جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۸۹۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۴
ايازي در ديدار با معاون مدير کل سازمان بهداشت جهاني :
معاون اجتماعي فرهنگي شهردار تهران با بيان اينکه سازمان بهداشت جهاني در حوزه سلامت بايد بيش از پيش به فعاليت بپردازد ، گفت: شهرداري تهران به نتايج و دست‌آوردهاي مطلوبي در حوزه سلامت شهر و شهروندان دست يافته که مي‌تواند آن را در قالب کارگاه‌هاي آموزشي به ساير کلان شهرهاي جهان منتقل کند.

به گزارش شهر ، دکتر محمد هادي ايازي ، معاون اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران در نشستي که روز گذشته با حضور دکتر علاءالدين الوان ، معاون مدير کل سازمان بهداشت جهاني با هدف آشنايي با اقدامات فرهنگي ، اجتماعي شهرداري تهران برگزار شد ، به ارائه گزارش اقدامات مديريت شهري پرداخت و اظهار داشت : شهرداري تهران در سطح 374 محله شهر ، تاکنون 310 خانه سلامت راه اندازي کرده است.


وي ادامه داد : پيش بيني کرديم در سطح شهر تهران 374 خانه اسباب‌بازي براي کودکان راه اندازي کنيم که از اين ميزان تاکنون 190 خانه اسباب بازي راه اندازي شده است و همچنين در هر منطقه از شهر تهران در ارتباط با مسائل کودکان يک مرکز فرآموز شکل گرفته است .


معاون شهردار تهران اضافه کرد : تاکنون پنچ تنديس سلامت در 5 محله تهران قرار گرفته و همچنين در ارتباط با موضوع سلامت شهري مرکز CBI يا مرکز ابتکارات جامع سلامت محور شهر که مرکز هدايت برنامه ها و پروژه هاي بين المللي سلامت شهري است، راه اندازي شده است.

دکتر ايازي با اشاره به شعار امسال سازمان جهاني بهداشت «هزار شهر هزار زندگي» ، خاطرنشان کرد: نگاه شهرداري تهران با ساختاري مردمي همراه بوده و در اين راستا معتقديم مردم بايد شهرداري‌ها را اداره کنند، که براي تحقق اين نگاه کانون هاي محلي مادر و کودک،  سالمندي و سلامت راه اندازي شده است.

وي ادامه داد : در حال حاضر 294 کانون سالمندان با 38 هزار عضو ، 254 کانون مادر کودک و کانون پزشکان محله با دو هزار و 435 عضو در حال فعاليت است.

معاون اجتماعي فرهنگي شهردار تهران افزود : همچنين شوراي آسيب هاي اجتماعي با حضور اساتيد برجسته جامعه شناسي راه اندازي شده که پيگير مسائل مربوط به آسيب هاي اجتماعي در شهر تهران بوده و با مطالعات و کار کارشناسي سعي در حل آنها دارند.

ايازي با بيان اينکه در حال حاضر 314 شوراي سلامت محلات راه اندازي شده ، يادآور شد : اعضاء اين شوراها را اساتيد دانشگاه ، پزشک محله ، NGOها و پليسان محلي تشکيل مي دهند .

وي با اشاره به راه اندازي شبکه سلامتي ياران محله، که دو هزار سلامت يار و 20 هزار رابط سلامت دارد ، ابراز داشت : افزوده شدن دو هزار سلامت يار ديگر را نيز به اين ميزان پيش بيني کرده ايم که به طور کلي در سطح محلي با خانه سلامت و شوراي سلامت ارتباط داشته و در اين مسير از ظرفيت دانشگاه ها نيز بهره هاي لازم شده است.

معاون اجتماعي ، فرهنگي شهرداري تهران بيان کرد : تاکنون در سطح شهر حدود يک هزار و 600 بوستان ايجاد شده و حدود يک هزار و 200 ايستگاه تندرستي در اين بوستانها ايجاد شده که حدود 800 ايستگاه آن به بانوان تعلق دارد.

ايازي ادامه داد: از ديگر اقدامات به انجام رسيده ساخت 500 زمين چمن مصنوعي براي ورزش جوانان، احداث 100 مجموعه ورزشي براي بانوان و راه اندازي 50 استخر سرپوشيده بوده است.

وي با خاطرنشان کردن اين مطلب که در 374 محله شهر تهران، 374 هيات امناي محلي تشکيل شده است، عنوان کرد: در اين هيات امنا 6 کارگروه سلامت، محيط زيست، ايمني و مديريت بحران، فرهنگ و هنر، ورزش، خدمات اجتماعي و  آموزش و مشارکت هاي مردمي به اضافه شوراي محلي تشکيل شده که از شوراي محلي يک نفر را به عنوان شهردار محله انتخاب کرده تا کليه اقدامات لازم در آن محل را به نحو احسن به انجام رساند.

معاون اجتماعي فرهنگي شهردار تهران همچنين به وجود پروژه هاي محله دوستدار کودک و شهر عاري از چاقي اشاره کرد و گفت : 60 درصد از مردم تهران اضافه وزن داشته يا چاق هستند که در اين زمينه پروژه شهر عاري از چاقي در حال انجام است.

ايازي افزود: پروژه جامعه ايمن در چند منطقه به انجام رسيده و همچنين به نتايج مطلوبي در خصوص پروژه سنجش عدالت در شهر دست يافتيم که در اين زمينه آمادگي اجراي کارگاه‌هاي آموزشي براي کلان شهر ها را داريم.

وي ديگر پروژه موفق به انجام رسيده را پروژه شهر عاري از دخانيات معرفي کرد که به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران نيز رسيده است.

معاون اجتماعي فرهنگي شهردار تهران در حوزه بهداشت و سلامت به اقدامات ايمني و بهداشتي به انجام رسيده در هزار و 94 مسجد شهر اشاره کرد و گفت : تاکنون 4 هزار راننده تاکسي تحت آموزش هاي مربوط به سلامت شهرداري قرار گرفتند و همچنين با همکاري وزارت بهداشت در پيشگيري از آنفولانزا نيز اقدامات مطلوبي به انجام رسيد.

ايازي در اين نشست همچنين از دکتر الوان معاون مدير کل سازمان بهداشت جهاني خواست تا پيشنهاد وي را در خصوص حمايت WHO از نشست سلامت شهرها که با حضور شهرداران کلان شهرها قرار است مهر ماه در استانبول برگزار شود ، برساند.

وي در پايان تاکيد کرد: شهرداري تهران اين آمادگي را دارد تا از طريق سازمان بهداشت جهاني ظرفيت ها و تجربيات خود را در حوزه هاي گوناگون به ويژه سلامت شهري در اختيار ديگر شهرهاي جهان قرار دهد . 

نظر شما