چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۹
کد خبر: ۲۵۲۶۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
راضيه تجار گفت: آثار داستاني حوزه دفاع مقدس از لحاظ کمي کاهش چشم‌گيري داشته، اما کيفيت آن‌ها به صورتي است که ما را به عنوان داور راضي کرد تا بدون اغماض و تساهل دست به انتخاب آثار بزنيم.

به گزارش شهر، تجار، داور بخش ادبيات داستاني سيزدهمين جشنواره دوسالانه کتاب دفاع مقدس در گفت‌وگو با ستاد خبري اين جشنواره گفت: ساختار و درونمايه آثار داستاني ما را به اين نتيجه رساند که در سطح جشنواره و معرفي کتاب سال به نقطه مطلوب رسيده‌ايم، افزون بر اين داستان‌ها پيام خوب و فراگيري داشتند و به طور هنري بيان شده بودند.

وي با اشاره به ارزشگذاري مستقل اجزاء مختلف اثر در فرم‌هاي داوري يادآور شد: عناصر متعدد داستاني به صورت مجزا در اين فرم‌ها مورد توجه قرار گرفته است، اما به صورت طبيعي قضاوت داوران نمي‌تواند محدود به اين فرم‌ها باشد، بلکه اساسا کار داور شرح و بسط اين ويژگي‌ها است.

وي اضافه کرد: وقتي اين دو نقطه نظر در کنار هم قرار گيرد، زمينه براي داوري درست فراهم مي‌شود و اثر بدون توجه به خالق آن در نظر گرفته مي‌شود.

تجار با بيان اينکه در اين دوره بعضي نويسنده‌هاي گمنام آثار خوبي ارائه داده بودند، تصريح کرد: خوشبختانه بحث و تبادل نظر بر روي اين آثار در ميان داوران خوب پيش رفت، البته تاکيد ما هم بر بحث و سنجش تمام جوانب آثار بود.

وي ادامه داد: بعضي وقت‌ها ممکن بود نظر قاطع دو نفر بر روي اثري خاص قرار مي‌گرفت، طبيعتا شخص سوم در بررسي مجدد اثر با آن دو همراه و هم راي مي‌شد.

تجار در ادامه با اشاره به سير خلاقانه ادبيات در طول تاريخ عنوان کرد: ادبيات در وجه اصيل و راستين خود خارج از عادت‌هاي ذهني مرسوم است و حساب آن از دو دو تا چهار تا کردن‌هاي منطقي جداست.

وي افزود: ما در دوران جنگ بسته به هيجانات ناشي از آن ادبياتي داشتيم که بايد حرف از پيروزي مي‌زد و حس اعتماد به نفس پديد مي‌آورد و البته از بعضي چيزها خودداري مي‌کرد و نمي‌توانست به آن اشاره کند؛ اما با فاصله گرفتن از شرايط جنگ بايد از هيجان‌زدگي بپرهيزيم و با خويشتن‌داري و تعمق، راه خود را دنبال کنيم.

تجار ادبيات داستاني انقلاب را مهم‌ترين ادبياتي دانست که ما در آن حرفي براي گفتن داريم و ميتوانيم آن را در سطح جهاني نشر دهيم.

نظر شما