پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۸
کد خبر: ۲۴۲۱۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳
پس از ماه‌ها درگيري‌هاي نژادي و سياسي در قرقيزستان، نهايتا فردا انتخابات پارلماني اين کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، فردا در حالي انتخابات پارلماني در ازبکستان آغاز خواهد شد که انتظار مي‌رود درگيري‌هاي سياسي و نژادي دراين کشور که از ابتداي امسال با برکناري دولت «کورمان بيک باقي‌اف» آغاز شده‌بود، ادامه پيدا کند.

دولت موقت «روزا اوتانبايووا» که از فروردين امسال پس ازدرگيري‌هاي فراوان سياسي کنترل قدرت را در قرقيزستان بر عهده گرفت و با همه‌پرسي قانون اساسي جديد پايه‌هاي انتخابات فردا را بناگذاشت اعلام کرده‌است که گزينه‌ي به تعويق انداختن انتخابات براي آنها قابل تصور نيست.

خانم اوتانبايووا رييس جمهور موقت قرقيزستان گفته است: «درانتخابات فردا نه تنها اعضاي پارلمان مشخص مي‌شوند بلکه سيستم جديدي از حکومت درقرقيزستان پايه‌گذاري خواهد شد.»

دولت پيشين قرقيزستان به رياست جمهوري «کورمان بيک باقي‌اف»در پي يکي از انقلاب‌هاي مخملي زنجيره‌اي در آسياي ميانه که به انقلاب گل لاله معروف شد در سال 2005 به قدرت رسيده‌بود. ليکن پس ازدرگيري‌هاي سال جاري در قرقيزستان دولت وي سرنگون شد و او مجبور به ترک اين کشوربه سمت قزاقستان و سپس بلاروس شد.

بر اساس قوانين جديد قرقيزستان پارلمان 120نفري اين کشور که فردا اعضاي آن انتخاب خواهند شد با اکثريت آرا نخست وزير اين کشور را معرفي خواهد کرد که بالاترين مقام اجرايي اين کشور خواهد بود. هر چند هنوز مقام رياست جمهوري از سلسله مراتب قدرت در قرقيزستان حذف نشده، ليکن رييس جمهور اين کشور نقش نمادين و تشريفاتي خواهد داشت.

خانم اوتانبايووا تا سال اواخر سال 2011 که انتخابات رياست جمهوري در قرقيزستان برگزار شود در اين مقام باقي خواهد ماند، ليکن بر اساس قوانين مصوب وي حق نخواهد داشت در دور بعدي انتخابات رياست جمهوري به عنوان نامزد شرکت کند.

در انتخابات فردا در قرقيزستان ?? حزب شرکت خواهند کرد. بنابر قانون جديد انتخابات اين کشور کرسي‌‌هاي پارلمان بر اساس ميزان آراي کسب شده بين احزابي تقسيم مي‌شود که دست کم 5 درصد از کل آرا و 0.5درصد از آراي هر يک از استان‌ها و هر يک از دو شهر اصلي اين کشور را به دست آورند.با اين وجود هيچ حزبي بيش از 65 کرسي از 120 کرسي پيش‌بيني‌شده را طبق قانون کسب نخواهد کرد.

راي دهندگان ثبت‌نام کرده‌ي قرقيزستان نزديک به 2.8مليون نفر از جمعيت 5.6 مليون نفري اين کشور هستند. در سيستم راي‌گيري اين کشور حزبي که حائز اکثريت کرسي‌هاي پارلمان شود نخست‌وزير را براي انتخاب به پارلمان معرفي مي‌کند. انتخابات فردا تحت نظارتان ناظراني از اتحاديه‌ياروپا برگذار خواهد شد.

(منبع: ريانووستي / رويترز / فرانس‌پرس / اسوشيتدپرس)

نظر شما