جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۰
کد خبر: ۲۱۵۶۴
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۸
وزير آموزش و پرورش اعلام كرد سند ملي، قانون اساسي آموزش و پرورش حساب مي شود. اين سند آموزش و پرورش را برنامه محور مي كند و از سليقه محوري بيرون مي آورد .

 به گزارش خبرنگار " شهر " در حاشيه گردهمايي مديران و معاونان ادارات كل آموزش و پرورش حميدرضا حاجي بابايي در جمع خبرنگاران درخصوص سندملي آموزش و پرورش اعلام كرد: روز گذشته سند ملي به  امضاي رييس جمهور رسيد. اين سند حاصل 5 سال كار تحقيقي و نتيجه تلاش 500 پژوهشگر است كه در طول مدت 8 ماه گذشته با بيش از 30 روز كار در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به صورت قانون اساسي درآمد و در حال حاضر به شوراي عالي فرهنگي ارسال شده است تا به صورت قانون تصويب و اعلام شود.

 

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين نكته كه تمام كارها در آموزش و پرورش براساس اين سند انجام مي شود افزود: براساس اين سند تعريف مدرسه، نظارت ،نظام ‌تعليم و تربيت، ‌اداره آموزش و پرورش،‌ اداره مدرسه ،‌ كيفيت تدريس ،‌كيفيت كتب تدريس،‌ كيفيت جايگاه آموزش و پرورش و هر آنچه كه در آموزش و پرورش موجب تحول بنيادين مي شود تعريف شده است.

 

وي تاكيد كرد: اين سند بايد بتواند آموزش و پرورش را برنامه محور كند . پيشاني اين سند مدرسه است كه به صراحت تعريف و تبيين شده است .

 

حاجي بابايي ادامه داد: از نكات مهم در اين سند پذيرش معلم است كه از طريق بكارگيري معلمان تربيت معلم و احيا جايگاه معلم امكان پذير است. اين كه كساني را براي معلمي تربيت كنيم از رويكردهاي سند ملي آموزش و پرورش است.

 

وي تصريح كرد: در اين سند به روشني مشخص شده است كه دانش آموزان را براي چه هدفي تربيت مي كنيم، مي خواهيم انسان بسازيم انساني كه اول انسان بودنش مهم است. مدرسه رفتن ، ‌دانشگاه ؛‌ شغل پيدا كردن و موارد گوناگون تمامي در اين سند مشخص شده است.

 

وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: تغيير كتب تحت عنوان زير مجموعه درسي يكي از برنامه هاي اين سند است. اما تغيير تدريجي است براساس اين سند اين تغييرات را در مورد پيش دانشگاهي انجام داديم و آن را در دبيرستان ادغام كرديم. بحث پيش دبستاني هم بسيار مهم است كه در شوراي انقلاب فرهنگي در حال جريان است و به محض اينكه به جمع بندي برسد اعلام ميشود.

 

وي يادآورشد: از روزي كه دانش آموز متولد مي شود تا پايان دوره تحصيل يعني 18 سال براي همه اينها در سند ملي برنامه ريزي شده است كه براساس شيوه نامه هاي خاص اجرايي خواهد شد.

 

حاجي بابايي گفت : اجراي سند ملي را با بكارگيري نيروهاي متخصص شروع كرده ايم كه بعد از تصويب قانوني تغيير كتب را نيز در دست برنامه داريم . در همين زمينه سازمان پژوهش آموزش و پرورش آمادگي كامل را براي تغييركتاب هاي اول و ششم ابتدايي دارد.

نظر شما