جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۶۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۴
جواد شمقدري در ديدار با رئيس جشنواره كن با انتقاد از اختصاص صندلي خالي براي جعفر پناهي گفت: ما معتقديم كه كن جشنواره‌اي براي برقراري ارتباط ميان انسان‌ها از طريق فرهنگ و هنر است و داخل كردن مباحث سياسي به اعتبار آن لطمه وارد مي‌كند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت سينمايي، جواد شمقدري كه در جشنواره كن فرانسه به سر مي‌برد در ديدار با ژيل ژاكوب رييس اين جشنواره، از نگاه جشنواره‌هاي خارجي نسبت به سينماي ايران انتقاد كرد. وي به رئيس جشنواره بين‌المللي فيلم كن گفت: پس از 60 سال كه از پايان جنگ جهاني دوم مي‌گذرد هنوز مقاومت در برابر نازي‌ها جذاب است و به آن پرداخته مي‌شود، در ايران نيز هشت سال دفاع مقدس تصوير كشيده شده و انتظار اين است كه جشنواره كن از فيلم‌هاي دفاع مقدس سينماي ايران استفاده كند.
وي در عين حال روي اين نكته تاكيد كرد كه سينماي دفاع مقدس ايران صلح و حتي فراتر از آن زيبايي و انسانيت را تصوير مي‌كند. امسال سينماي ايران داراي توليدات خوبي بود كه متاسفانه در سطح مناسب مورد استقبال كن قرار نگرفت و به نظر مي‌رسد اين جشنواره بايد نگاه سنتي خود را به انتخاب فيلم‌هاي ايراني تغيير دهد.
وي اظهار داشت: جشنواره كن در معرفي سينماي ايران نقش مثبتي داشته اما در چند سال گذشته به گونه‌ آشفته‌اي عمل كرده است.
شمقدري در اين ديدار نسبت به عملكرد سياسي جشنواره كن در خصوص اختصاص صندلي خالي براي جعفر پناهي گفت: ما معتقديم كه كن جشنواره‌اي براي برقراري ارتباط ميان انسان‌ها از طريق فرهنگ و هنر است و داخل كردن مباحث سياسي به اعتبار آن لطمه وارد مي‌كند. متاسفانه در اين سال‌ها كساني تلاش كرده‌اند شكست‌هاي سياسي خود را در اين جشنواره ترميم كنند و اين به اعتبار جشنواره لطمه مي‌زند.
وي در اين ديدار گفت: در ايران هيچ فيلمسازي نيست كه نتواند مجوز بگيرد اما طبيعي است كه هر اقدام بدون مجوز از نظر همگان غيرقانوني شناخته مي‌شود.
شمقدري با اشاره به پيشرفتهاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف و تاكيد بر اينكه ايران در زمينه انرژي و فناوري هسته اي جزء هشت كشور برتر دنيا است افزود: ايران در بخشهاي ديگر علمي و فرهنگي و اجتماعي نيز پيشرفتهاي شاياني داشته است.
وي گفت: سوژه هاي سابق كه در گذشته دستمايه كار بعضي از فيلمسازان بود ديگر جذابيتي ندارد و براي همين، فيلمسازاني كه قبلا به جشنواره ها فيلم مي‌فرستادند سوژه مناسب خود را پيدا نمي‌كنند. به همين دليل است كه بطور مثال چندين سال است كيارستمي ديگر نتوانسته است در ايران فيلم بسازد چون هنوز به دنبال سوژه هاي سابق بوده است كه ديگر جذابيتي ندارند. معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از اظهارات خود تاكيد كرد: آقاي جعفر پناهي همانند همه فيلمسازهاي ايراني از امكانات دولتي و يارانه دولتي استفاده مي‌كرد و در واقع ممنوع الخروج شدن وي به مسايل حقوقي باز مي‌گردد و مربوط به قوه قضائيه است.
وي افزود: چند ماه پيش حتي صحبت از حكم 6 سال زندان براي وي بود كه با تلاش ما به ممنوع الخروج شدن تبديل شد.
شمقدري با طرح اين سوال كه آيا در فرانسه فيلمسازان مي‌توانند از چراغ قرمز عبور كنند و اينكه اگر اين تخلف را مرتكب شوند آيا به آنان جايزه هم داده مي شود؟ افزود: آقاي پناهي با پول و حمايت ايران فيلمساز شد و در حالي كه كارمند صدا و سيما است و در حالي كه بايد در محل كار خود حاضر شود، اين آزادي را به او داده‌اند كه بدون حضور در محل كار خود آزادانه فيلم خود را بسازد.

وي مي‌توانست بازهم براي ساخت فيلم بعدي خود از راه قانوني عمل كند. حتي اصل سرمايه گذاري اين را توصيه مي‌كند. اما معلوم نيست بودجه اين فيلم از كجا تامين شده كه نگران آن هم نبوده و مخفيانه به ساخت فيلم پرداخته است و حتي گروهي كه با ايشان كار مي‌كردند پس از اينكه متوجه كار غيرقانوني‌اش مي‌شوند، ضد او شكايت مي‌كنند.
شمقدري در اين ديدار خطاب به ژاكوب گفت: من به عنوان مسئول سينماي ايران بيشتر از شما و فستيوال كن نگران سينماگر ايراني هستم اما رفتار غيرحرفه‌اي جشنواره كن سبب شد بعضي از همكارانم توصيه كنند سفر من به كن انجام نشود،اما من به اينجا آمدم تا بگويم فرهنگ، هنر و سينما بايد نقطه اتصال و محور همكاري باشد و نبايد از بستر فرهنگ در جهت افتراق و بازي‌هاي سياسي استفاده كرد. در ايران حدود 400 كارگردان داريم. موضوع آقاي پناهي يك استثنا است. سينماي ايران خيلي بزرگ و مطرح است. ما نبايد يك استثنا را بزرگ كنيم. شايد نيت جشنواره كن انسان‌دوستانه باشد اما انعكاس بيروني و بازتاب رسانه‌اي آن كاملا سياسي است.
معاون امور سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين ديدار از ژيل ژاكوب دعوت كرد با سفر به ايران با ابعاد ديگر و متنوع سينماي ايران آشنا شود با جعفر پناهي نيز در صورتي كه محكوميتي داشت و هنوز در زندان بود، ملاقات كند.
ژيل ژاكوب رييس جشنواره كن در اين ملاقات ضمن ابراز خرسندي از اينكه يك فيلمساز كه تجربه سينما را دارد و به خوبي مي‌تواند مشكلات صنف خود را بفهمد به عنوان مسئول امور سينمايي در ايران برگزيده شده است، تاكيد كرد ماموريت جشنواره كن نزديكي انسانها به يكديگر است.
وي مدعي شد عملكرد جشنواره كن سياسي نبوده بلكه در مورد پناهي عملكردي صرفا انساني است.
ژاكوب تصريح كرد: البته همه مي توانند اشتباه كنند و جشنواره فيلم كن نيز مي‌تواند مرتكب اشتباه شود.
وي با اشاره به اين كه پناهي كاري كرده كه غيرقانوني است، افزود: ما به استقلال كشورها احترام مي‌گذاريم و طبيعي است كه در هر كشوري دادگاه مي‌تواند مجرم را محاكمه كند.
رييس جشنواره كن همچنين تاكيد كرد كه اين جشنواره با دعوت از پناهي به عنوان داور به هيچ وجه قصد ندارد كاري بر ضد دولت ايران انجام دهد. وي با تاييد اينكه پناهي به تعبير او از چراغ قرمز رد شده است، افزود: وي شخصيتي بسيار خشك و سرد دارد و فردي لجباز است و بر اين اساس كار خود را دشوارتر مي‌سازد. ژاكوب گفت: من از طرف جشنواره كن و هنرمندان مي‌توانم از طرف او عذرخواهي كنم تا بتواند فعاليت‌هاي سينمايي خود را ادامه دهد. وي برخورد تبليغاتي و سياسي جشنواره كن با مسئله پناهي را يك اقدام نمادين دانست و گفت: ژست ما سمبليك بود. پيش از اين نيز يكبار در زمان مرگ فرانسوا تروفو فيلمساز فرانسوي و يكبار در زماني كه يك فيلمساز چيني نتوانست به جشنواره بيايد از صندلي خالي در جشنواره كن استفاده شده است.

نظر شما