پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۶۷۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
مدارس غيردولتي،‌ تجلي اعتماد دولت و مردم به يکديگر است و حمايت و بسترسازي براي حضور بخش غيردولتي در آموزش و پرورش از اهميت بسياري برخوردار است.

 به گزارش خبرنگار "شهر " علي باقرزاده رييس سازمان مدارس غير دولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش قابل واگذاري يا خصوصي سازي نيست و اداره امور آن جزو وظايف اوليه دولت هاست.

 

وي افزود: آموزش و پرورش جزو معدود دستگاه هاي دولتي است که ساختار قدرتمندي را براي توسعه مشارکت هاي مردمي و پشتيباني از بخش غيردولتي پيش بيني کرده است.

 

باقرزاده ادامه داد : 18 ماه است که قانون مدارس غيرانتفاعي تصويب شده است و محکمترين قانون در اين زمينه "قانون تشکيل شوراهاي آموزش و پرورش" است.

 

وي در ادامه گفت : درحال حاضر 646 شهر و منطقه در کشور شوراي آموزش و پرورش دارند و چيزي بيش از 80 درصد مصوبات اجرايي شده و درآمدهاي اين شورا صرف حل مشکلات ساختاري و تحت پوشش قرارگرفتن دانش آموزان مي شود.

 

 وي اجراي قانون تشکيل شوراي آموزش و پرورش از سال 1372اعلام كرد و گفت : اين قانون 18 ماده اي، محکم ترين نقطه اتصال مردم به مدارس است که در 643 شهرستان و منطقه آموزش و پرورش، ايجاد شده است.

 

باقرزاده با بيان اينکه شوراي آموزش و پرورش، سال گذشته يک هزار و 550 مصوبه داشت که 80 درصد آن اجرايي شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش در سال 1380 با اجراي اين قوانين، 260 ميليارد تومان و در سال 87، 633 ميليارد تومان درآمد زايي داشت.

 

وي به فعاليت 110 هزار ناظر غير رسمي مدارس غير دولتي اشاره و آموزش ناظران و صلاحيت حرفه اي و دانش تخصصي آنان را جزو برنامه هاي سازمان مدارس غير دولتي اعلام کرد.

 

رييس مدارس غير دولتي و مشارکت هاي مردمي گفت: نکته مهم در مورد مدارس غيردولتي، بحث شهريه آنهاست که با فرمول هاي شخصي براساس متد علمي تعريف مي شود و هرسال با توجه به فاکتورهايي از جمله مقطع تحصيلي، سطح آموزشي،‌ فوق برنامه ها، نرخ تورم و شرايط فيزيکي و منطقه اي الگوي تعيين شهريه تغيير مي کند سال گذشته اين مدارس اجازه داشتند از 1 تا 15 درصد افزايش دهند. 5 درصد بواسطه عملکردشان، 5 درصد بواسطه درجه بندي مدارس، 4 درصد به نظارت جامع مدارس غيردولتي اختصاص داده شده و يک درصد ميزان جذب مخاطب خواهد بود.

 

وي تاکيد کرد: مديران مدارس غيردولتي بايد تا پايان خردادماه جاري و شوراي آموزش و پرورش نيز تا پايان شهريورماه، شهريه پيشنهادي مدارس غير دولتي را به مناطق آموزش و پرورش اعلام کنند.

 

تعداد مدارس هيات امنايي به 2هزار مدرسه افزايش يافت

رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: طي سه سال گذشته، تعداد مدارس هيات امنايي به دو هزار مدرسه افزايش يافته است.

 

وي افزود: طرح مدارس هيات امنايي در ابتدا براي خيرين مدرسه ساز مطرح شد که علاقمند بودند مدرسه اي که خود ساخته اند را مورد حمايت قرار دهند.

 

باقرزاده افزود: چنانچه مدارس هيات امنايي در ارزيابي صورت گرفته براساس فرم هاي يک هزار امتيازي در چهار محور آموزشي، پرورشي، اداري و نيروي انساني، يک سوم امتياز را کسب کرده باشند، با تاييد شوراي آموزش و پرورش به فعاليت خود در سال تحصلي آينده ادامه خواهند داد.

 

سال تحصيلي آينده، سال کيفيت بخشي مداس شاهد است

 

باقرزاده با اشاره به اينکه 933 مدرسه شاهد و 292 مدرسه ايثارگران در کشور فعال است، اضافه کرد: 197 هزار دانش آموز شاهد در اين مدارس مشغول به تحصيل هستند.

 

رييس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکت هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش، کمک سرانه مصوب امسال دانش آموزان شاهد مقطع ابتدايي حداقل 130 هزار تومان و حداکثر 180 هزار تومان، در مقطع راهنمايي حداقل 160 هزار تومان و حداکثر 240 هزار تومان و مقطع متوسطه حداقل 200 هزار تومان و حداکثر 300 هزار تومان اعلام كرد.

 

وي با بيان اينکه توسعه مدارس شاهد متوقف مي شود، تصريح کرد: در صورتي توسعه اين مدارس ادامه خواهد داشت که 15 درصد از دانش آموزان تحت پوشش طرح شاهد باشند.

 

باقرزاده يادآور شد: هر ساله بنياد شهيد، اعتباري را براي کيفيت آموزشي دانش آموزان شاهد به آموزش و پرورش اختصاص مي دهد که از آن به عنوان طرح شاهد ياد مي شود.

 

 


نظر شما