شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۸
کد خبر: ۱۹۵۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۷
كرامت رودساز ، کارگردان و بازيگر معتقد است برگزاري جشنواره‌ها دست‌آويزي براي فعاليت هنرمندان تئاتر شده است و به همين دليل جشنواره‌ها به ابقاي تئاتر در كشور كمك مي‌كنند.

به گزارش شهر، كرامت رودساز كارگردان و بازيگر مطرح تئاتر در گفت‌وگو با پايگاه خبري حوزه هنري گفت: از آنجا كه متولي خاصي براي تئاتر وجود ندارد، برگزاري جشنواره‌ها دست‌آويزي براي فعاليت هنرمندان تئاتر شده است.

وي افزود: از آن جايي که تئاتري‌ها حمايت نمي‌شوند منتظر برگزاري جشنواره‌اي هستند تا در آن كارشان را ارائه کنند. حال اين جشنواره‌ها چقدر مي‌توانند براي كساني كه عشق به تئاتر دارند موثر باشد بحث ديگري است.

اين بازيگر تئاتر با بيان اين كه هدف اصلي تئاتري‌ها براي شركت در جشنواره‌ها، بردن كار روي صحنه است، گفت: بسياري از هنرمندان براي اجراي اثر خود به دنبال سالن هستند. جشنواره‌ها معمولا به ابقاي تئاتر در كشور كمك مي‌كنند اما سال به سال آثاري كه در جشنواره‌ها حضور مي‌يابند سطحي‌تر مي‌شوند. در اين شرايط متاسفانه ديده مي‌شود كه برخي از هنرمندان صاحب‌نام براي گذران امور زندگي خود كارهاي ضعيف روي صحنه مي‌برند. در مجموع بايد گفت كه شرايط مطلوبي در تئاتر حاكم نيست.

رودساز با اشاره به برگزاري جشنواره تئاتر ماه بيان كرد: هر حركتي كه در زمينه تئاتر انجام شود، بر پيشرفت اين هنر تاثيرگذار خواهد بود. همين قدر كه با برگزاري چنين جشنواره‌اي، تئاتر در اذهان عمومي و رسانه‌ها فراموش نمي‌شود جاي خوشحالي و تشكر دارد.

اين بازيگر پيش‌كسوت تئاتر با اشاره به اين كه در كشور ما برخلاف بسياري جوامع ديگر، برنامه‌ريزي مدون براي تئاتر وجود ندارد، افزود: ارگان‌هايي در كشور هستند كه امكانات زيادي براي كمك به رونق تئاتر دارند اما در اين زمينه كاري انجام نمي‌دهند.

وي در ادامه اظهار كرد: برگزاري جشنواره تئاتر يا سرمايه‌گذاري در آن، به نفع پيشرفت تئاتر خواهد بود و من اميدوارم اين سرمايه‌ها و جشنواره‌ها يك كاسه شوند تا حركتي به نفع تئاتر و هنرمندان تئاتر صورت گيرد.

كرامت رودساز در حال آماده‌ كردن نمايش «عروس گنگ» نوشته عزت‌الله مهرآوران براي هفتمين دوره جشنواره تئاتر ماه است. در اين نمايش بازيگراني چون عزت‌الله مهرآوران، فريبا خادمي، سامان دارابي، اميرمشتاق رودساز، حسين توكلي و... حضور دارند. پريسا محمدحسين‌شيرازي طراح آن و شراره پورخراساني دستيار رودساز خواهد بود.

«عروس گنگ» داستان پيرزني به نام بي‌بي‌ستاره از اعضاي يك ايل است كه به خاطر كهولت سن، قادر نيست به همراه ايل، كوچ كند. بنابراين در غاري مي‌ماند و به شاه‌نامه‌خواني و نقالي مي‌پردازد. اين نمايش به كارگرداني كرامت رودساز در بخش صحنه‌اي هفتمين جشنواره تئاتر ماه روي صحنه مي‌رود.

 

 

عليان‌نژاد:

منابع غني و گسترده شاخصه روزشمار انقلاب اسلامي است

نگارنده روزشمار انقلاب اسلامي گفت: در تدوين و نگارش اين مجموعه بيش از 220 هزار فيش از منابعي چون نشريات و کتاب هاي داخلي و خارجي، بولتن محرمانه خبرگزاري پارس، بولتن محرمانه راديو و تلويزيون ملي ايران، اسناد ساواک، شهرباني، ژاندارمري، فرمانداري هاي نظامي و خاطرات و... استفاده شده و به اعتقاد من منابع غني و گسترده شاخصه اين کتاب است.

ميرزا باقر عليان‌نژاد مسوول تدوين و گردآوري اين مجموعه روزشمار انقلاب اسلامي گفت: روزشمار انقلاب اسلامي مجموعه کتاب هايي است که به گزارش وقايع انقلاب اسلامي از اول فروردين 1356 تا 22 بهمن 1357 مي‌پردازد که در اين مقطع زماني شاهد اوج گيري حوادث انقلاب هستيم به طوري که رژيم شاه براي حفظ خود 5 بار نخست وزيران را تعويض مي کند اما اين اتفاقات باز هم نمي تواند سدي برابر جريان انقلاب باشد.

وي افزود: اين روزشمارها به صورت توصيفي نگاشته شده اند و منابع آن از نشريات، بولتن هاي محرمانه، کتاب ها، اسناد، خاطرات، منابع خارجي و ... تهيه شده و در اين راه بيش از 220 هزار فيش از منابع مذکور فراهم آمده است.

اين نويسنده اظهار کرد: جلد يازدهم روزشمار نيز دربردارنده اسناد مربوط به به فرار شاه از ايران است که به به حوادث 23 تا 26 دي 1357 روز فرار شاه از ايران منتهي مي شود.

وي با اشاره به اين که مجموعه روزشمار انقلاب از ساير مجموعه هايي که به موضوع انقلاب اسلامي پرداخته اند، متمايز است گفت: در تدوين و نگارش اين مجموعه بيش از 220 هزار فيش از منابعي چون نشريات و کتاب هاي داخلي و خارجي، بولتن محرمانه خبرگزاري پارس، بولتن محرمانه راديو و تلويزيون ملي ايران، اسناد ساواک، شهرباني، ژاندارمري، فرمانداري هاي نظامي و خاطرات و... استفاده شده و به اعتقاد من منابع غني و گسترده شاخصه اين کتاب است.

عليان نژاد در پايان گفت: مصور بودن به تصاوير اشخاص، حوادث، اماکن، اسناد، بريده نشريات داخلي و خارجي را مي توانم از ديگر مزاياي اين مجموعه عنوان کنم.

جلد يازدهم روزشمار انقلاب اسلامي با نظارت و کارشناسي آقاي هدايت‌الله بهبودي توسط آقاي ميرزاباقر عليان‌نژاد تنظيم و نگاشته شده و آقاي سيدمحمدصادق فيض ويرايش آن را به عهده داشته است.

جلد يازدهم روزشمار انقلاب اسلامي در 460 صفحه به همراه حدود دويست قطعه عکس، سند، .... که برخي از آن ها براي اولين بار منتشر شده‌اند، با شمارگان 2500 نسخه به عنوان چهلمين اثر تحقيقي دفتر ادبيات انقلاب اسلامي، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

 

رونمايي کتاب «کوچه نقاش ها» در حوزه هنري

مراسم رونمايي کتاب «کوچه نقاش ها» دوشنبه 14 تير ماه در سالن سوره حوزه هنري برگزار مي شود.

مراسم رونمايي کتاب «کوچه نقاش ها» عصر روز دوشنبه 14 تير ماه ساعت 17 در تالار سوره حوزه هنري برگزار مي شود.

در اين مراسم راوي «کوچه نقاش ها» سيد ابوالفضل کاظمي، راحله صبوري نويسنده کتاب، مرتضي سرهنگي مدير دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حضور خواهند يافت.

مهدي چمران رييس شوراي شهر، غلامعلي حداد عادل رييس کميسيون فرهنگي مجلس و محمد اسماعيل کوثري نماينده مجلس که همگي دوران کودکي خود را در «کوچه نقاش ها» زندگي کرده اند براي شرکت در اين مراسم دعوت شده است.

كتاب «کوچه نقاش ها» شامل زندگي‌نامه و خاطرات سيد ابوالفضل كاظمي از جنگ تحميلي است که توسط راحله صبوري تدوين شده است.

ابوالفضل كاظمي در عمليات‌هاي كربلاي 5 و 8 فرماندهي گردان ميثم را بر عهده داشته است. كتاب «كوچه نقاش‌ها» حاصل 3 ماه مصاحبه صبوري با ابوالفضل كاظمي است كه در 16 فصل و بر اساس تاريخ وقايع و مكان آن‌ها تدوين و به دليل تمركز بر حوادث جنگ، رخدادهاي انقلاب خلاصه شده اند.

«کوچه نقاش ها» کاري است از دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري که در انتشارات سوره مهر به چاپ رسيده است.

 

 

نمايش و نقد چند فيلم کوتاه در سينما آزادي

فيلم هاي کوتاه «زندگي» ساخته شبنم قلي خاني، «نقطه صفر» ساخته سهراب خسروي، «درخت من» به کارگرداني سارا سيادت نژاد و «شله زرد» ساخته محسن شرفي نيا در سينما آزادي به نمايش در آمده و نقد و بررسي مي شوند.

در شصت و دومين نشست از برنامه هاي سينما فردا، فيلم هاي کوتاه «زندگي» ساخته شبنم قلي خاني، «نقطه صفر» ساخته سهراب خسروي، «درخت من» به کارگرداني سارا سيادت نژاد و «شله زرد» ساخته محسن شرفي نيا در سينما آزادي به نمايش در آمده و با حضور کارگردانان و امير پويا (منتقد) و محمدرضا کاظمي (کارشناس) نقد و بررسي مي شود.

علاقه مندان براي شرکت در اين برنامه مي توانند روز دوشنبه 14 تيرماه ساعت 16 به سينما آزادي مراجعه کنند.

 

 

 

محمدعلي علومي در كارگاه طنز:

تلويزيون و ماهواره سبب فراموشي قصه‌خواني شده‌اند

يک طنزپرداز گفت: تلويزيون و ماهواره‌ها، سبب شده‌اند كه اين روزها ديگر كسي به قصه‌ها گوش ندهد و اين فرهنگ تاثيرگذار كه قرن‌ها حضور قدرت‌مندانه‌اي داشت در حال فراموشي است.

به گزارش پايگاه خبري حوزه هنري، ششمين جلسه كارگاه طنز با حضور محمدعلي علومي روز گذشته (سه‌شنبه) در تالار انديشه 2 حوزه هنري برگزار شد.

در اين كارگاه محمدعلي علومي طنزپرداز گفت: قصد داريم در اين جلسه به قصه‌هاي فكاهي و خلق اثر جديد از آن ها بپردازيم. اديبان بزرگ ايران و جهان، همواره با فرهنگ مردم سرزمين خود ارتباط داشته‌اند و در خلق آثارشان از قصه‌ها و گفته‌هاي فرهنگ خود استفاده كرده‌اند.

وي با اشاره به اين كه فرهنگ مردم ايران قصه‌هاي فكاهي زيادي در خود دارد، افزود: ما در گذشته، ملتي فرهنگ‌ساز بوديم و بر تمدن‌هاي ديگر تاثيرات عمده‌اي گذاشته‌ايم. اوج اين فرهنگ‌سازي در دوره هخامنشي بود به‌گونه‌اي كه هگل معتقد است هخامنشي نخستين امپراتوري جهان است كه براساس عقلانيت شكل گرفت.

اين طنزپرداز با بيان اين كه ايرانيان از طريق كتاب‌هايي چون يشت‌ها و مينوي خرد نگرش‌هاي هستي‌شناسانه به وجود آوردند و به واسطه مهرپرستي و زرواني‌گرايي بر فرهنگ شفاهي جهان تاثير گذاردند. در آيين مهرپرستي، هفت مرحله سلوك داريم از اين رو زيبايي عرفان ايراني به خاطر پيشينه ديني آن در گذشته بوده است به طوري كه با عرفان عربي قابل مقايسه نيست.

وي افزود: مهرپرستان معتقد بودند در هر چيزي سلطاني وجود دارد. شير سلطان حيوانات است، خورشيد سلطان ستارگان و غيره. بعدها مي‌بينيم كه بسياري از عرفا در پسوند نام‌شان، كلمه «شاه» مي‌آمده است. اين دين بر آيين مسيحيت تاثير بسياري گذاشت به طوري كه بسياري از نشانه‌هاي به كار رفته در مسيحيت برگرفته از مهرپرستي است. در زرواني‌گري نيز نيك و بد، اهورا و اهريمن، خير و شر وجود دارد و اين تفكر نيز بر فرهنگ‌هاي ديگر تاثيرات قابل ملاحظه‌اي گذاشت.

علومي با اين صحبت ها نتيجه گرفت: از اين رو، قصه‌هاي مشتركي بين فرهنگ ايراني و ساير فرهنگ‌ها وجود دارد. نمونه‌هاي آن را مي‌توان به راحتي در داستان‌هاي متعددي دريافت كرد.

اين طنزپرداز حضور طنز و داستان‌هاي فكاهي در شهرهاي حاشيه كوير را بسيار پررنگ عنوان كرد و گفت: اين حضور بيشتر به خاطر سختي‌هاي و مشكلاتي بود كه در اين مكان‌ها وجود داشت بنابراين براي مقابله با اين سختي و فراموشي رنج آن، مردم رو به طنز و فكاهي مي‌آوردند. اين موضوع در زمان سختي‌ها و بحران‌هاي كشورهاي ديگر به خوبي مشاهده مي‌شود. مارك توآين، چاپلين و ديگر طنزپردازان بزرگ، در دشوارترين روزهاي تاريخ آمريكا، ظهور كردند.

وي ادامه داد: تلويزيون و ماهواره‌ها، سبب شده‌اند كه اين روزها ديگر كسي به قصه‌ها گوش ندهد و اين فرهنگ تاثيرگذار كه قرن‌ها حضور قدرت‌مندانه‌اي داشت در حال فراموشي است.

كارگاه طنز، سه‌شنبه هر هفته در تالار انديشه شماره 2 حوزه هنري برگزار مي‌شود.

نظر شما