پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۶
کد خبر: ۲۴۸۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۹
سرداور گروه داستان کودک و نوجوان سيزدهمين جشنواره دوسالانه کتاب دفاع مقدس گفت: داستان‌هاي کودک و نوجوان با موضوع دفاع مقدس در سال هاي گذشته سير صعودي داشته و به سطح قابل قبولي رسيده است.

به گزارش شهر، طاهره ايبد در گفت‌وگو با ستاد خبري سيزدهمين جشنواره دوسالانه کتاب دفاع مقدس کيفيت آثار اين بخش را در سطح قابل قبولي ارزيابي کرد و ادامه داد: پس از جلسات متعدد با داوران به اين نتيجه رسيديم که به طور کلي آثار اين بخش در مقايسه با ساليان گذشته از سطح بالاتري برخوردار هستند.

 

طاهره ايبد افزود: از ميان چهل عنوان اثر در بخش داستان کودک و نوجوان، ضعف در انتخاب سوژه‌‌ها و ايده‌ها پاشنه آشيل و نقطه ضعف داستان‌هاي تمثيلي دفاع مقدس براي كودكان و نوجوانان است.

 

وي اضافه کرد: انتقال تجربيات جنگ به صورت عريان و بدون شناخت کافي از روانشناسي کودک موجب شده که آثار ادبي همچون بازي‌هاي خشن رايانه‌اي از کارکرد بيفتد؛ ضمن آنکه بايد مشکلات ناشي از ساده‌انگاري و ضعف در تکنيک و زبان را هم بر آن اضافه کرد.

 

ايبد با اشاره به کارهاي شاخص دوره‌هاي قبل به آثار جمشيد خانيان و حسن بني‌عامري اشاره کرد و توضيح داد: به اعتقاد من «داستان بز زنگوله پا» از داستان‌هايي است که مفهوم دفاع مقدس را به طرزي شايسته به کودکان منتقل مي‌کند، ضمن آنکه او را درگير موضوعات تنش‌زا و خشن هم نمي‌کند.

 

ايبد از نهايي شدن داوري آثار رسيده به بخش داستان کودک و نوجوان دفاع مقدس خبر داد و گفت: پس از جلسات متعدد و بحث و جدل در زمينه کيفيت آثار به اين نتيجه رسيديم که به طور کلي آثار اين بخش در مقايسه با ساليان گذشته از سطح بالاتري برخوردار هستند.

 

وي اين مساله را نشانگر سير صعودي در اين حوزه دانست و ياد آور شد: انتخاب‌هاي ما بر اساس خيرالموجودين صورت گرفته است؛ در ضمن داوري آثار گروه گرافيک و تصويرگري براي ارزيابي آثار اين حوزه اعم از کميک استريپ و داستان تشکيل شد تا به صورت تخصصي ارتباط تصوير با متن ارزيابي شود.

 

ايبد در پايان خاطرنشان کرد: ضعف تصاوير و کفيت نازل آن‌ها يکي از آسيب‌هاي جدي در حوزه داستان خردسال بوده است، اما در حوزه نوجوانان که تصويرها غالبا سياه و سفيد است، تأثير چندان زيادي بر روي کار نگذاشته و از حساسيت و ضعف آن در مقايسه با گروه خردسال کاسته است.

 

نظر شما