جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۳
کد خبر: ۲۴۸۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳
احمد شاکري گفت: وظيفه جشنواره کتاب سال دفاع مقدس بسط معارف ديني و حراست از ملاک‌هاي ادبي است.

به گزارش شهر، شاکري –نويسنده- در گفت‌وگو با ستاد خبري سيزدهمين جشنواره دوسالانه کتاب دفاع مقدس با تاکيد بر اهميت آراء و بحث‌هاي نظري در حوزه ادبيات عنوان کرد: بايد پيامد جشنواره‌ها را در حوزه‌هاي آموزش ادبيات، نقد و تحليل و نظريه ادبي ديد و از اين طريق جهان‌بيني فلسفي و ديني را در ميان نهاد.


شاکري که تحقيقي در مورد «ادبيات سياه جنگ» را در دست تاليف دارد، همچنين متذکر شد: هنوز کتاب‌هاي اصلي ما نوشته‌هاي کساني است كه آراي آنان چندان مطابقتي با معيارهاي معرفتي- اسلامي ما ندارند، و اين وظيفه نهادهايي چون بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس است که آثار نظري متقن و صحيحي در اين رابطه توليد و عرضه کند.


وي ادامه داد: اين نهاد نماينده ارزش‌هاي بومي و اسلامي ماست كه از نگاه‌ها و ديدگاه‌هاي اومانيستي جداست، به همين سبب است که من وظيفه جشنواره کتاب سال دفاع مقدس را استنباط معارف ديني و حراست از ملاک‌هاي آن مي‌دانم.


اين نويسنده با بيان اينکه ادبيات دفاع مقدس بالاخص در شاخه رمان به نکات سوال برانگيز و تعيين‌کننده گريز نمي‌زند و اوج و فرود چنداني ندارد، يادآور شد: ما در جايزه کتاب سال دفاع مقدس نيازمند داوراني هستيم که به لحاظ مذهبي و ادبي نماينده تفکر ايراني باشند، در غير اين صورت اين جشنواره تبديل به مقوله‌اي سفارشي و قراردادي مي‌شود و مخاطبان فراگير خود را از دست مي‌دهد.

نظر شما