چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۷۹۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي:
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي امروز در ديدار رئيس، هيأت رئيسه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن ارائه تحليل جامعي از شرايط حساس و در حال تغيير بين المللي و شرايط داخلي بخصوص انسجام و هوشياري ملت ايران و دلبستگي کم نظير مردم به آرمانها و خط امام (ره)، از حضور بسيار گسترده و کم سابقه مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) تشکر و تأکيد کردند: بايد آرمانگرايي در کنار واقع بيني، همکاري صميمانه دولت، و مجلس و بررسي هاي کارشناسانه و دقيق در کميسيونها، در دستور کار مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد تا حرکت رو به جلو کشور با شتاب روزافزوني ادامه يابد.

به گزارش شهر، رهبر انقلاب اسلامي در ابتدا با قدرداني از زحمات رئيس و نمايندگان مجلس و نقش آفريني بسيار خوب مجلس شوراي اسلامي در مسائل مهم بين المللي و داخلي، شرايط کنوني در عرصه جهاني را بسيار حساس و منحصر بفرد خواندند و افزودند: شرايط کنوني در عرصه بين المللي، در سرنوشت نسل هاي آينده و انقلاب و کشور تأثيرگذار است، بنابراين رصد دقيق و شناخت صحيح اين شرايط و حضور فعال و هوشيارانه در تحولاتي که در حال وقوع است، مي تواند زمينه ساز جايگاه مستحکم تر، و نزديک تر به اهداف و آرمانها باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تحولات منطقه خاورميانه بويژه تحولات بي سابقه در موضوع فلسطين، خاطرنشان کردند: همه اين موارد نشانه يک تحول و جابجايي در منطقه است و در سطح دنيا نيز درخصوص جايگاه امريکا و برخي کشورهاي اروپايي و ميزان تأثيرگذاري آنها، تغييرات بزرگي در حال وقوع است.

ايشان وجود شرايطي مشابه شرايط کنوني را در سي سال گذشته، نادر دانستند و تأکيد کردند: لازمه نقش آفريني صحيح و تأثيرگذار در اين برهه حساس، انسجام و اقتدار لازم در داخل و همکاري نزديک و تنگاتنگ دستگاههاي مختلف است.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: اگر با اين ديد، به مسائل کشور نگريسته شود، شايد بسياري از مسائل و موضع گيريهايي که اکنون مورد توجه است، کم قدر و کم اهميت جلوه کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در تبيين شرايط داخلي، به حضور کم سابقه و کم نظير مردم در مراسم بيست و يکمين سالگرد ارتحال امام خميني (ره) اشاره کردند و افزودند: خوشبختانه هوشياري و عملکرد مردم برخلاف انتظار مخالفين و دشمنان نظام اسلامي بوده و مردم حقا و انصافا حالت بسيار خوبي از خود به نمايش گذاشته اند و نشان دادند که عميقاً به امام و آرمانهاي ايشان علاقه مند هستند.

ايشان با اشاره به حضور ميليوني و چندين ساعته مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) که در زير آفتاب و هواي گرم انجام شد، تأکيد کردند: من لازم مي دانم صميمانه از اين همه وفاداري ملت عزيز ايران تشکر و قدرداني کنم.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: امام خميني (ره) مظهر انقلاب و دين، و آرمانهايي است که مردم را به سوي آنها دعوت و هدايت کرد و منادي توانايي اين ملت براي پيمودن مدارج کمال بود، بنابراين چنين حضوري از طرف مردم در مراسم سالگرد ارتحال، آن هم بعد از گذشت 21 سال، به معناي احترام ملت به آرمانهاي امام بزرگوار است.

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: ملت ايران، ملتي با نشاط، با ايمان، معتقد به اسلام، خودباور و متوکل بر خداوند متعال است و چنين ملتي هيچگاه در مسير حرکت به سوي کمال و سعادت متوقف نخواهد شد.

ايشان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را نمايندگان چنين ملتي خواندند و افزودند: نمايش مردم را در عرصه حضور عاطفي، عقلاني و پيوند با امام (ره) همه ديدند و سال گذشته نيز در عرصه انتخابات، همه شاهد حضور 40 ميليوني بودند که همه اينها معنادار است و مسئوليت ما را به عنوان خدمتگزاران مردم، دو چندان مي کند.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: اين مسئوليت فقط مختص اين دنيا نيست بلکه خداوند متعال نيز از ما درخصوص نحوه عمل به وظايف سؤال خواهد کرد و بايد پاسخگوي آن دنيا نيز باشيم.

حضرت آيت الله خامنه اي ترکيب مجلس شوراي اسلامي را با وجود اختلاف سلايق سياسي، ترکيبي شاداب، مؤمن، انقلابي، داراي احساس مسئوليت، و آشنا به مسائل دانستند و افزودند: نمايندگان مجلس در وظيفه قانونگذاري خود بايد همواره دو ويژگي آرمانگرايي و واقع بيني را مد نظر داشته باشند و راه رسيدن به آرمانها را مطابق با واقعيات ترسيم کنند.

ايشان همکاري صميمانه دولت و مجلس را يکي از نکات لازم و ضروري برشمردند و تأکيد کردند: اين همکاري بايد تحقق يابد و اينکه هريک از دو طرف بگويند، ما همه کارها و وظايف را انجام داده ايم و طرف مقابل بايد جلو بيايد، قابل قبول نيست.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: حدود و وظايف مجلس و دولت در قانون مشخص شده است، اگرچه برخي از اين حدود هم در قانون مبهم و غيرمشخص است که بايد برطرف شوند اما نياز امروز کشور همکاري دولت و مجلس است.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: نبايد در دولت هيچگونه انگيزه نافرماني از مجلس بوجود آيد و در مجلس نيز نبايد مطلقاً انگيزه معطل کردن دولت وجود داشته باشد.

ايشان افزودند: اين سخن که دولت بايد به قانون عمل کند، سخن درستي است اما از آن طرف هم قانونگذار بايد نقش و شرايط مديران اجرايي را نيز در نظر بگيرد، زيرا دولت، عنصر وسط ميدان است و کار او بايد تسهيل شود.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه ميان اجرا و طراحي اجرا فاصله زيادي وجود دارد، خاطرنشان کردند: در کنار اين موضوع که دولت بايد به قانون عمل کند، مجلس هم بايد کاري کند که دولت بتواند به قانون عمل کند.

حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين اين موضوع افزودند: به عنوان مثال نمي توان تکليفي را برعهده دولت گذاشت ولي اعتبار لازم آن را تصويب نکرد، اين مسئله موجب مشکلات مي شود، و يا اينکه دولت لايحه اي را با توجه به امکانات و مقدورات خود به مجلس ارائه دهد ولي در مجلس تصرفاتي در لايحه ايجاد شود که مصوبه به کلي متفاوت با لايحه دولت شود.

ايشان همکاري صميمانه دولت و مجلس را وظيفه بسيار مهم و فراتر از جهت گيريها و خطوط سياسي دانستند و خاطرنشان کردند: اين موضوع مربوط به مسائل انقلاب و کشور است و همکاري دو طرف بايد براساس چنين نگاهي باشد.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به جايگاه و اهميت کميسيونها در تصميم گيريهاي مجلس افزودند: حضور منظم و مستمر و بررسي کارشناسانه در کميسيونها بسيار ضروري است زيرا در چنين صورتي، موافقتها و مخالفتها، همراه با حجت خواهد بود.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به شأن و اهميت نظارتي مجلس، لزوم تدوين ساز و کار نظارتي براي مجلس و عملکرد نمايندگان را ضروري دانسته و درخصوص بررسي برنامه پنجم توسعه در مجلس شوراي اسلامي نيز، خاطرنشان کردند: برنامه پنجم بسيار مهم است و در بررسي آن بايد بگونه اي عمل شود که مصوبه مجلس اصلاح و تکميل لايحه ي دولت باشد نه تبديل آن به يک چيز ديگر.

ايشان در پايان نمايندگان مجلس را به قدرشناسي فرصت و نعمت بزرگ نمايندگي مردم و خدمتگزاري به آنان توصيه کردند.

در ابتداي اين ديدار آقاي علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در گزارشي از عملکرد دو ساله مجلس هشتم گفت: در اين مدت 421 لايحه و طرح در مجلس بررسي شده که 142 فقره آن به قانون تبديل شده است.

وي، قانون تجارت، طرح امر به معروف و نهي از منکر و طرح اصلاح الگوي مصرف را از جمله مصوبات و اقدامات مهم مجلس برشمرد و گفت: بررسي برنامه پنجم توسعه از ابتداي اين هفته در کميسيونهاي تخصصي آغاز شده و مجلس با رويکرد مدل توسعه اسلامي – ايراني، اين بررسي را انجام مي دهد.

آقاي لاريجاني، بهره گيري از ديدگاهها و نظرات کارشناسي نخبگان، اولويت بندي موضوعات در کميسيونها، اجراي صحيح قانون، توجه به موضوعات فرهنگي بويژه در قلمرو مسائل ديني را از جمله نکات مورد اهتمام مجلس هشتم دانست و افزود: مجلس شوراي اسلامي در دو سال گذشته، در عرصه مسائل بين المللي موضع گيريهاي دقيق و بموقعي داشته است ودر مسائل داخلي نيز بخصوص در قضاياي پس از انتخابات مواضعي صريح اتخاذ و تأکيد کرده است به فتنه گران داخلي و خارجي اجازه بازي مزورانه با حقوق ملت را نخواهد داد.

وي همچنين ياد و خاطره دو تن از نمايندگان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين فاکر نماينده مشهد و مرحوم حياتي نماينده مُهر و لامرد را گرامي داشت.

نظر شما