پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۹۸۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۵
در پي مفقود شدن 2مجسمه در تبريز
مجسمه ميرزا كوچك‌خان جنگلي و شهريار در تبريز نيز مفقود شدند.

به گزارش خبرنگار«شهر»، ماجراي مفقود شدن مجسمه‌هاي مشاهير و چهره‌هاي ملي تنها به پايتخت بسنده نكرد و بر اساس برخي مستندات به ساير كلان شهرها نيز سرايت كرده است.

 

بر اساس اين گزارش دو مجسمه از مشاهير و مبارزان ملي نيز در تبريز مفقود شده و در جايگاه اصلي خود قرار ندارد که احتمال ربوده شدن آنها همانند مجسمه هاي پايتخت مي باشد.

م. گلزاري شهروند تبريز در گفت‌وگو با خبرنگار«شهر» در اين باره گفت: يكي از اين مجسمه‌ها مربوط به سرديس ميرزا كوچك خان جنكلي‌ست كه در يكي از مناطق توريستي شهر تبريز قرار دارد.

 

وي افزود: مكان دقيق نصب اين مجسمه تقاطع خيابان ميرزا كوچك خان جنگلي و بلوار دكتر حسابي ست كه مسير هر روز محل كار و خانه من است و به همين خاطر من هر روز اين مجسمه را مي ديدم.

 

اين شهروند تبريزي ادامه داد: اما از حداقل دو ماه گذشته اين مجسمه مفقود شده و تا امروز به مكان قبلي بازگردانده نشده است.

 

مكان مورد نظر به موزارات جاده ايل گلي يكي از مهمترين مناطق توريستي شهر تبريز قرار دارد كه روزانه ده ها توريست از آن مكان ديدن مي كنند.

 

بر اساس اين گزارش مجسمه ديگر مربوط به سيد محمدحسين بهجت تبريزي معروف به شهريار شاعر بزرگ ايراني و ترك زبان است كه در خيابان ولي‌عصر تبريز قرار داشته است.

 

اين تنديس در ميدان اين شهر و در زير آب‌نمايي جانمايي شده بود.

 

بر اساس اين گزارش تنديس ميرزا كوچك خان در شهرداري منطقه دو و تنديس شهريار در منطقه يك شهرداري تبريز قرار داشته است.

شهردار تبريز: مجسمه دزد نداريم/ مجسمه جديد شهريار هفته آينده نصب مي‌شود


اما در اين بين عليرضا نوين، شهردار تبريز در گفت‌وگو با خبرنگار«شهر» دزديده شدن حداقل يکي از دو  مجسمه را رد کرد و درباره فقدان دو مجسمه استاد شهريار و ميرزاكوچك‌خان جنگلي گفت: مجسمه شهريار براي به‌سازي جابه جا شده و يك مجسمه جديد جايگزين به زودي جايگزين آن مي‌شود. مجسمه جديد برنزي و داراي ظاهري شكيل تر از قبلي خواهد بود.  
وي افزود: مجسمه قبلي خيلي شباهت به شهريار نداشت و دليل برداشتن آن نيز همين امر است. اين درحالي‌ست كه مجسمه جدي بسيار شبيه تر به چهره واقعي استاد است. 

به گفته شهردار، اين تنديس پنج شنبه در مراسمي رسمي در ميدان شهريار- دروازه تهران- جنب هتل مرمر نصب مي‌شود. 

وي درباره نبودن تنديس ميرزا كوچك خان جنگلي در چهار راه شهريار اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: بعيد مي دانم كه تنديس ميرزا كوچك حان به سرنوشت مجسمه هاي تهراني دچار شده باشد. 

شهردار تبريز در پايان نيز به خبر نگار ما گفت : خيالتان راحت باشد، تبريز مانند تهران نيست. اينجا مجسمه دزد نداريم.


گفتني است پيش از اين نيز در تهران ربوده شدن سريالي مجسمه مشاهير و مفاخر ايراني آغاز شده بود و در اين جريان 13 مجسمه از جمله تنديس دكتر علي شريعتي، ابن سينا، استاد معين ربوده شد.

نظر شما