چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۱
کد خبر: ۲۵۰۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام کرد:
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: ايجاد سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت به عنوان يك خواسته 14 ساله مطرح است و طبق برنامه تا پايان سال جاري اين سازمان تاسيس مي‌شود.

به گزارش "شهر"، دكتر احمد شيباني در حاشيه بيست و پنجمين همايش سراسري معاونان غذا و داروي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور افزود: ايجاد سازمان غذا و دارو در كشور يك ضرورت است، چرا كه 90 درصد از كشورهاي موفق در اين حوزه هم اينك سازماني به نام غذا و دارو دارند كه با اين سازمان مباحث و موارد مربوط به اين حوزه را پيگيري مي‌كنند.

 

وي با اشاره به اين كه معاونت هاي غذا و دارو در كشور با وجود اهميت و حجم بالاي كاري خود داراي پست‌هاي مصوب سازماني نيستند،بيان كرد:گرچه معاونت‌هاي غذا و دارو در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي داراي پست‌هاي سازماني نيستند،ولي تلاش دارند به گونه‌اي عمل كنند كه خللي در روند فعاليت‌هاي آنان ايجاد نشود.

 

شيباني تاكيد كرد: غذا و دارو مقوله‌اي بسيار گسترده است و بخشي از آن در حوزه نظارت،عرضه و توزيع دارو نمود دارد. توليد و توزيع 70 هزار قلم دارو و فعاليت 11 هزار واحد توليد كننده و 10 هزار محصول داراي مجوز توليد، حجم فعاليت‌هاي اين معاونت را نشان مي‌دهد.

 

وي در ادامه با اشاره به اينكه دو هزار و 500 قلم دارو در بازار دارويي و 500 شركت داروسازي در كشور فعال هستند،گفت: بازار رقابت،مصرف و سلامت در كشور از اهميت بلايي برخوردار است كه انتظار داريم با تشكيل سازمان غذا و دارو نسبت به رفع مشكلات و كمبودهاي موجود اقدام شود.

 

شيباني با اشاره به اجراي طرح هاي جديد در معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و صدور برندهاي جديد در اين حوزه گفت:اجراي طرح سيب سلامت به عنوان نشان ايمني غذا از اقداماتي بوده است كه اين معاونت براي تضمين ايمني و كيفيت غذا صورت داده است و در اين راستا تاكنون 31 محصول در كشور اين نشان را دريافت كرده اند،ولي صدور اين نشان به معني ناايمن بودن و نبود كيفيت در ساير محصولات نيست،بلكه دارندگان اين نشان از ايمني بالاتر و كيفيت بيشتري در توليد محصول برخوردار بوده‌اند.

 

وي با بيان اين كه در بحث غذا و لوازم آرايشي و بهداشتي اقدامات موردي به انجام رسيده است كه به نفع كيفيت و مردم نبوده است،افزود:اميدواريم با تاسيس سازمان غذا و دارو در كشور برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات بصورت سازماندهي شده و بدون موازي كاري ساير دستگاه‌ها به انجام برسد كه در صورت تحقق آن رضايتمندي مردم از كيفيت و ايمني غذا بيش از گذشته خواهد شد.

 

شيباني با اشاره به اجريي شدن طرح هدفمند كردن يارانه‌ها و با بيان اينكه برنامه‌هايي براي افزايش بهاي دارو در كشور در پي اجراي اين طرح در دستور كار نيست،اظهار كرد:در وزارت بهداشت به دنبال آن هستيم كه تجويز و مصرف دارو به صورت منطقي به انجام برسد و در اين راستا برنامه‌هاي مناسبي براي منطقي كردن مصرف دارو در دو سال اخير به مرحله اجرا درآمده است به گونه‌اي كه متوسط اقلام دارويي در هر نسخه از 5/4 قلم دارو در سال گذشته به 1/3 قلم كاهش يافته است.

نظر شما