پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۵
کد خبر: ۲۰۷۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
مجيد مصلحي مدير كل امور استان ها و مجلس حوزه هنري از سوي محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري به عنوان دبير ششمين دوره جشنواره فيلم کوتاه ديني «رويش» منصوب شد.

به گزارش شهر و به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، مجيد مصلحي مدير كل امور استان ها و مجلس حوزه هنري در حالي از سوي محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري به عنوان دبير ششمين جشنواره فيلم کوتاه ديني «رويش» برگزيده شد که برگزاري اين جشنواره با اعمال سياست هاي جديد و توسعه بخش بين الملل مورد تصويب شوراي سينمايي حوزه هنري قرار گرفته است.
جشنواره امسال علاوه بر دستاوردهاي پيشين، اهداف و برنامه هاي جديدي چون ارتباط مستقيم با فيلم سازان جوان و شرکت کنندگان دوره هاي قبل «رويش»، تلاش براي شناسايي و دعوت از استعداد هاي تازه در عرصه فيلم کوتاه، تقويت تکنيک هاي فني و هنري و محتوايي توليدات از طريق برگزاري کارگاه هاي تخصصي و جلسات نقد و بررسي با حضور اساتيد و پيشکسوتان صاحب نظر، برنامه ريزي جهت حمايت از فيلم سازان مراکز استاني و برگزيدگان دوره هاي قبل با توجه به اهداف و سياست هاي جشنواره، زمينه سازي براي آشنايي و تعامل هرچه بيشتر فيلم سازان ايراني با فيلم سازان جهان اسلام و برنامه ريزي جهت گسترش و تعميق فاخرترين و مترقي ترين اصول و ارزش هاي انساني يعني اسلام مبين در عرصه توليدات سينمايي را تحقق خواهد بخشيد.


نقد و بررسي شخصيت بهلول در دگرخند
سي و سومين نشست نقد و بررسي «دگرخند» با عنوان بررسي شخصيت بهلول دوشنبه 28 تيرماه برگزار مي شود.

سي و سومين نشست نقد و بررسي کتاب هاي منتشر شده در حوزه طنز با عنوان «دگر خند» به نقد کتاب «بهلول نامه» اثر پروفسور «اولريش مارزلف» اختصاص دارد که دوشنبه 28 تيرماه در سالن شماره 2 تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.
باقري زرين در اين نشست به بررسي وجوه تاريخي و افسانه اي شخصيت «بهلول» مي پردازد.
اين نشست ساعت 17 روز دوشنبه 28 تيرماه در سالن شماره 2 تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود و ورود براي تمام علاقه مندان آزاد است.



کاظمي و کتاب نيمه تمام «ترور شاه»
نويسنده کتاب «خاطرات عزت شاهي» تاکيد کرد که با نگارش «ترور شاه» در پي روشن کردن بخش هاي تاريکي از تاريخ بوده است.

محسن کاظمي نويسنده و پژوهشگر تاريخ در گفتگو با پايگاه خبري حوزه هنري، گفت: در حال حاضر تدوين پروژه اي تاريخي تحت عنوان «ترور شاه» را در دست دارم که سال 78 شروع و حدود ده سال به طول انجاميده است و اکنون از مرحله گردآوري به تدوين رسيده است.
وي درباره زمان طولاني تدوين اين پروژه اظهار کرد: هميشه کارهايي به من سفارش شده که به نظر سفارش دهندگان واجب تر از پروژه «ترور شاه» بوده و به همين علت نتوانسته ام آن را به پايان برسانم. طولاني شدن زمان اين کار موجب شده بسياري از کساني که با آن ها گفتگو داشته ام فوت کرده و بسياري از قهرمانان اصلي کار من از ميان بروند.
کاظمي افزود: اصلي ترين چهره اين پروژه احمد کامراني است که در حال حاضر در بيمارستان بستري بوده و شرايط خوبي ندارد و ممکن است زماني که کار من منتشر مي شود، در قيد حيات نباشد.
وي هم چنين با تاکيد بر اهميت «ترور شاه» تاکيد کرد: با انجام اين کار در پي روشن کردن بخش هاي تاريکي از تاريخ بوده ام. داستان اين است که 21 فروردين 1341 يکي از سربازاني که در گارد شاهنشاهي خدمت مي کرده تصميم به ترور شاه مي گيرد و در اين راه دو محافظ را کشته و خود نيز به شهادت مي رسد.
نويسنده کتاب «شب هاي بي مهتاب» در ادامه اظهار کرد: نکته تاريک ماجرا اين است که بسياري از سازمان هاي مخالف شاه و فعالان سياسي مسووليت ترور را بر عهده مي گيرند و سعي مي کنند عمليات را به خود نسبت دهند در حالي که رژيم شاه هم سعي مي کند عمليات را غير مردمي نشان داده و به گردن جريان هاي چپ بيندازد تا اين تلقي پيش نيايد که شاه پايگاه اجتماعي ندارد.



هاشم زاده:
«سيب و سلما» داستان آرامش يک انسان مومن است

نويسنده «سيب و سلما» با اشاره به مضمون ديني اين فيلمنامه گفت: «سيب و سلما» داستان آرامش يک انسان مومن و ديندار است و به بيان تقدير الهي و سرنوشت بشر در هاله قصه مي پردازد.
ناصر هاشم زاده نويسنده فيلم سينمايي «سيب و سلما» در گفتگو با پايگاه خبري حوزه هنري درباره چگونگي نگارش اين فيلم نامه گفت: براي نگارش «سيب و سلما» از متون داستاني قديمي بهره بردم و در نهايت آن را به قصه اي امروزي و منطبق با جامعه کنوني تبديل کردم.
وي افزود: جوهره «سيب و سلما» قصه اي با مضمون ديني است و زندگي يک فرد مذهبي را روايت مي کند. در واقع داستان آرامش يک انسان مومن و ديندار است و به بيان تقدير الهي و سرنوشت بشر در هاله قصه مي پردازد و محمل آن طلبه اي است که سيبي غصبي خورده و براي کسب حلاليت به دنبال صاحب آن مي‌شود.
هاشم‌زاده هم چنين درباره تحقيقات پيش از شروع نگارش اين فيلم نامه اظهار کرد: کار تحقيق و نگارش فيلمنامه تقريبا 6 ماه به طول انجاميد و در مرحله بازبيني به اتفاق حبيب الله بهمني تغييرات ناچيزي در متن ايجاد و تا حدودي برداشت هاي من و کارگردان اثر به هم نزديک شد.
اين فيلم نامه نويس تصريح کرد: اغلب فيلمنامه هاي من تصويري هستند و ديالوگ کمي دارند اما مبناي «سيب و سلما» تقريبا بر ديالوگ استوار است و فضاي آن نه روستايي و نه شهري است. «سيب و سلما» فضاهاي بازي دارد به طوري که اول وارد روستا شده و بعد به شهر مي رويم. آدم هاي قصه نيز شهري-روستايي هستند.
وي درباره دغدغه هاي اصلي خود در حيطه فيلمنامه نويسي بيان کرد: معمولا به نگارش قصه هايي که به سرنوشت انسان مربوط مي شود، علاقه دارم؛ اينکه بشر از کجا آمده؟ به کجا خواهد رفت؟ آيا سرنوشت او محتوم است يا قابل تغيير؟ و مسايلي از اين قبيل.



شماره هاي جديد نشريه هنرهاي تجسمي و شعر منتشر شدند
شماره دوم دوره جديد دو‌هفته‌نامه «هنرهاي تجسمي» به صاحب‌امتيازي مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در كيوسك‌هاي مطبوعاتي سراسر كشور عرضه شد.

در اين شماره از دو هفته‌نامه «هنرهاي تجسمي» مطالبي هم‌چون ضرورت نقد و نقد هنري، حركت بر روي مرز، هرب لوبالين پدر تايپوگرافي مدرن، آنتون ون‌دالن دستيار سائول اشتاينبرگ از او مي‌گويد، متخصص هندلترينگ، عكاس كارگران قهوه، اكسپرسيونيست در پوستر و درباره پوستر جام جهاني فوتبال 2010 را مي‌خوانيم.
استفاده از تصاوير پوسترها، كاريكاتورها و عكس‌هاي مختلف با ابعاد مناسب و با كيفيت به همراه كاغذ و چاپ مرغوب، «هنرهاي تجسمي» را به نشريه‌اي قابل اعتنا و جدي در حوزه هنر تبديل كرده است. «هنرهاي تجسمي» در 44 صفحه و با قيمت 2000 تومان منتشر شده است.
هم چنين شصت و نهمين شماره از فصلنامه تخصصي «شعر» به مدير مسئولي محسن مومني و سردبيري مصطفي محدثي خراساني منتشر شد.
در اين شماره از فصلنامه شعر صفحاتي به يادبود مهرداد اوستا اختصاص داده شده و ديدگاه علي معلم دامغاني، يوسفعلي ميرشکاک و ... نسبت به اين شاعر بيان شده است.
در ادامه نيز مقالاتي از کاووس حسن لي، مصطفي علي پور، مهرنوش قربانعلي، مظاهر مصفا، مهرداد نصرتي، سودابه اميني، مفتون اميني، حميدرضا شکارسري و ... آمده است.
شصت و نهمين شماره از فصلنامه تخصصي «شعر» به صاحب امتيازي حوزه هنري، مدير مسئولي محسن مومني و سردبيري مصطفي محدثي خراساني منتشر شده است.

نظر شما