پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۴
کد خبر: ۱۶۹۹۲
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱
«اكبر حر» كارگردان فيلم سينمايي شمارش گفت: سردار زهدي از انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس پيشنهاد كرد كه پروژه «فاو» را بسازيم، اما متأسفانه مشكلات زيادي فراروي توليد ايـن فيلم وجود دارد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، به مناسبت فرارسيدن سالروز آزادسازي خرمشهر، فيلم سينمايي «شمارش معكوس» به كارگرداني «اكبر حُر» در سالن «سينماحقيقت» مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به نمايش در آمد و سپس كارگردان و عوامل توليد اين فيلم، ضمن گراميداشت ياد و خاطره غواصان جان‌بركف عمليات والفجر8، به شرح اين عمليات مهم آبي- خاكي و روند توليد فيلم مذكور پرداختند.
«اكبر حُر» به عنوان اولين سخنران اين مراسم، خطاب به عموم حضار سالن «سينماحقيقت» اظهار داشت: در جنگ تحميلي، دو قشر خيلي مظلوم و گمنام واقع شدند كه آن‌ها بچه‌هاي اطلاعات و عمليات و غواصان رزمي بودند.شايد ما پيروزي و امنيت فعلي خود را مرهون همه رزمندگان، به ويژه اين دو دسته هستيم كه بزرگ‌ترين حماسه آبي-خاكي را خلق كردند. وي افزود: «عمليات والفجر8» در دي‌ماه سال 1364 و در شبه جزيره فاو (كه مقصد اصلي عمليات بود)، جزيره ماهي و اُم‌الرصاص اتفاق افتاد و غواصان رزمي‌ ما با حركت ايذايي خود در «جزيره ماهي» كه بازسازي آنرا در فيلم «شمارش معكوس» ملاحظه كرديد، چيزي نزديك به 30 ساعت عراقي‌ها را سرگرم كردند و باعث شدند تا خود نيروهاي بعثي، قرباني اولين عمليات شيميايي در فاو شده و تيپ ويژه تكاور و دو تيپ گارد ويژه رياست جمهوري آنها كه مورد وثوق صدام هم بود، نابود شوند.
حُر تأكيد كرد: «اين فيلم با حدود 2 سال تحقيق درباره غواصان رزمي و آشنايي با برادراني كه در اين عمليات فداكاري كرده بودند، به مرحله توليد درآمد. البته پس از فيلمبرداري اين كار، سردار زهدي از انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس پيشنهاد كرد كه پروژه «فاو» را هم بسازيم، اما متأسفانه مشكلات زيادي فراروي توليــد ايـن فيلم هست. از جمله عدم وجود رودخانه‌اي كه بتوانيم حداقل با 2000 غواص رزمي، بخش‌هاي مهم اين پروژه را ضبط كنيم. چرا كه روند توليد فيلم در اروند، بدليل نقطه صفر مرزي بودن و آلودگي، امكان‌پذير نيست.
وي با اشاره به كمبود امكانات لازم در به تصوير كشيدن حماسه دفاع‌مقدس ملت بزرگ ايران تصريح كرد: هر برگي از اين تاريخ پرعظمت را كه ورق مي‌زنيم، در مسير بازنمايي آن با بضاعت ناچيز امكانات فني و دوربين و تجهيزات مواجه مي‌شويم كه اميدوارم مسئولان امر در زمينه پشتيباني از آثار سينماي دفاع‌مقدس، تلاش افزون‌تري را در پيش بگيرند.
در ادامه، «حبيب‌الله اللهياري» از بازيگران فيلم ‌سينمايي «شمارش معكوس» كه سابقه حضور در آثار دفاع‌مقدس نظير كاني‌مانگا، افق، خاك سرخ و... را دارد، اذعان داشت: رفتن به رودخانه بهمنشير كه شما آنرا در فيلم ملاحظه كرديد، واقعاً دلِ‌شير مي‌خواهد! باور كنيد غواصان اين مملكت كه هر كدام يك شير هستند، در «بهمنشير» كه آب در چهار جهت مخالف آن حركت مي‌كند، مانده بودند كه چطور شنا كنند!.
وي افزود: آمريكا و متفقين، 6 سال عليه آلمان و متحدين جنگيدند و هنوز هم رويدادهاي اين جنگ در آثار سينمايي شاخص كشورهاي غربي منعكس مي‌شود، اما 8 سال دفاع‌مقدس ملت سرفراز ايران برعليه رژيم بعثي عراق و ساير كشورهايي كه اين حكومت را تجهيز مي‌كردند، حضور شاخصي در سينماي ما ندارد. اگر «اكبر حُر» امروز اينجا ايستاد و اشك ريخت، حق دارد. چون آنهايي كه رفتند جبهه، خيلي مرد بودند و خيلي وجود داشتند كه نمونه‌اش، همين نقشي است كه آقاي عباسي در اين فيلم بازي كرد. اما كمبود بودجه و تجهيزات ناچيز و عدم همراهي با پروژه‌هاي سينمايي دفاع‌مقدس باعث شده تا اين فداكاري‌ها و رشادت‌ها، كمتر در قالب فيلم‌هاي خوب سينمايي در كشورمان انعكاس يابد.
در ادامه، «محسن عطاران» سرپرست و مربي تيم غواصي پروژه سينمايي «شمارش معكوس» پشت تريبون قرار گرفت و اظهار داشت: غواصان بسيار زبده‌اي در اين فيلم بازي كردند و بنده با همراهي جناب آقاي حُر و با امكانات بسيار كم، بر فعاليت آنها نظـارت كردم. البته رد شدن از عرض رودخانه «بهمنشير» در حين توليد اين فيلم، كار بسيار سختي بود و ما دو بار امتحان كرديم و چند بار بچه‌ها را آب‌ بُرد و بارها با خطر جزر و مّد قوي و حمله كوسه مواجه شديم و جا دارد كه در اينجا، از جناب آقاي مردانيان، استاد اميني و جناب آقاي ساعتچي قدرداني كنم كه بسيار آگاهانه ما را همراهي كردند تا افتخار هدايت اين تيم، با زحماتي كه جناب سرهنگ رحيمي كشيدند، به بنده محول شود و خوشحالم كه جناب آقاي حُر در پروژه سينمايي «شمارش معكوس»، راهگشاي غواصي نوين در ايران شدند.
سپس، «محسن خرمدره» از ديگر بازيگران فيلم «شمارش معكوس» نيز طي سخناني عنوان كرد: در اين كار، افتخار داشتم كه در خدمت جناب آقاي اللهياري و حُر بودم. البته دوستان از عرض رودخانه صحبت كردند، اما بحثي از طول رودخانه به ميان نيامد. من در حاليكه اصلاً شنا بلد نبودم، در طول رودخانه شنا كردم و مرتب تخته شنا برمي‌گشت و 10، 15 متر زير آب مي‌رفتم و پا مي‌زدم و بالا مي‌آمدم تا مرا بگيرند. البته بعد از فيلمبرداري، به آقاي باباپور گفتم كه من شنا بلد بودم، اما اين آب، آب‌ شنا نيست. رودخانه اي كه صبح عمقش پايين بود و يك ربع بعد، جزر و مّد مي‌شد و ارتفاع آب بالا مي‌آمد. بهرحال من افتخار مي‌كنم كه در اين فيلم، نقش يك رزمنده را ايفا مي‌كردم.
در پايان اين مراسم نيز، «محسن عطاران» مدير مدرسه غواصي قرن 21، لوح تقديري را به «اكبر حُر» اهدا كرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۱
انتشار یافته: ۱
حسینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
0
0
ای کاش از برادران مخابرات و نقش بی سيم چی ها و ارتباطات در اين عمليات ها نيز ذکر خيری می شد. روحشان شاد
نظر شما