پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۳۲۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲
محمود شالويي مديركل مركز هنرهاي‌تجسمي وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهاي معاصرتهران درگذشت هنرمند نقاش محمدعلي ترقي‌جاه را به جامعه هنري، هنرمندان و خانواده آن مرحوم تسليت گفت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي موزه ‌هنرهاي‌معاصرتهران، محمدعلي ترقي‌جاه هنرمند نقاش، ‌پنجشنبه شب در سن 67 سالگي در منزل مسكوني خود درگذشت. در همين راستا محمود شالويي مديركل مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران، ضمن ابراز تاثر عميق، درگذشت اين هنرمند نقاش را به جامعه هنري، ‌هنرمندان و خانواده آن مرحوم تسليت گفت.

محمدعلي ترقي‌جاه متولد 1322 و فارغ‌التحصيل رشته مهندسي مكانيك از كالج علم و تكنولوژي است و در مسابقه هنري دانشگاه‌هاي ايران در سال 1346 موفق به اخذ مدال طلا شد. اثر طبيعت بي‌جان‌هاي خود را نخستين بار در سال 1355 در گالري تهران به نمايش گذاشت و همچنين با نمونه‌هايي از همين گونه نقاشي‌ها در سال 1357 درنمايشگاه بازل سوييس شركت كرد.

وي فعاليت نمايشگاهي وسيعي در ايران و ديگر كشورها داشته است كه از آن جمله مي‌توان به گالري 8 در ايوردن سوييس (65-1363) ،‌ گالري تائي چي در توكيو(1367) ، گالري گالئوتك در اينسبروك(73-1367) ،‌ نمايشگاه بين‌المللي مكزيكو در مكزيك (1375) ، ‌سه سالانه هنر در دهلي(1377) ، نمايشگاه كريستي درلندن(1381) ، ‌موزه هنر و علم دايتو نابيچ در فلوريدا (1382) را نام برد.



از اين هنرمند بيش از هفت اثر در گنجينه ايراني موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي‌شود.

نظر شما