پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۹۵۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸
در افتتاح نمايشگاه «از ديار دوست»
علي معلم عصر ديروز در تالار ايران فرهنگستان هنر و در افتتاحيه نمايشگاه «از ديار دوست» گفت: بگذار سياست هر كار مي‌خواهد بكند، اهل فرهنگ باهمند و تا آخر با هم خواهند ماند. بين مردمي كه بر سر يك سفره فرهنگ نشسته‌اند، فاصله‌اي نيست.

به گزارش شهر، رييس فرهنگستان هنر در اين مراسم كه عصر سه‌شنبه 8 تير برگزار شد، درباره ارتباط فرهنگي ايران و افغانستان گفت: هنوز مثنوي مولانا در خانه‌هاي مردم شرق، عراق، هند، تاجيكستان و افغانستان خوانده مي‌شود. مولانا بلخي است و بلخ متعلق به مردمان مشرق‌زمين كه همه از يك دست هستند و هرچه به گذشته‌هاي دور نگاه مي‌كنيم، اين خويشاوندي بيشتر است.

 

وي اظهار داشت: سرزمين حقيقي ايران در ميان كوه‌هاي پامير و هندوكش يا زاگرس و البرز است و همه از يك خون و همه از يك خاكيم. در فرهنگ ما هيچ‌گاه حصاري نبوده است. هنوز نقاشان ما پيرو مكتب هرات هستند و شاعران ما از شاعر بزرگ غزنه پيروي مي‌كنند.

 

مسعود ناصري سرپرست موسسه فرهنگي هنري صبا نيز در ابتداي اين مراسم گزارشي از روند شكل‌گيري و برگزاري نمايشگاه «از ديار دوست» ارائه داد.

وي گفت: موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر در راستاي وظايف خود در رابطه با هنرهاي تجسمي وظايف زيادي بر دوش دارد كه از جمله آن برگزاري بينال‌ها، نمايشگاه‌ها، كارگروه‌ها و حمايت از هنرهاي تجسمي است. يكي ديگر از اين وظايف نيز ارتباط با جهان هنر است.

 

وي ادامه داد: تاكنون نمايشگاه‌هايي از آثار هنرمندان گرجستان، قرقيزستان، تركمنستان و تركيه در ايران برگزار شده است و پس از اين نيز هنرمندان اوكراين، ارمنستان، آذربايجان و تاجيكستان در آينده به اين جمع مي‌پيوندد.

 

ناصري تاكيد كرد: توان فرهنگي منطقه بضاعت‌هاي فراواني دارد كه اميدواريم كشف شود. اغلب دانشجويان و اساتيد ايراني از جهان غرب و جريان‌‌هاي هنري اروپا و امريكا اطلاعات كافي دارند؛ به اندازه‌اي كه آثارشان تحت تاثير آنان قرار مي‌گيرد. ولي از هنر كشورهاي همسايه كه قرابت فرهنگي و هنري با آن‌ها داريم، بي‌خبر هستند. در حالي‌كه توجه به هنر و فرهنگ چنين كشورهايي بسيار حائز اهميت است.

 

وي توضيح داد: اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آثار نقاشي، خوشنويسي، نقاشي‌خط و عكس‌هاي توصيفي از معماري افغانستان است و شروعي خواهد بود تا در سال‌هاي بعد بتوانيم از آثار هنرمندان ديگر مناطق افغانستان استفاده كنيم. ما طي اين نمايشگاه فهميديم كه هنرمندان افغاني بسياري در ايران زندگي مي‌كنند و اميدواريم بتوانيم ايشان را در يك انجمن گرد هم آوريم.

 

ناصري سپس به هنرمندان مطرح افغاني از جمله محمدسعيد مشعل، از وارثان مكتب هرات و همچنين غلام‌محمد ميمنگي از استادان نقاشي كه وي را كمال‌الملك افغانستان ناميد، اشاره كرد.

 

در ادامه مراسم، سيد فاروق فرياد، كارشناس ارشد نقاشي و گرافيك در مسكو و كابل و استاد هنرهاي زيبا در كابل گفت: بر اساس روايات عده‌اي چند از دانشمندان، هسته‌هاي اوليه فرهنگ افغانستان،به كهن‌ترين دوران باستان، يعني سنگ قديم تعلق دارد.

 

اين هنرمند افغان افزود: آثار نقاشي ديوارمغاره‌هاي هزار سم سمنگان، دره كور بدخشان، آق كپرك بلخ، قره كمر سمنگان، منديگك قندهار، دشت ناور غزنه و پيكره‌هاي بزرگ بودا در باميان نشان‌دهنده تاريخ با عظمت اين سرزمين است. به همين قسم، دوره‌هاي بعدي از آريايي‌ها گرفته تا دوره هخامنشي‌ها، يوناني‌ها، يونان باختري‌ها، يونان بودايي‌ها، كوشاني‌ها، يفتلي‌ها و بعد از ظهور دين مقدس اسلام از شاهكارهاي هنري هنرمندان مسلمان افغاني مي‌توان ياد كرد كه آثار متعدد موزه‌‌ها، شاهد مدعاي ما است.

 

وي اظهار داشت: مي‌دانيد كه در گذشته نه چندان دور، دو كشور ايران و افغانستان به نام خراسان بزرگ ياد مي‌شد و متاسفانه در اثر بعضي عوامل تاريخي از يكديگر جدا شده‌اند؛ ولي تشابهات زباني، ديني، فرهنگي و تاريخي از ساليان دراز وجود داشته و يقين دارم نسل‌هاي آينده نيز اين پيوند را در پرتو دين مقدس اسلام، ادامه خواهند داد.

 

فرياد گفت: به نسبت سه دهه جنگ و ناآرامي در كشور ما، بيشتر مردم دو كشور، به‌ويژه نسل جوان، شناسايي كمتري از فرهنگ و پيوندشان با يكديگر دارند، كه اگر به اين مسئله توجه نشود و اين گسست تاريخي ادامه يابد، هر اتفاقي كه رخ دهد، مسئولان امور فرهنگي، بيشترين تقصير را دارند.

 

وي افزود: تدبير چنين نمايشگاه‌ها و ديد و بازديدهايي، بدون شك در معرفي و شناخت فرهنگ مشترك هردو ملت نقش برازنده دارد.

 

پس از سخنان سيدفاروق فرياد، گروه موسيقي خوش‌نوا با سابقه‌ فعاليت هشت ساله در ايران و با سازهاي هامونيوم، طبلا و رباب به اجراي چند قطعه از موسيقي افغانستان پرداختند.

 

نمايشگاه سيري در هنر افغانستان با عنوان «از ديار دوست»، عصر ديروز در تالار ايران فرهنگستان هنر با سخنان محمدعلي معلم دامغاني، مسعود ناصري و سيدفاروق فرياد افتتاح شد.

 

در اين نمايشگاه آثاري از عنايت‌اله نيازي، حميداله كابلي، واسع همدرد، علي بابا اورنگ و محمد اشرف انزورگر، سيدفاروق فرياد و محمدموسي اكبري و ديگر هنرمندان افغان به نمايش درآمد.

 

اين نمايشگاه تا 31 تير در موسسه فرهنگي هنري صبا واقع در ميدان فلسطين، خيابان طالقاني، خيابان برادران مظفر، شماره 125 برپا خواهد بود.

نظر شما