم.

اسعديان ادامه داد: تا كنون درگير كارهاي تبليغاتي و تيزر فيلم «طلا و مس» بودم.اما با اكران آن كار توليد را جدي‌تر دنبال مي‌كنيم.

«راويولي» در مرحله پيش توليد و انتخاب عوامل است اما ظرف هفته هاي آينده بازيگران و عوامل فيلم انتخاب مي شوند. اين فيلم مضموني اجتماعي در تهران جلوي دوربين خواهد رفت كه پروانه ساخت آن به كارگرداني مازيار ميري صادر شده است.


«ديوار» همزمان با فيلمبرداري تدوين مي شود

«فرهاد توحيدي» فيلمنامه نويس «ديوار» نيز به شهر گفت، بعد از به پايان رسيدن تصويربرداري «ديوار» به كارگرداني ماني حقيقي كه در آلمان انجام شد، سكانس‌هاي باقيمانده فيلم در تهران جلوي دوربين خواهد رفت.

تدوين فيلم در آلمان توسط ماني‌حقيقي آغاز شده اما براي گزينه‌هاي ساخت موسيقي در حال بررسي است.

مسعود را يگان، تانيا فورنارو، نويد اخوان و مهدي معين زاده از جمله بازيگران اصلي اين فيلم به شمار مي‌روند.

«ديوار» داستان پدر و پسري است كه سال‌ها يكديگر را نديده‌اند. پسر در نوجواني به اصرار پدر عازم آلمان شده و هم‌اكنون آنجا صاحب خانواده است. طي سفر پدر به آلمان، سوءتفاهماتي به وجود مي‌آيد و حضور او باعث ايجاد تغيير و تحولاتي در زندگي پسر مي‌شود.


«مقصد» به سرانجام نرسيد!

با اينكه اداره نظارت و ارزشيابي اعلام كرده بود كه هيچ مانعي براي ساخت فيلم‌هاي «بهرام بيضايي» وجود ندارد و فيلمنامه «مقصد» از سال 1386 پروانه ساخت دريافت كرده است اما مدتي پيش بهرام بيضايي از ساخت اين فيلم انصراف داد.

بيضايي معتقد است كه با توجه به صدور پروانه ساخت، اما شرط‌ها و تغييراتي براي ساخت اين فيلم گذاشته‌اند كه اگر اين فيلم ساخته نشود، بهتر است.چرا كه ممكن است الان اين فيلم را بامشكلات بسازند و در مرحله نمايش نيز فيلم با مشكل عدم اكران روبرو شود.

اين دليلي بود كه باعث شد بيضايي از ساختن فيلم «مقصد» منصرف شود. بيضايي فعلا فيلمسازي را رها كرده و كارگاه «سينما اسطوره» را در نشر كارنامه راه اندازي كرده است.


بي خبري از «جرم» کيميايي!

فيلمبرداري از تازه ترين فيلم مسعود کيميايي به نام «جرم» كه قرار بود به زودي آغاز شود، همچنان در سكوت به سر مي‌برد.با اينكه پروانه ساخت اين فيلم نيز اسفندماه سال گذشته صادر شده بود اما هنوز اين كارگردان مراحل پيش توليد جديدترين فيلم خود را شروع نكرده است.

فيلمنامه «جرم» را مسعود کيميايي خود نوشته که در فضا و حال و هواي فيلم قبلي‌اش «محاکمه درخيابان» است.همه صحنه‌هاي «جرم» در تهران فيلمبرداري مي‌شود.


«فلش» در انتظار بازيگران

«فلش» كه مدتي پيش پروانه ساخت را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كرد،مراحل انتخاب بازيگران را سپري مي‌كند و البته قادري قرار است خود نيز در آن فيلم نقش كوتاهي ايفا كند.

طبق گفته‌هاي قادري پروژه «فلش» به پنج بازيگر حرفه‌اي نياز دارد كه مذاكرات اوليه‌اي با چند بازيگر داشته‌ ولي هنوز قراردادي امضاء نكرده‌اند.

قادري گفته است در صورت انتخاب بازيگر به سرعت اين پروژه را كليد خواهد زد.

فيلمنامه «فلش» را عبدالرضا منجزي نوشته است و كه اين فيلم به تهيه كنندگي و كارگرداني ايرج قادري صادر شده است. 


ادامه «روز رستاخيز» در كرمان 

روند توليد«روز رستاخيز» عظيم‌ترين فيلم سينمايي با موضوع عاشورا به كارگرداني «احمدرضا درويش» همچنان در حال انجام است و فيلمبرداري اين فيلم در كرمان ادامه دارد.ژ

«روز رستاخيز» پروژه اي است كه از ابتداي سال 1386 آغاز شده و همچنان فيلمبرداري آن با توجه به داستان تاريخي‌اش در نقاط مختلف ايران پيش مي‌رود.ژ

60 بازيگر به نام سينما در اين فيلم بازي كرده‌اند كه به نظر مي رسد درويش بعد از «دوئل» مهمترين و پرخرج ترين پروژه را در دست گرفته است.


«اسكي باز»ي فرازمند در زمستان

فرازمند در خصوص فيلم «اسكي باز» به شهر گفت: متاسفانه بعد از اينكه فيلم «سنتوري» با مشكلاتي براي اكران روبرو شد، موقعيت مناسبي براي كار كردن ايجاد نشد. اما زمستان گذشته فيلمنامه‌اي به نام «اسكي باز» را آماده فيلمبرداري داشتم كه با توجه به كمبود بارش برف زمستاني كه سپري شد، توليد اين فيلم را به امسال موكول كردم.

فيلمنامه اين فيلم مضموني كمدي اجتماعي را در بر مي گيرد. پيش از اين قرار بود با همكاري داريوش مهرجويي كاري براي تلويزيون آماده كنيم كه آن نيز منتفي شد.


پنجمين فيلم اصغر فرهادي بدون نام اما در آلمان

«اصغر فرهادي» پنجمين فيلم سينمايي خود را بعد از موفقيت‌هاي متعدد «درباره الي» درباره مهاجرت در آلمان مي‌سازد.

اين فيلمساز موفق سينماي ايران هم اکنون به همراه «پيمان معادي»-كه در فيلم «درباره الي»  به عنوان بازيگر با فرهادي همكاري داشت - مشغول نگارش فيلمنامه اين فيلم است که عنوان آن مشخص نيست.

«درباره الي» در جشنواره سال 2009 برلين خرس نقره اي بهترين کارگرداني را نصيب فرهادي کرد و به نظر مي‌رسد فيلم جديد وي نتيجه حضور و موفقيت او در جشنواره معتبر كشور آلمان است.


پروانه‌اي براي «يك حبه قند» و حضور كيانيان و زارعي

«يك حبه قند» به كارگرداني و تهيه كنندگي رضا ميركريمي پروانه ساخت دريافت كرد. حضور و بازي «رضا كيانيان» و «مريلا زارعي» در اين فيلم قطعي است.

«يك حبه قند» پس از «كودك و سرباز» ، «زير نور ماه» ، «اينجا چراغي روشن است» ، «خيلي دور، خيلي نزديك» و «به همين سادگي» ششمين فيلم بلند سينمايي «سيدرضا ميركريمي» محسوب مي‌شود. كه فيلمنامه اين فيلم با همكاري شادمهر راستين نوشته شده است.



جوزاني بار ديگر «باسكرويل»  را راه انداخت

مسعود جعفري جوزاني اين روزها مشغول نگارش دو فيلمنامه است كه يكي از اين فيلمنامه‌ها «باسكرويل» نام دارد و جوزاني آن را براي دريافت پروانه ساخت به وزارت فرهنگ و ارشاد فرستاده است كه هنوز پاسخ دريافت پروانه ساخت را ديافت نكرده است.

جوزاني در سال 1380 نيز مقدمات ساخت «باسكرويل» را كه در منطقه آذربايجان ايران قرار بود فيلمبرداري شود،آماده كرد و حتي براي حضور «براد پيت» نيز به توافقاتي رسيد،اما به دلايلي اين پروژه متوقف شد.


فيلمسازي معنادار «داريوش مهرجويي»

داريوش مهرجويي بعد از ساخت چند فيلم اين روزها در تدارك ساخت فيلمي براي کودکان و نوجوانان با نام «مرد اسباب‌بازي فروش» در مرکز سيما فيلم است.

داستان «مرد اسباب‌بازي فروش» را وحيده محمدي‌فر مي‌نويسد و يحيي منصور مؤيد در دومين همکاري خود با مهرجويي آن را پس از خاتمه «آسمان محبوب» تهيه خواهد کرد.

«آسمان محبوب»  فيلم ديگر مهرجويي كه سال گذشته فيلمبرداري ان را انجام داد،آخرين مراحل خود را در حال حاضر توسط حسن حسندوست سپري مي‌كند.

اين فيلم که داستان زندگي دکتر جوان و مطرحي به نام شايان است که در اوج موفقيت کاري و اجتماعي‌اش دچار بيماري لاعلاجي مي شود.

علي مصفا،‌ليلا حاتمي،فريده سپاه‌منصور،‌ ماني حقيقي ،قربان نجفي ،‌ سيد امير سيدي،محمد باقر صفانور و مبينا کريمي، حسين مشتاقي ايفاي نقش کرده‌اند.



«شب و قسم به دلتنگي» در مرحله تدوين

هايده صفي ياري تدوين «شب و قسم به دلتنگي» فيلم جديد «رسول صدرعاملي» را آغاز كرده است.

صداگذار و آهنگساز فيلم هنوز انتخاب نشده است اما تدوين اين فيلم به تدريج انجام مي شود.

رسول صدرعاملي فيلم هاي سينمايي «من ترانه 15 سال دارم»، «پائيزان»، «ديشب باباتو ديدم آيدا» و «گل‌هاي داودي» را کارگرداني کرده است.



صداگذاري «پازل» از نيمه گذشت

«رضا درميشيان» دستيار نخست و برنامه‌ريز جيراني در فيلم «پازل» به شهر گفت:صداگذاري فيلم «پازل» به كارگرداني «فريدون جيراني» از نيمه گذشت و ساخت موسيقي آن ادامه دارد.

ابوالصدق صداگذاري اين فيلم را مدتي پيش آغاز كرد كه نيمي از اين فيلم صدابرداري شده و «كارن همايونفر» نيز ساخت موسيقي فيلم را ادامه مي‌دهد.

تدوين اين فيلم نيز توسط «بهرام دهقاني» به همراه «رضا شيرواني» مدتي پيش به پايان رسيده است.

رحمان سيفي آزاد و ليلا لاريجاني نويسندگان فيلمنامه اين فيلم هستند.

داستان «پازل» درباره زني به نام حديث مسرور است که لابلاي خاطرات پسر عموي خود سياوش مسرور با دختر جواني مواجه مي‌شود که زندگي هر دوي آن‌ها را تغيير مي‌دهد.

مهناز افشار، باران کوثري، مصطفي زماني، آهو خردمند، مهناز انصاريان، شراره دولت‌آبادي، رسول توکلي، حبيب ثامنيه، علي‌اصغر طبسي، حسين مسلمي، محمد اعلايي، علي آقايي، مجيد افشار، مهرناز افلاکيان، اميد عليمرداني، علي کاظمي، عليرضا پناهي، فاطمه رجبان، بتول مظفري، رضا عباسي، محمدجعفر اقدامي، ليلا عباسي، شيرين بهرامي، عذرا بيک‌زاده، ابوالقاسم کرامتي و ... بيژن امکانيان در نقش هادي مسرور و ستاره اسکندري در نقش ناهيد مشرقي در اين فيلم بازي مي‌کنند.



تابستان داغ براي «اصلاني»

«محمدرضا اصلاني» كه از ساخت فيلم سينمايي‌اش «آتش سبز» نزديك به 3سال مي‌گذرد از ساخت فيلم جديداش  خبر داده است.

وي در همين زمينه به شهر گفت:بعد از ساخت مستند «دست هاي هگمتانه» چند فيلمنامه مدنظرم است كه اگر امكان ساخت آن‌ها فراهم شود به زودي كارهاي پيش توليد يكي از فيلمنامه‌هايم را آغاز خواهم كرد.

اصلاني اين روزها مشغول تدوين و مراحل پاياني مستند اش است كه به تهيه كنندگي داوود سماواتي يار درباره شهر همدان ساخته شده است.


اتمام «سيزده 59» در پانزده ارديبهشت

«سيزده 59» سامان سالور هم اين‌روزها آخرين مراحل فيلمبرداري‌اش را سپري مي‌:ند و طي هفته آينده نيز بخش هاي پاياني آن در شهرک دفاع مقدس انجام مي شود  كه با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي معمول در 15ارديبهشت ماه با اتمام فيلمبرداري،تدوين و مراحل فني آن نيز آغاز مي‌شود.

جمشيد مشايخي، شاهرخ فروتنيان، عليرضا اوسيوند، صابر ابر، مهران احمدي، ابوالفضل شاه‌کرم، افسانه چهره‌آزاد و سعيد ابراهيمي‌فر ديگر بازيگران اين فيلم هستند. سامان سالور نويسنده و کارگردان اين فيلم سينمايي است.

در خلاصه‌ داستان «سيزده 59» که روايتي از خارج شدن يک فرمانده جنگ پس از سال‌ها در کما است،آمده: ساکنان دريا، پس از مدتي ديگر صداي امواج را نمي‌شنوند... چه تلخ است روايت غم بار عادت ....


«آقا يوسف» به زودي راه مي‌افتد!

فيلم سينمايي «آقا يوسف» به كارگرداني دكترعلي رفيعي با انتخاب چند تن از عوامل اصلي خود وارد مرحله جديدي از پيش‌توليد شد.

تاكنون و از ميان بازيگران حضور مهدي هاشمي، هانيه توسلي، لادن مستوفي و ستاره اسكندري براي بازي در اين فيلم قطعي شده و ليست قطعي بازيگران طي هفته آينده تكميل مي‌شود.

«آقا يوسف» دومين فيلم بلند دكتررفيعي پس از فيلم سينمايي «ماهي‌ها عاشق مي‌شوند» به حساب مي‌آيد كه پس از تغيير در گروه تهيه و توليد، قرار است در نيمه دوم ماه جاري مقابل دوربين برود.

فيلمبرداري اين فيلم در تهران انجام خواهد شد.

نظر شما