پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۴
کد خبر: ۱۹۱۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
نمايشگاه خوشنويسي «تجلي حضرت علي(ع) در آثار خوشنويسي» با سخناني از عبدالمجيد شريف‌زاده و پرده‌خواني مرشد محمد احدي در موزه ملي ملک افتتاح شد.

به گزارش شهر، در ابتداي اين مراسم که عصر ديروز دوم تير با حضور سيد محمدمجتبي حسيني، رييس موزه ملک، عبدالمجيد شريف‌زاده رييس «دانشنامه هنرهاي سنتي ايران» فرهنگستان هنر، سيد جعفر بني هاشمي، رييس موزه هنرهاي ديني امام علي و جمعي از هنرمندان و علاقمندان به هنر خوشنويسي برگزار شد، پس از خوشآمدگويي حسيني، شريف‌زاده سخنانش را با موضوع «جايگاه حضرت علي(ع) در هنرهاي سنتي ايران» ايراد کرد.

وي پس از تبريک ايام ميلاد امام علي(ع) و جواد الائمه(ع) گفت: با نگاهي به آثار مختلفي که در بازه حضرت علي (ع) در اختيار داشتم، آن‌چه که مشاهده کردم، يکي از قديمي ترين آثار تصوير شده از حضرت بود و آن‌چه در دوره هاي مختلف، از وقايع زندگي و جنگ‌هاي مختلف آن حضرت در هنرهاي سنتي ايران رقم خورده است. بسياري از آثار هنرهاي سنتي ما يا به صورت آن حضرت و يا با نام آن حضرت مزين شده است.

شريف‌زاده ادامه داد: قديمي‌ترين نمونه‌اي که از اين آثار ديدم، کتابي بود که بسياري از هنرمندان و پيشکسوتان با آن آشنايي دارند؛ ولي ذکر آن براي بنده يادآوري است. کتابي تحت عنوان «خاوران نامه» که حماسه‌اي است در زندگي و دلاوري‌هاي حضرت علي(ع) که به شيوه شاهنامه فردوسي سروده شده است. سراينده اين متن ابن حسام از خراسان است و اشعار مختلفي را در حماسه ها و زندگي حضرت سروده است.


اين کتاب مشتملبر 22 هزار و 500 بيت در بحر متقارب و به تقليد از شاهنامه فردوسي، که نظم آن به سال 830 هجري قمري انجام شده است. موضوع اين کتاب جنگ‌هاي حضرت علي(ع) و ياران و اصحاب آن حضرت است که البته برخي از داستان‌هاي آن افسانه و خيال‌پردازي‌هاي سراينده بوده که تقبيحا با واقعيات زندگي حضرت نزديک شده است.

وي افزود: خاوران نامه را احتمالا قديمي‌ترين منظومه‌ حماسه ديني در ادب فارسي مي‌دانند و همچون ساير منظومه‌هاي حماسه ديني، ترکيبي است از وقايع تاريخي و افسانه هاي عاميانه که چون ساير منظومه‌هاي حماسي داراي ابهام در زمان و مکان است.


اين خوشنويس ادامه داد: ابن حسام در آغاز اين کتاب اشاره دارد به اين که بر خلاف شاهنامه که بنيان سخن خود را بر رستم مي‌گذارد، نامه او به نام علي‌(ع) است. ابن حسام معروف به حسام از شاعران مشهور و شيعه مذهب سده نهم هجري قمري است. وي نام و نسب خود را چنين ذکر کرده که «نامي که جز به نام تو نامي نمي‌شود/ نام محمد بن حسام محمد است».

پس از سخنان شريف‌زاده و در انتهاي مراسم، مرشد محمد احدي، درويش پرده‌خوان اهل بيت عليهم السلام، به اجراي پرده‌خواني پرداخت و سپس حضار از آثار خوشنويسي به‌نمايش درآمده در موزه بازديد کردند که شامل آثار نفيسي از اميرخاني، افجه‌اي و ديگر خوشنويسان برجسته بود.

مراسم افتتاح نمايشگاه «تجلي حضرت علي(ع) در آثار خوشنويسي»، عصر چهرشنبه 2 تير در محل کتابخانه و موزه ملي ملک برگزار شد. اين نمايشگاه به مدت 10 روز، در موزه ملي ملك واقع در خيابان امام خميني، خيابان ملل متحد برپاست.

نظر شما