شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۲۴۹۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۱
نمايشگاه نقاشي‌هاي شاهپور پويان با عنوان «سم‌ها» در نگارخانه 66، نقاشي‌هاي علي ترقي‌جاه در گالري ساربان و عكس‌هاي حسن طاهري در گالري محسن افتتاح مي‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايشگاه نقاشي‌هاي شاهپور پويان با عنوان «سـم ‌ها» در روز جمعه 30 مهرماه از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه 66 برگزار مي‌شود.


در اين نمايشگاه بيست طراحي و هشت نقاشي شاهپور پويان از سُم‌هاي گاو به رابطه‌ اين حيوان با روستا، جايي كه در آن به كار گماشته مي‌شود و قرن‌هاست نقش برده‌ خانگي را بازي مي‌كند، ارجاع دارد. به اعتقاد علي بختياري، مدير هنري گالري 66، در اين نقاشي‌ها بقاياي سنت فرهنگي «گاو طلايي» نيز به چشم مي‌خورد. در اين سنت، گاو مقدس‌ترينِ حيوانات است و در فرهنگ سومري و بابلي و حتي در فرهنگ زنده‌ هندوان، نشانه‌ حاصل‌خيزي دانسته مي‌شد و مقدس به شمار مي‌رفت. سم گاو در فرهنگ ايراني نماد مردانگي و قدرت است و سلطه و قدرت ناب را نمايندگي مي‌كند. به نظر مي‌رسد گاو مدت‌ها بين امر والا و پيش‌پا‌افتاده در نوسان بوده است.


نمايشگاه «سم ها» تا 30 آبان ماه ادامه دارد. نگارخانه سه شنبه ها تعطيل است و نمايشگاه از 13 تا 18 آبان استثتائاً تعطيل خواهد بود.


نگارخانه 66 در خيابان سميه، بين مفتح و رامسر، شماره 142 واقع است.


همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي علي ترقي‌جاه از روز پنج‌شنبه 29 مهرماه در گالري ساربان افتتاح مي‌شود.
علي ترقي‌جاه از سال 1378 تا كنون در بيش از 80 نمايشگاه گروهي داخلي و خارجي شركت داشته و شش نمايشگاه انفرادي در نگارخانه گلستان برپا كرده است. وي متولد 1355 در تهران و دانش‌آموخته نقاشي از دانشكده هنر و معماري تهران است.


گالري ساربان در خيابان دكتر بهشتي، ميدان تختي، خيابان صابونچي(مهناز)، كوچه مهماندوست، پلاك 8 واقع است.


«از تهران تا برلين و پاريس» نيز عنوان نمايشگاهي از عكس‌هاي حسن طاهري، عکاس پشت صحنه تاتر و طراح صحنه و لباس، است که چندي پيش نمايشگاهي از 16 سال عکاسي وي از تئاتر در خانه هنرمندان برپا شده بود. نمايشگاه عكس‌هاي طاهري از سفرهايش به برلين و پاريس که طي سال‌هاي 1388-1384 گرفته شده، جمعه 30 مهر در گالري محسن افتتاح مي‌شود.


عکس‌ها با دوربين ديجيتال عکاسي شده و به صورت سياه و سفيد ارائه مي‌شود.



نشست با اين هنرمند دوشنبه سوم آبان در گالري محسن برپا مي‌شود و نمايشگاه تا چهارشنبه پنجم آبان ادامه خواهد داشت.


گالري محسن در خيابان ظفر (وحيد دستگردي)، خيابان ناجي، خيابان فروزان، بلوار ميناي شرقي، شماره 42 واقع است.


نمايشگاه خوشنويسي استاد اکبر صابونچي‌راد نيز فردا در موزه هنر امام علي‌(ع) افتتاح مي‌شود. در اين نمايشگاه که ساعت 16 روز پنج شنبه 29 مهرماه افتتاح مي شود، حدود 60 اثر از اين استاد در معرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. تمامي اين آثار متعلق به سه سال اخير هستند.


صابونچي متولد سال 1321 در شهر اراک است و در محضر استادان، مرحوم علي‌اکبر کاوه و غلام‌حسين اميرخاني تعليم ديده است.


اين نمايشگاه قرار است تا 11 آبان ماه در بخش نمايشگاه هاي ادواري طبقه همکف موزه به نمايش درآيد.

موزه هنر امام علي‌(ع) در خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از ظفر، روبروي نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35 واقع است.




همچنين نمايشگاه «انفرادي» مريم فخيمي و سپهر بختياري با عنوان «خون پاش و نغمه‌ريز» از روز جمعه 30 مهرماه در گالري آتبين برپا مي‌شود.



اين نمايشگاه انفرادي شامل 10 تابلويي است كه بر اساس يك فكر مشترك، عكس و نقاشي بر روي بوم و با امضاي هر دوي ما شكل گرفته است.



اين نمايشگاه از اول آبان ماه از ساعت 17 تا 21 در گالري آتبين به نشاني ضلع جنوبي چهارراه پارک ‌وي، انتهاي کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره 42 برپا خواهد بود.



احمد نادعليان نيز نمايشگاهي از آثار حجاري،‌ خاک نقاشي، پيکره‌ها،‌ مهرها و کارهاي مشترک خود را به نگارخانه ماه مهر برده است.


نادعليان در اين نمايشگاه، حجاري‌هايي را در مسير کار لودرها انجام داده و از روند تخريب آن‌ها گزارشي تهيه کرده که قرار است اين نمونه‌هاي تخريب‌شده را به نمايش بگذارد.


نادعليان در بخش ديگري از نمايشگاه آثارش، پيکره‌هايي آهنين را که با همکاري يک آهنگر دوره‌گرد ساخته است، براي اولين بار به نمايش مي‌گذارد. از ديگر آثاري که در اين نمايشگاه ارائه شده آثاري هستند که با استفاده از خاک، سنگ و کاني‌هاي رنگي و با همکاري زنان در زمستان 88 و بهار 89 در جزيره هرمز ساخته شده‌اند.


نمايشگاه آثار نادعليان روز دوشنبه 26 مهرماه در نگارخانه ماه مهر افتتاح شد و تا 17 آبان‌ماه ادامه خواهد يافت. همچنين تا نهم آبان، عصرها کارگاه‌هاي عملي و بحث و گفت‌وگو با حضور احمد نادعليان برگزار خواهد شد.


نگارخانه ماه مهر در خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر پلاک 7 واقع است.


نمايشگاه آثار فتوگرافيك امين شاهد نيز جمعه 23 مهر در نگارخانه مهروا افتتاح شد. اين نمايشگاه كه «گزارش جن‌زدگي در عصر حاضر» نام دارد، تا پنجم آبان‌ماه در گالري مهروا واقع در خيابان کريمخان زند، خيابان آبان جنوبي (شهيد عضدي)، شماره 38 طبقه زيرين كافه 78 برپا خواهد بود.


همچنين نمايشگاه عکس‌هاي محمدرضا ميرزايي و علي زنجاني، جمعه 23 مهر در گالري راه ابريشم افتتاح شده است.


نمايشگاه عكس‌هاي اين دو عكاس جوان در گالري راه ابريشم تا چهارم آبان برپا خواهد بود و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 19 و پنج‌شنبه‌ها 17 تا 20 پذيراي عموم علاقمندان و بازديدكنندگان است.


گالري راه ابريشم در خيابان شهيد لواساني (فرمانيه)، شماره 103 واقع است.


نظر شما