شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۴
کد خبر: ۲۳۹۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
فرمانده نيروي انتظامي گفت: در موضوع قتل هاي اتفاق افتاده اخير، سناريوهاي سياسي يا مرتبط بودن يكي از پزشكان با موضوع بازداشتگاه كهريزك واقعيت ندارد.

به گزارش خبرنگار شهر، سردار اسماعيل احمدي‌مقدم امروز در نشست خبري بزرگداشت هفته نيروي انتظامي در جمع خبرنگاران گفت: هفته نيروي انتظامي از 11 سال پيش در مهر برگزار مي‌شود در حالي كه پيش از اين هفته ناجا در تير برگزار مي‌شد.

 

وي اظهار داشت: شعار امسال هفته ناجا «اعتماد شما پشتوانه اقتدار ما» انتخاب شده است و رويكرد‌هاي جديد پليس در اين هفته به اطلاع مردم خواهد رسيد.

 

سردار احمدي‌مقدم افزود: افزايش كارآمدي و اعتماد مردم و جلب رضايتشان موجب اقتدار پليس است. اقتدار مبتني بر زور و سلاح و قوه قهريه اگر چه اجتناب‌ناپذير است اما اقتدار كاملي نيست.

 

فرمانده ناجا در ادامه افزود: عامل اصلي اقتدار پليس مقبوليت مشروعيت و پذيرش توسط جامعه است.

 

سردار احمدي‌مقدم گفت: با افزايش قدرت كشف جرم هوشمندي پليس حضور به موقع در صحنه و پاسخگوي به مطالبات مردم افزايش اعتماد را شاهد خواهيم بود.

 

وي اظهار داشت: البته برخي نارسايي‌ها در رفتار بعضي مأموران و ادارات سازمان‌هاي ناجا وجود دارد و تلاش مي‌كنيم آنها را برطرف كنيم.

 

اين مقام ارشد نيروي انتظامي به موضوع صداقت در پليس تأكيد كرد و گفت: رويكرد جديد پليس كه به صورت جدي دنبال خواهد شد موضوع صداقت است صداقت سازمان در برخورد با نارسايي‌ها و مشكلات بايد در رفتار پليس مشهود باشد و سعي در توجيه مشكلات نباشد و مجدانه و صادقانه در جهت رفع اين مشكلات تلاش شود.

 

وي با اشاره به حوادث بازداشتگاه كهريزك گفت: آن حوادث تلخ باعث شد تا استاندارد سازي بازداشتگاه‌ها را به طور جدي دنبال كنيم و كنترل رفتار مأموران پليس براي رعايت حقوق ارباب‌رجوع را به عنوان يك اصل مدنظر قرار دهيم.

 

سردار احمدي‌مقدم اعلام كرد: تا پايان سال بايد سطح بازداشتگاه‌ها در نيروي انتظامي به حداقل‌هاي ممكن برسد و اين طور نباشد كه يك متهم چك با مجرم سابقه‌داري در كنار هم باشند هر چند چنين اقدامي سخت است اما بايد رعايت شود.

 

فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: در پليس آگاهي سخت‌گيري كرده‌ايم تا در روش‌هاي فني براي اعتراف متهمان استفاده كنند و روش‌هاي فيزيكي كاملا حل شود. اين سخت‌گيري‌ها موجب فشار به مأموران شده است.

 

وي اظهار داشت: توسعه خدمات انتظامي و رفع مشكلات مردم در هفته ناجا مورد تأكيد قرار گرفته است. صد ميليون‌نفر بار در سال خدمات انتظامي به مردم ارائه مي شود.

 

فرمانده نيروي انتظامي گفت: حوادث سال گذشته و فتنه سال 88 كه از 22 خرداد آغاز و تا 22 بهمن ادامه داشت موجب شد تا پليس هشت ماه درگير حوادث ناخواسته‌اي شود.

 

وي در ادامه اظهار داشت: اين فتنه باعث شد تا مردم براي رسيدگي به شكايات و مشكلشان با محدوديت‌هاي ما مواجه شوند زيرا مأموران پليس مشغول مأموريت ديگري شده است.

 

سردار احمدي‌مقدم تأكيد كرد: فتنه باعث شد فضا براي مجرمان فراهم شده و باعث تجري آنها شود.

 

وي اظهار داشت: در تقويت بعد اجتماعي پليس مدرسه‌محوري و محله محوري مورد تأكيد قرار گرفته است.

 

سردار احمدي‌مقدم با اعلام مناسبت‌ها و اسامي روزهاي هفته ناجا گفت: در طي هفته ناجا يگان ويژه پليس همايش‌هاي عملياتي را در ميادين شهرها و مراكز پليس برگزار مي‌كند و زنگ انضباط اجتماعي در مدارس كشور به صدا در مي‌آيد.

 

سردار احمدي‌مقدم از امضاي تفاهم‌نامه بين نيروي انتظامي و آموزش و پرورش خبر داد و افزود: براساس اين تفاهم‌نامه آموزش‌هاي اجتماعي و ايمني به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد.

 

فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: پليس براي شماره‌گذاري خودروها براساس مجوزهاي سازمان استاندارد و محيط زيست عمل مي‌كند. هر چند در مواردي هم كه مجوز لازم توسط سازمان استاندارد صادر شده اما پليس براساس مشكلاتي كه وجود داشته از شماره‌گذاري و تردد خودرو جلوگيري كرده نمونه آن مشكلات ايمني خودروي هوو است.

 

وي اظهار داشت: دادستان كل كشور در حال پيگيري خودروي هوو است.

 

فرمانده نيروي انتظامي افزود: اينكه مي‌گويند علت حوادث هوو مشكل يدك‌كش و تريلر غيراستاندارد است به وزارت صنايع باز مي‌گردد كه استانداردهاي لازم را ابلاغ كند. تا پليس در اين زمينه هم سخت‌گيري كند.

 

فرمانده ناجا اعلام كرد: خودروهاي توليد داخل با استانداردهاي بين‌المللي و روز دنيا فاصله دارند بايد تلاش كنيم استانداردهاي خودرو ارتقا يافته و ظرفيت كارخانه‌هاي خودروسازي نيز اصلاح شود.

 

سردار احمدي‌مقدم درباره بودجه‌ مرزها نيز گفت: وقتي حقايق را مي‌گوييم ديگر سازمان‌ها دلخور مي‌شوند اما ظاهرا 7 ميليارد تومان توسط وزارت كشور به نيروي انتظامي در جهت انسداد مرزها اختصاص يافته هر چند اين مبلغ نيز هنوز به دست ما نرسيده است.

 

سردار احمدي‌مقدم در پاسخ به سؤالي مبني بر تغيير ساعت كار و ترافيك در كلان‌شهرها گفت: ترافيك عوامل متعددي دارد كه بحث زير‌ساخت‌ها، عدم تناسب خودرو و معابر تقاضاي سفر، الگوي استفاده از خودرو و الگوي حمل و نقل در آن نقش دارد.

 

وي اظهار داشت: مديريت زمان و تغيير ساعت تأثير زيادي بر روند ترافيك نداشته هر چند پيك ترافيك صبح را كمتر كرده اما ترافيك در عصر فشرده شده است با ادامه اين روند در ماه‌هاي بعد ترافيك بدتر هم خواهد شد.

 

وي اظهار داشت: با اقدامات پليس و علي‌رغم افزايش 15 درصدي ورود خودرو به ناوگان حمل و نقل ترافيك درتهران علي‌رغم آنچه كه تصور مي‌شد كمتر بود.

 

سردار احمدي‌مقدم از مردم خواست تا الگوي سفر خود تغيير ايجاد كرده و به جاي استفاده از خودروهاي شخصي از ناوگان حمل و نقل عمومي استفاده كند.

 

وي اظهار داشت: وسايل نقليه عمومي نيز براي ارائه خدمات شهروندان كافي نيست و بايد متناسب با افزايش نياز گسترش يابد.

 

فرمانده ناجا از مردم خواست تا اطلاعات خود در زمينه خدمات الكترونيكي و استفاده از كارت‌هاي الكترونيكي را افزايش دهد و افزود: اين روزها با استفاده از دوربين‌هاي كوچكي كه در كنار خودپردازها نصب مي‌شود زاغزن الكترونيكي راه افتاده و رمز كارتهاي اعتباري را به سرقت مي‌برد.

وي اظهار داشت: شهروندان هنگام استفاده از آبربانك ها مراقب زاغزناني كه در كنار ايستادند باشند تا رمز ورودشان لو نرود.

 

اين مقام ارشد پليس تصريح كرد: هكرها براي ورود به سيستم بانكي تلاش مي‌كنند اما پليس با مشاهده اين تلاش‌ها موارد را به بانك‌ها اعلام كرده و آنان سيستم خود را ارتقا مي‌دهند.

 

فرمانده نيروي انتظامي تأكيد كرد: پليس فضاي مجازي با تكميل زيرساخت‌ها به زودي تشكيل خواهد شد.

 

وي اظهار داشت: فقدان زيرساخت‌هاي اساسي در بخش‌هاي تجاري و اقتصادي كشور باعث بروز برخي مشكلات شده است.

 

وي اظهار داشت: در بخش ماليات در ارزش افزوده كه باعث شفافيت فعاليت‌هاي مالي مي‌شود با واكنش‌هايي روبرو مي‌شويم كه مدام اين موضوع را به تأخير مي‌اندازد. اگر با اين مقاومت‌ها عقب‌نشيني نمي‌كرديم در حال حاضر كمترين مشكل را داشتيم.

 

سردار احمدي‌مقدم در پاسخ به سؤالي درباره جمع‌آوري قليان‌ها اعلام كرد: رئيس ستاد مبارزه با مواد دخاني كشور وزير بهداشت است و نيروي انتظامي نيز عضو اين ستاد است. هر وقت تصميم در اين زمينه گرفته شود اقدام خواهيم كرد.

 

وي در پاسخ به اين سؤال كه ديوان عدالت كشور جمع‌آوري قليان‌ها را قانوني اعلام كرده اظهار داشت: ناجا نبايد به شرايط قبلي جمع‌آوري قليان‌ها تن دهد در طرح قبلي علي‌رغم قاطعيت ستاد مبارزه با مواد دخاني وقتي برخورد را آغاز كرديم از طرف وزارت كشور لغو اين طرح ابلاغ شد. كه اين اقدامات شايسته‌اي نبود.

 

سردار احمدي‌مقدم افزود: رسيدگي به تخلفات صنفي مسير مشخصي دارد و در اين زمينه وزارت بهداشت و اتحاديه‌هاي صنفي بايد به واحدهاي متخلف موضوع را ابلاغ كنند و اگر جبران نشد جريمه كند. در مرحله بعدي پليس اماكن مي‌تواند اقدامات قانون را انجام دهد.

 

وي اظهار داشت: در بحث قاچاق مواد دخاني نيز پليس با قاطعيت مووضع را دنبال مي‌كند اما بحث دخانيات نبايد به سمت بازار قاچاق برود هر زمان به سمت محدوديت‌هاي بيشتر و تعرفه‌هاي بالاتر در بخش دخانيات رفته‌ايم قاچاق مواد دخاني افزايش يافته است.

 

فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به سؤال ديگر مبني بر تشكيل پليس قضايي و تأكيد قوه قضائيه در اين زمينه اظهار داشت: دستگاه قضايي دو دغدغه براي تشكيل پليس قضايي دارد كه اولين دغدغه به ضعف نيروهاي پليس در تشكيل پرونده‌هاي مقدماتي باز مي‌گردد و اعلام مي‌كنند كه نيروهاي پليس آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه كسب نكرده است.

 

وي در ادامه افزود: دغدغه دوم نيز پيگيري و عدم جديت مأموران پليس در رسيدگي به پرونده‌ها است.

 

سردار احمدي‌مقدم افزود: در مورد دغدغه اول بيش از 12 هزار پست جديد تحت عنوان افسران دايره خدمات قضايي در كلانتري‌ها و پاسگاه‌ها ايجاد شده است.

 

فرمانده ناجا در ادامه افزود: در اين ارتباط با دادستان كل كشور نيز جلساتي برگزار كرده‌ايم تا اين افسران با دادستان‌هاي سراسر كشور ارتباط يافته و آموزش‌هاي لازم را دريافت كنند.

 

وي اظهار داشت: تصور اينكه واحد كوچكي تحت عنوان پليس قضايي ايجاد شود تا پرونده‌ها را به صورت ويژه پيگيري كند نيز قابل رفع است و اطمينان مي‌دهيم كه اين موضوع را برطرف كنيم.

 

فرمانده نيروي انتظامي گفت: مي‌توانيم واحد ويژه‌اي را در نيروي انتظامي ايجاد كنيم تا نگراني‌ها را در اين زمينه رفع كند و حتي اين واحدها در دادستاني‌ها مستقر شوند.

 

سردار احمدي‌مقدم گفت: در بحث خدمات قضايي بيش از 30 هزار نيروي پليس در حال انجام وظيفه هستند، اگر قرار است نيروي تحت عنوان پليس قضايي تشكيل شود كه زيرمجموعه ناجا نباشد بهتر است با نام ديگري تشكيل شود.

 

 

فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به سؤالي مبني بر نگراني مراجع تقليد از وضع حجاب در جامعه و سياسي كاري پليس در اين زمينه تأكيد كرد: مراجع عظام هيچ گفته‌اي مبني بر سياسي كاري پليس در اين زمينه نداشته است كساني كه دغدغه عفاف و حجاب دارند و مراجع عظام در جريان مشكلات حجاب در جامعه هستند.

 

وي اظهار داشت: پليس براي رسيدگي به وضع حجاب در جامعه وظايف و محدوديت‌هايي دارد.

 

سردار احمدي‌مقدم افزود: فتنه سال گذشته در مبارزه با مفاسد اخلاقي تأثير گذاشت اما امسال مسئوليت كار بر عهده ستادي با مديريت وزير كشور است و پليس هم در چارچوب دستورالعمل ابلاغي اين ستاد انجام وظيفه مي‌كند.

 

وي اظهار داشت: در اين زمينه محدوديت‌هايي براي ما ايجاد شده و براساس اين محدوديت‌ها اقدام مي‌كنيم.

 

سردار احمدي‌مقدم گفت: براي پيگيري وضع حجاب بهتر است از عزيزان مسئول سؤال كنيم در جلساتي كه با مجلس و دولت و ديگر سازمان‌ها و نهادها داشته‌ايم ايرادي به كار نيروي انتظامي در بحث عفاف و حجاب وارد نشده و در جمع‌بندي گفته‌اند كه نيروي انتظامي بيش از حد توان خود نيز اقدام كرده است.

 

فرمانده نيروي انتظامي گفت: در مبارزه با مفاسد اخلاقي بايد با پشت صحنه توليد فساد برخورد كرد و در مرحله بعدي نيز با ظواهر فساد برخورد شود.

 

وي اظهار داشت: فردي كه مانكن‌ها را راهي خيابان مي‌كند و يا مراكز فساد توليد مي‌كند بايد در رأس برخورد قرار گيرد.

 

فرمانده نيروي انتظامي تأكيد كرد: براي مبارزه با فساد اخلاقي جمع‌بندي رئيس‌جمهور را ملاك قرار مي‌دهيم اين جمع‌بندي در مصاحبه رئيس‌جمهور با مردم اعلام شد.

 

وي اظهار داشت: از وزير كشور نيز سؤال كرده‌ايم تا روش‌هاي مورد نظر رئيس‌جمهور را به ما ابلاغ كنند.

 

وي درباره برخورد با وسايل شنود و استراق سمع نيز گفت: استراق سمع عملي غيرقانوني است و هيچ كس حق ندارد حريم شخصي افراد را نقد كند. در نيروي انتظامي نيز بسيار تلاش مي‌كنيم تا از اسرار زندگي مردم فاش نشود. فردي كه وسايل شنود تهيه مي‌كند تا اعضاي خانواده خود را كنترل كند اقدام زشتي انجام داده است.

 

سردار احمدي‌مقدم تأكيد كرد: پليس در زمينه برخورد با وسايل شنود و استراق سمع قاطعانه برخورد مي‌كند و به شكاياتي رسيدگي خواهد كرد.

 

فرمانده نيروي انتظامي درباره امر سلاح سرد گفت: تهديد با سلاح سرد جرم محسوب مي‌شود و علي‌رغم نداشتن قانون در اين زمينه استفاده از سلاح‌هاي سرد جرم محسوب مي‌شود.

 

فرمانده نيروي انتظامي درباره تخلفات مأموران پليس گفت: كميسيون پيگيري از جرائم و صيانت از كاركنان پليس از مدت‌ها پيش تشكيل شده است. پليس با تخلفات به شدت برخورد مي‌كند.

 

سردار احمدي‌مقدم افزود: آمار سازمان قضايي نيروهاي مسلح نشان مي‌دهد طي 6 ماه گذشته به طور ميانگين 10 تا 12 درصد كاهش تخلفات را به صورت مداوم در نيروي انتظامي داشته‌ايم.

 

فرمانده ناجا تأكيد كرد: اگر مأموري رشوه بگيرد حتي اگر براي باور اول و به مقدار كم هم باشد حتما اخراج شده و اغماض نمي‌كنيم.

 

وي در ادامه افزود: همكاري با تبهكاران و بانك‌ها نيز از مواردي است كه موجب اخراج مأمور پليس مي‌شود و مشكلات اخلاقي در سازمان و سوء نيت نسبت به متهمان و مجرمان از ديگر مواردي است كه اخراج را در پي دارد.

 

فرمانده نيروي انتظامي تأكيد است: سال گذشته بالغ بر 1500 نفر مأموران پليس عذرشان خواسته شد كه بخشي از آن به دليل تخلفات اداري و بخشي نيز به ارتكاب جرائم است اين ميزان در گذشته 2 هزار و 500 نفر بود به 1500 نفر رسيده است.

 

فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر قتل دكتر سودبخش با حادثه بازداشتگاه كهريزك گفت: هيچ ارتباط و سرنخي در اين زمينه وجود ندارد و اين موضوع كاملا منتفي است.

 

وي اظهار داشت: براساس استعلامات انجام شده دكتر سودبخش هيچ گونه سابقه و فعاليتي نداشته است و چنين موضوعي از اساس واقعيت ندارد.

 

سردار احمدي‌مقدم گفت: از اين سؤالات نپرسيد چون فضا را آلوده مي‌كند اميدوارم متهمان اين پرونده به زودي دستگير شود.

فرمانده ناجا درباره سرقت مجسمه‌هاي تهران نيز گفت: هنوز موردي در اين زمينه كشف نشده و اگر به نتيجه‌اي برسد حتما او را اعلام خواهيم كرد.

 

طرح مزاحمان اجتماعي در تهران در حال اجرا است

فرمانده نيروي انتظامي درباره اجراي طرح مزاحمان اجتماعي و تفاوت آن با مزاحمان نواميس گفت: طرح مزاحمان نواميس را به دليل اعتراض وزير كشور مبني بر مناسب نبودن عنوان آن تغيير داده و به جاي آن طرح مزاحمان اجتماعي را انتخاب كرديم.

 

وي اظهار داشت: فرماندهي انتظامي تهران بزرگ اين طرح را اجرا مي‌كند و در اين زمينه به زودي اطلاع‌رساني خواهد كرد.

نظر شما