جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۳
کد خبر: ۲۰۷۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸
درصورت اصلاح شيوه زندگي شاهد كاهش 80 درصدي بيماري‌هاي قلبي و ديابتي در كشور خواهيم بود.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، سرپرست دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مازندران با بيان اين مطلب گفت: سه گروه اصلي بيماري‌ها شامل فشارخون و بيماري قلبي، سرطان‌ها و ديابت ارتباط مستقيم با شيوه زندگي مردم دارند و 4 دسته عمده بيماري شامل قلبي، ديابت، سرطان‌ها و بيماري ريوي رابطه مستقيم با 3 عامل خطرساز در زندگي يعني تغذيه، كم تحركي و سيگار دارد.

 

دكتر محمدمهدي ناصحي تصريح كرد: در سال‌هاي اخير روند بروز و شيوع بيماري‌ها از واگير به سمت بيماري‌هاي غيرواگير مزمن تمايل پيدا كرد و در كشورهاي در حال توسعه حدود 79 درصد مرگ‌ها و نزديك به 85 درصد بيماري‌ها مربوط به غيرواگير است.

 

وي با بيان اين كه اصلي‌ترين راه رسيدن به سلامتي برخورداري از يك تغذيه سالم است، افزود: چاقي، فشارخون بالا، كلسترول بالا، بيماري قلبي، ديابت، سرطان‌ها، پوكي استخوان و بيماري‌هاي دهان و دندان از بيماري‌هاي مرتبط با تغذيه است كه با اصلاح روش تغذيه مي‌توان از بروز آن جلوگيري كرد.

 

دكتر ناصحي با اشاره به اين كه يك ميليارد نفر دچار اضافه وزن و  300 ميليون نفر دچار چاقي هستند، افزود: با انجام ورزش همگاني بصورت روزانه 20 دقيقه بطور منظم مي‌توان از بيماري‌هاي غيرواگير پيشگيري كرد، هزينه‌هاي بهداشتي و درماني كشور را كاهش داد و موجب افزايش بهره‌وري ملي و رونق اقتصاد ملي شد.

نظر شما