جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۸
کد خبر: ۲۴۳۳۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴
دكتر محمدرضا سنگري، دبير علمي جايزه كتاب‌سال دفاع مقدس، اين دوره از اين جايزه فرهنگي را، به دليل حضور بيشتر نويسندگان زن، نويسندگان جوان، مشاركت بيشتر ناشران خصوصي و شهرستاني، حركت به سمت بين‌المللي شدن و تقويت ادبيات كودك و نوجوان، رو به رشد خواند.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبري سيزدهمين دوره جايزه كتاب‌سال دفاع مقدس با حضور رسانه‌هاي خبري برگزار شد. در ابتداي اين نشست محمدرضا سنگري با اعلام پايان داوري دوسالانه کتاب دفاع مقدس، از برگزاري اين دوره از جايزه در روز 24 آبان و در تالار انديشه حوزه هنري خبر داد و گفت: در اين مراسم از حدود 62 نفر از برگزيدگان و شايستگان تقدير و 13 نفر از ناشران نمونه و نيز چهره‌هاي جهاني فعال در عرصه آثار دفاع مقدس تقدير به عمل خواهد آمد.
سنگري سپس به ارائه اطلاعات تفکيکي از آثار داوري شده در هر يک از شاخه‌هاي 15 گانه سيزدهمين دوسالانه کتاب دفاع مقدس پرداخت.


دبير علمي دوسالانه کتاب دفاع مقدس در ادامه از رقابت 863 عنوان کتاب چاپ شده از 156 ناشر در سال‌هاي 87 و 88 در 15 گروه علمي و توسط بيش از 65 داور اين دوره از جايزه خبر داد و گفت: داوران ما در طول 2.5 ماه مجموعاً 150 هزار صفحه را ارزيابي کردند.
دبير علمي اين جايزه در پاسخ به خبرنگاري كه تعداد تقديرشدگان را بيش از برندگان دانسته بود، گفت: در وهله اول، تعداد برگزيدگان اول، دوم و سوم بيش از تعداد تقدير شدگان است. از سوي ديگر، به دليل فاصله‌اي كه در برخي از رشته‌ها ميان رتبه‌هاي اول و رتبه‌هاي بعدي وجود داشت، ما ترجيح داديم كه برخي افراد را تنها تقدير كنيم. براي ما مسايل كيفي، ارزش بيشتري دارد.
وي اظهار داشت: نكته قابل توجه ديگري كه در اين جشنواره به چشم مي‌خورد قوي‌تر شدن حوزه ادبيات داستاني است قبلا به سختي آثار شاخص ميان كتاب‌هاي رسيده ديده مي‌شد اما الان آثار شاخص و خيلي خوبي به دست ما مي‌رسد و اين نشان از حضور نسل سوم نويسندگان و شاعران ما مي‌دهد كه از دوره‌هاي قبل موفق‌تر ظاهر شده‌اند.

سنگري گفت: حضور زنان نويسنده هم در اين دوره بسيار شاخص بود 98 زن در اين دوره شركت كرده‌اند كه كتاب‌هاي آنها بخصوص در حوزه‌هاي پژوهش‌هاي ادبي و پژوهش‌هاي فرهنگي بسيار قابل ستايش بود از سوي ديگر جشنواره به سوي بين‌المللي شدن مي‌رود.

وي افزود: در شعر و داستان دفاع مقدس چهره‌هاي جواني ظهور كرده‌‌اند كه آثار آنها از آثار افراد شاخص و چهره‌هاي شناخته شده گذشته يك سر و گردن بالاتر است. سيزدهمين دوره جايزه روز 24 آبان و در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي‌شود. در اين مراسم از حدود 62 نفر از برگزيدگان و شايستگان تقدير و 13 نفر از ناشران نمونه و نيز چهره‌هاي جهاني فعال در عرصه آثار دفاع مقدس تقدير به عمل خواهد آمد.
امسال نخستين سالي است كه داوران جايزه توسط سايت آن قرار گرفته است.

نظر شما