پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۴۳۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
فيروز زنوزي‌جلالي با اشاره به نقش مهم جشنواره کتاب دفاع مقدس در الگوسازي براي نسل جوان جامعه پيشنهاد کرد که آثار برگزيده با شمارگان بالا منتشر و توزيع شوند.

به گزار شهر، فيروز زنوزي‌جلالي- نويسنده و منتقد ادبي در گفت‌وگو با ستاد خبري سيزدهمين جشنواره دوسالانه کتاب دفاع مقدس با بيان اينکه ادبيات مذهبي و ادبيات دفاع مقدس محصولات ادبي انقلاب اسلامي هستند، يادآور شد: به طور طبيعي ادبيات دفاع مقدس در زمان جنگ خصلت تاييدي، احساسي و شعاري داشت اما پس از اتمام جنگ و بالاخص از دهه سوم انقلاب به بعد ادبيات منطقي- احساسي که مي‌توان آن را «ادبيات تحليلي» ناميد، جايگزين نوع اول شده است و در آن، زمام احساسات از دست مولف خارج نمي‌شود و رنگ و بوي شعاري نمي‌گيرد.

وي رشد و باروري اين گونه ادبي را نتيجه زحمات نهادهايي چون بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در برگزاري جوايزي چون کتاب سال دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: به طور قطع ادامه اين روند سهم بسزايي در بسط و گسترش ادبيات تحليلي دفاع مقدس دارد.

زنوزي‌جلالي كه خود داور سيزدهمين جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس بوده است، گفت: از آنجا که ماهيت و جنس جنگ ايران دفاعي بوده و جنگ و دفاع توامان، سازنده اين حادثه بزرگ به شمار مي‌آيند نمي‌توان ادبيات بارور دفاع مقدس را به ادبيات جنگ تقليل داد.

وي با اشاره به اشتياق شخصي خود به خواندن آثار برگزيده کتاب سال دفاع مقدس، متذکر شد: از آنجا که اين قبيل انتخاب‌ها نقش مهمي در الگوسازي براي جوانان و فعال ساختن استعدادهاي خفته دارد، بايد آثار برگزيده را با شمارگان بالا توليد کرد و در دسترس عموم مخاطبان قرار داد.

نظر شما