پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۱
کد خبر: ۲۱۲۶۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
تله فيلم «چتر سفيد» به نويسندگي و کارگرداني جابر قاسمعلي براي شرکت در جشنواره فيلم ديني «رويش» آماده مي شود.

به گزارش شهر، جابر قاسمعلي نويسنده و کارگردان تله فيلم «چتر سفيد» گفت: اين تله فيلم درباه داستان نويس روشنفکري است که نسبت به دنياي پيرامونش دچار ترديد شده و به دنبال ايمان گمشده اش است.

وي افزود: اين اثر توسط محسن شايان فر تهيه مي شود و فيلم برداري آن در شهريور سال گذشته آغاز و تا 20 مهرماه همان سال پايان يافت ولي به دليل مشکلات مالي ساخت مراحل فني کار به تعويق افتاد تا اين که در سال جاري ساخت مراحل پاياني و فني کار آغاز شد و اکنون صداگذاري و ميکس آن انجام مي شود و اميدواريم طرف يک ماه ديگر آماده نمايش شود.


اين کارگردان ادامه داد: در نظر داريم امکان حضور «چتر سفيد» را در جشنواره فيلم ديني «رويش»، «کودک» و «شهر» فراهم کنيم.

عوامل توليد اين تله فيلم عبارتند از: تصويربردار: مهدي مجد وزيري، صدابردار: رضا اردلان، تدوين: جواد امامي، موسيقي: سعيد ذهني، جلوه هاي ويژه: رضا فخاريه، صداگذاري و ميکس: مجيد يوسفي، بازيگران: علي دهکردي، کيهان ملکي، سهيلا جبري، پانيز اسماعيل زاده (در نقش کودک).


«قهوه قند پهلو» توسط سوره مهر منتشر مي شود
شاعر مجموعه «رجز مويه» از انتشار گزيده شعر طنز «قهوه قند پهلو» شامل اشعار طنز ايران از دوره مشروطه به بعد توسط سوره مهر خبر داد.


اميد مهدي‌نژاد شاعر و طنز پرداز درباره انتشار جديدترين كتابش گفت: گزيده شعر طنزي را با نام «قهوه قند پهلو» جمع آوري کرده ام که شعر طنز ايران از دوره مشروطه به بعد در اين مجموعه قرار دارد و طي چند هفته آينده از سوي انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

وي افزود: اين مجموعه به هيچ وجه تحليلي و علمي نبوده و تنها آيينه اي است از طنز ايران در گذز زمان و در مقدمه نيز اين مساله را توضيح داده و درباره نقش روزنامه ها در شکل گيري اين نوع از شعر توضيحاتي ارائه کرده ام.
مهدي‌نژاد پيش از اين نيز آثاري چون «رجز مويه» و «يک بغل كاكتوس» را منتشر کرده است.


باشه آهنگر:
«بيداري روياها» فيلمي فلسفي در سينماي دفاع مقدس است

کارگردان فيلم سينمايي «بيداري روياها» گفت: اين فيلم از جمله آثار ارزشمند در حيطه جنگ تحميلي است و نگاهي فلسفي به جريان دفاع مقدس دارد.

محمد علي باشه آهنگر کارگردان فيلم سينمايي «بيداري روياها» در گفتگو با پايگاه خبري حوزه هنري گفت: جرقه ساخت اين فيلم سال 79 زده شد، به اين صورت که بعد از اتمام ساخت «نيمه گمشده» به همراه محمرضا گوهري شروع به نوشتن 10 فيلم نامه کرديم که 10 شخصيت روند ماجرايي انها را شکل مي داد. شخصيت هاي اين 10 فيلم هيچ گونه ارتباط فيزيکي با هم نداشتند ولي نوعي ارتباط دروني و تماتيک بر آنها حاکم بود. در واقع اين 10 فيلم به فلسفه جنگ تحميلي مي پرداختند تا تاريخ نگاري آن.


وي افزود: از بين اين 10 اپيزود فقط «بيداري روياها» توانست پروانه ساخت بگيرد که آن هم يک هفته به شروع فيلم برداري، جلوي ساختش گرفته شد. اگر اجازه مي دادند اين 10 اپيزود ساخته شوند آن وقت شاهد گونه اي متفاوتي از سينماي دفاع مقدس بوديم. «بيداري روياها» نه حمايت وزارت ارشاد را داشت و نه بنياد سينمايي فارابي و اگر حوزه هنري از ساخت اين فيلم حمايت نمي کرد، اين اثر نيز به سرنوشت 9 اپيزود ديگر دچار مي شد.

اين کارگردان خاطرنشان کرد: فيلم نامه «بيداري روياها» در زمان رياست آقاي حق گو به حوزه هنري آمد و مدرسه فيلم نامه نويسي حوزه نظر مثبتي درباره آن داشتند. بعد از روي کار آمدن آقاي نيرومند از تيرماه 88 جلسات به طور جدي دنبال شد و همان سال براي شرکت در جشنواره فيلم فجر کليد خورد. پيش از اين «فرزند خاک» را نيز با سرمايه گذاري حوزه هنري ساخته بودم. در واقع حوزه هنري با جريان فکري نوگرايي که در آن حاکم است با سخت اين اثر به سينماي دفاع مقدس خدمت ارزشمندي کرد.

باشه آهنگر درباره کار با حوزه هنري بيان کرد: يک فيلم ساز براي ساخت هر فيلمي نياز به حمايت، احترام و آزادي عمل دارد و تا در کارش استقلال نداشته باشد نمي تواند کار ارزنده اي انجام دهد و حوزه هنري از معدود سازمان هاي فرهنگي است که فضاي کار فيلم ساز را محدود نمي کند و به او آزادي عمل مي دهد که اين اقدام پسنديده در خور قدرداني است.


وي افزود: از آنجا که فيلم نامه «بيداري روياها» قابليت فراواني داشت حوزه هنري اصرار داشت که حتي براي نقش هاي کوچک نيز از بازيگران حرفه اي استفاده کنيم. ولي در آن فاصله زماني اندک که در اختيار داشتيم اغلب بازيگران حرفه اي در پروژه هاي ديگري مشغول به کار بودند ولي با اين وجود موفق از وجود تعدادي از آنها نظير امين حيايي، هنگامه قاضياني، حميد فرخ نژاد و تعدادي ديگر از دوستان بهره مند شويم.

باشه آهنگر درباره چگونگي فيلم برداري «بيداري روياها» گفت: اين فيلم در 33 جلسه فيلم برداري شد و از آنجا که نمي خواستم به آدم هاي قصه نزديک شوم و قضاوتي درباره نقش ها نشود، براي فيلم برداري از شيوه پلان سکانس استفاده کردم و يک چشم سوم شخصيت ها را دنبال مي کرد.البته عده اي از منتقدان سينما از اين شيوه خوششان نيامد و آن را ناشي از ضعف کارگردان دانستند.

وي ادامه داد: از آنجا که نوع سبک کار پلان سکانس بود، مونتور براحتي نمي توانست به ميانه سکانس ها دست برد ولي با اين وجود قيچي هاي خوب و بجايي زود و به ريتم فيلم کمک کرد.
فيلم نامه اصلي اين فيلم 180 دقيقه بود در مرحله ساخت به 120 دقيقه تقليل يافت و در مونتاژ به زمان 88 دقيقه رسيد.


نوري نجفي:
خلق اثر هنري نيازمند تجزيه و تحليل درست و رسيدن به معناي واقعي است

محسن نوري نجفي هنرمند نقاش مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري در حاشيه برنامه ادواري امور استان هاي اين مرکز، نشست تخصصي کاريکاتور را برگزار کرد.


در اين نشست که در حاشيه برنامه ادواري امور استان هاي مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري به جهت اعزام هنرمندان شهرستاني براي شرکت در جلسات پرسش و پاسخ و برپايي کارگاه هاي آموزشي و بازديد از نگارخانه هاي داير شده در تهران، صورت گرفت، محسن نوري نجفي، استاد بخش کارگاه کاريکاتور، براي هنرمندان تجسمي حوزه هاي هنري همدان و اصفهان سخن گفت.

وي که سخناني در حوزه تخصصي کاريکاتور ايراد مي کرد، هنرمندان را بيش از پيش نسبت به معنا و محتواي اثر هنري متوجه کرد و گفت: نگاه درست به وقايع پيرامون و بازتاب مستقيم بدون تحريف در اثري با مديوم کاريکاتور، ضامن موفقيت يک اثر خلق شده کاريکاتور است.

وي کاريکاتور را ملهم و وامدار وقايع و شرايط خاص اجتماعي و سياسي دانست و افزود: بيان صريح و بي حشو و زوايد موضوع، زبان استاندارد کاريکاتور است که قابل فهم براي هر مخاطبي حتي غير حرفه اي است که متاسفانه به دليل مصلحت‌انديشي ها و ملاحظات، هنرمندان کاريکاتور به جاي به کار بردن اين زبان صريح و روشنگر، به زبان استعاري و کنايي متوسل مي شوند که جزء آفت هاي معاصر کاريکاتور است.

وي اشخاص و جريان هاي حقيقي و حقوقي سوژه کاريکاتور را به زبان بي غرض کاريکاتور متوجه کرد و گفت: به خاطر بعضي موضع گيري هاي غلط از سوي شخص يا جرياني، شاهد هستيم که اين روزها هنرمندان کاريکاتوريست به نوعي دچار خودسانسوري شده اند و اگر اثر قابل تأملي هم خلق شود، به چاپ و انتشار نمي رسد و در اثر بخشي به بدنه جامعه عقيم و ابتر مي ماند که همين جا بايد به ايشان گوشزد کرد که زبان کاريکاتور زبان سخره گيري و استهزاء نيست بلکه تنها بزرگنمايي نقص و اشکال در شخص و يا جرياني است که با انتشار آن مي توان به رفع و اصلاح آن اميدوار بود.

هنرمندان نقاش و کاريکاتور حوزه هنري همدان و اصفهان در قالب برنامه ادواري امور استان هاي مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري 29 و 30 تير ميهمان حوزه هنري بودند.

نظر شما