شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۰
کد خبر: ۲۳۸۲۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶
ادوارد لوسي اسميت در كنار چند كارشناس برجسته‌ ديگر، آثار شركت‌كننده در مسابقه اينترنتي هنرهاي تجسمي پرسبوك را كه در فصل گذشته برگزار شد، داوري كردند.

به گزارش خبرنگار شهر، ندا درزي، دبير اجرايي اين مسابقه هنري درباره اين مسابقه معتقد است كه پرسبوک اولين مسابقه هنري در فضاي مجازي، حاصل تشريک مساعي و همدلي دوستاني است که مشترکا براين باورند که مي‌توان فرهنگ را از طريق رسانه‌هاي عمومي گسترش داد. مفهوم رسانه‌هاي عمومي امروزه بسيار انتزاعي‌تر از آن است که بتوان آن‌ها را به رسانه‌هاي تصويري يا کاغذي تقسيم کرد. رسانه‌ها امکان تبادل اطلاعات و پردازش داده‌هايي را ميسر کرده‌اند که تا چندي قبل عملا خيالي به نظر مي‌رسيد.


وي درباره‌ گروه هنر معاصر ايران كه اين مسابقه را ترتيب داده، توضيح مي‌دهد: شکل‌گيري گروه هنر معاصر ايران و اجراي اولين دوره مسابقه اينترنتي پرسبوک، ساماندهي غيرانتفاعي اين بخش از جامعه فرهنگي را مد نظر دارد و در دورنماي پرسبوک مي‌کوشيم امکان شناسايي و معرفي استعدادهاي جوان را فراهم آوريم و از اين طريق فرصت پيشنهاد اسامي متنوع‌تري براي عرصه حرفه‌اي به‌وجود آوريم.


به اعتقاد درزي نگاه غير تخصصي به فرهنگ، شرايط نابسامان حاکم بر جامعه هنري ايران و خلاء موجود در ساماندهي و مديريت نهادهاي مردم‌محور، مسبب سکون و رخوت فرهنگ شده است. در چنين شرايطي رسانه‌هايي چون اينترنت، دسترسي سهل و مغتنمي را فراهم ساخته‌اند. اين دروازه‌هاي نوين، به‌جز کاربري گسترده، از بسياري معايب و دسته‌بندي‌هاي رايج و منفعت‌جويي‌ها مصون مانده است. نسل جوان هنرمندان تجسمي، بيش از هر گروه ديگري آينده خود را در مراودات اين عرصه جستجو مي‌کند. در اين مسير کوشندگان و هنرشناسان بسياري همراه و ياورمان شده‌اند، که از تک تک آن‌ها سپاسگذارم. بايسته مي‌دانم از ادوارد لوسي اسميت، دبير دائمي پرسبوک به‌ خاطر حمايت فروتنانه‌شان ياد کنم.


دبير اجرايي اين مسابقه توضيح داد: در اين دوره به دليل تنوع آثار و گستردگي محتوايي و اجرايي حاضر در عرصه فرهنگ، تکنيک و موضوع آزاد اعلام شد و در نهايت آثار در 11 بخش نقاشي، عکاسي، طراحي، تصويرسازي، گرافيک، مجسمه‌سازي، ويدئوآرت، چيدمان، هنر محيطي و هنر اجرا و بدن، دسته بندي شدند. در طي مسير به اين نتيجه رسيديم که منابع محدودي از هنر ايران در اختيارمان قرار دارد، بنابراين در کنار برگزاري سالانه به دنبال راه‌اندازي و گردآوري بانک اطلاعات هنري نيز هستيم که اميدواريم گالري‌ها، مجموعه‌داران و همگامان اهل هنر در اين امر ما را ياري رسانند.


هيئت انتخاب دوره اول پرسبوک را ادوارد لوسي اسميت، احمد نادعليان، احمد کيارستمي، اگنس کولمر، انگرت سولتا و سيمين دهقاني بر عهده داشتند. ژوري بخش نهايي نيز توسط اگنس کولمر، انگرت سولتا و ادوارد لوسي اسميت انجام پذيرفته است. در مجموع اين گروه‌ها از ميان انبوهي از آثار، طي سه هفته لينک اشتراکي 350 هنرمند، 37 نفر از ايشان را شايسته انتخاب در بخش نهايي دانسته‌اند که فهرست اسامي اين هنرمندان به شرح ذيل است:




نقاشي: حامد بهروز کار، طاها حيدري، سميه محرمي، الناز جواني، ملودي هژبرالسادات

طراحي: نيکزاد عربشاهي، پريچهر طيبي، حبيب فرج‌آبادي، مريم دادگر، غزاله بحيرايي

گرافيک: شادي رضايي، مريم پيروي، مصطفي رضايي قلعه، تورج صابري‌وند

ويدئوآرت: رامين اعتمادي بزرگ، زهره اسکندري، سام چگيني

چيدمان: ندا ظرف‌ساز، سپيده فرزام، پريسا رجبيان

هنر محيطي و اجرا/بدن: گروه هنر جديد، تارا گودرزي، راحله زمردي‌نيا، داريوش راد، محمود مکتبي

عکاسي: آسيه روح الاميني، امير حسين کيهاني، بهاره بيشه، بهزاد سلطان‌محمدي، سحر مختاري

مجسمه: علي هنرور، فرزاد کهن، راحله فيلسوفي

تصويرسازي: فرهاد مفوز، امير خجسته، سيد ميثم موسوي، امير عليزاده



هيئت مديريت، برنامه ريزي و اجراي گروه هنر معاصر ايران-پرسبوک را مهشيد مدرسي، النازجواني، سارا علوي‌کيا، نيما ضيغم‌فرد و سامان خضر تشكيل مي‌دهند.





نظر شما