پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۵۳۹۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۱
در نگارخانه‌ةاي تهران، اين هفته همزمان با برگزاري نمايشگاه‌هاي متعددي از آثار، عكاسان، نقاشان و هنرمندان هنر جديد، آثار پذيرفته شده در سالانه «منتخب نسل نو» نيز به نمايش در‌مي‌آيد.

به گزارش خبرنگار شهر، پنجمين سالانه «منتخب نسل نو» امروز چهارشنبه 5 آبان از ساعت 16 تا 20 توسط گالري هما در محل پرديس سينما گالري ملت افتتاح مي‌شود.

داوري و سنجش نهايي پنجمين دوره «منتخب نسل نو» به پايان رسيده و 100 اثر از 50 هنرمند جوان به نمايشگاه راه يافته است.

به اعتقاد کارشناسان و داوران اين سالانه، ارتقاي سطح کيفي آثار رقابتي از يک سو رشد فراگير زبان نقاشانه را نشان مي‌دهد و از جانب ديگر آينده روشني از هنر معاصر را پيش رو قرار مي‌دهد؛ اما نمي‌توان ناديده گرفت که هم‌سويي نگاه‌ها و مشابهت‌هاي فراوان ميان آثار نسل نو در عين همگني و هم‌آوايي، براي فردا هشداردهنده نيز به نظر مي‌رسد.

آثار پذيرفته شده در اين سالانه از امروز در پرديس سينما گالري ملت به نمايش در خواهد آمد.

همچنين خانه عکاسان ايران نمايشگاه عکسي با عنوان «طبيعت و معماري» را از آثار انجمن عکاسان نگاه برگزار مي‌کند. اين نمايشگاه هفته دوم آبان با عکس‌هايي از نقاط مختلف طبيعت و بناهاي معماري ايران با مجموع 50 عکس در ابعاد 50 در 70 سانتيمتر و 100 در 70 سانتيمتر به‌صورت سياه و سفيد و رنگي در گالري شماره يک خانه عکاسان ايران برپا مي‌شود.


در اين نمايشگاه آثار عليرضا رنجبر شورابي، جواد سيدي، سعيد شجاعي، کاوه فرزانه و علي مهاجران که از اعضاي انجمن عکاسان نگاه هستند روي ديوار مي‌رود.


افتتاحيه اين نمايشگاه ساعت 17 روز شنبه هشتم آبان است و علاقه‌مندان براي شرکت در آن مي‌توانند تا تاريخ 19 آبان همه روزه به‌جز ايام تعطيل از ساعت 9 تا 19 به گالري شماره يک خانه عکاسان واقع در خيابان حافظ، تقاطع سميه، حوزه هنري، طبقه همکف، گالري خانه عکاسان مراجعه کنند.


عکس‌هاي اين نمايشگاه همزمان با روز افتتاحيه روي پايگاه اينترنتي خانه عکاسان ايران به نشاني www.iranipc.ir قابل مشاهده است.


نمايشگاه آثار ياسر ميرزايي نيز با عنوان «هر چيزي که فضا را اشغال کند»، از روز جمعه هفتم آبان از ساعت 16 تا 20 در گالري «آن» افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا سه شنبه 25 آبان ادامه دارد و بازديد از آن از روز يکشنبه تا جمعه از ساعت 11 تا 20 براي عموم امكان‌پذير است.

گالري آن در ونک، خيابان سئول، پلاک 40 واقع است.

همچنين نمايشگاه مجسمه‌هاي بهداد لاهوتي كه جمعه 30 مهر افتتاح شد، تا پنج‌شنبه ششم آبان ادامه خواهد داشت. بهداد لاهوتي گياهان را دستمايه آخرين آثار حجمي خود قرار داده و در ميان گياهان عنوان okra (باميه) را برگزيده است. باميه‌اي به ابعاد 160 سانتيمتر از ورق آهن كه به شيوه‌اي ماهرانه با تكنيك پتينه آن را به رنگ سبز زنگاري روي آهن اجرا كرده است.

لاهوتي متولد 1355 و عضو انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران است. وي كار خود را از 20 سالگي به‌صورت تجربي در يك كارگاه نجاري آغاز كرد و از سال 1384 به كارهاي مفهومي روي آورد. لاهوتي از سال 1385 كار با برنز را نزد پرويز تناولي آموخته است.

گالري آران در خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 واقع است.

نمايشگاه نقاشي، اينستاليشن و پرفورمنس هما بذرافشان نيز با عنوان «قضاوت من» نيز در گالري شيرين برگزار مي‌شود. در اين نمايشگاه كه جمعه هفتم آبان افتتاح خواهد شد، 10 اثر در ابعاد 150 در 150 سانتيمتر و هشت اثر 50 در 50 سانتيمتر با تكنيك اكرليك روي بوم ارائه خواهد شد.

نمايشگاه « قضاوت من» قصه‌ها‌يي است كه هما بذر افشان روايت مي‌كند. قصه‌هايي با فضاي سياه و سفيد كه فرم‌ها و نقش‌ها را در هم مي‌آميزد، نشانه و نمادهايي مختلف ايجاد مي‌كند و همگان را به خاطره‌هايي از زندگي سوق مي‌دهد و با تجربه‌هاي امروزي‌اش با ماجرا‌ها برخورد مي‌كند.

در اين نمايشگاه اينستاليشني نيز با عنوان «من خود يك تاكستانم» از هما بذرافشان ارائه شده است كه مجموعه‌اي از شيشه‌هاي آزمايشگاهي است كه رنگ‌هاي قرمز خون در آن زاويه‌اي قائمه ايجاد كرده‌اند و برچسب‌هايي از نام افراد و مشخصاتشان بر آن‌ها خورده است. بذرافشان در كنار نقاشي و اينستاليشن، پرفورمنسي را نيز در فضاي گالري اجرا خواهد كرد.

نمايشگاه نقاشي‌هاي هما بذرافشان تا 19 آبان‌ماه در گالري شيرين ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 11 تا 20 از اين آثار ديدن كنند.

گالري شيرين در بلوار اندرزگو، خيابان سليمي، باغ انجمن خوشنويسان واقع است.

همچنين نمايشگاه كالكوگرافي و نقاشي‌هاي مينا نوري نيز در گالري هما برپاست. اين نمايشگاه جمعه 30 مهر در گالري هما افتتاح شد و تا 11 آبان ادامه خواهد داشت.


مينا نوري متولد 1329 در تهران است. وي در رشته‌هاي نقاشي و حكاكي روي چوب و فلز در آكادمي هنرهاي زيباي رم، آكادمي آلبرتينا- تورينو و انستيتو دولتي هنر اوربينو- ايتاليا تحصيل كرده است و از سال 1354 تا 1375 عضو رسمي هيئت علمي دانشگاه بوده است. وي تاكنون نمايشگاه‌‌هاي انفرادي و گروهي متعددي را در ايران، ايتاليا، هند، آمريكا، سوئيس در فاصله سال‌هاي 1353 تا 1383 برگزار كرده است.

گالري هما در خيابان وليعصر(عج)، بين خيابان ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي ، شماره 58 واقع است.

نمايشگاه نقاشي‌هاي شاهپور پويان نيز با عنوان «سـم ‌ها» در روز جمعه 30 مهرماه در نگارخانه 66 افتتاح شد.

در اين نمايشگاه بيست طراحي و هشت نقاشي شاهپور پويان از سُم‌هاي گاو به رابطه‌ اين حيوان با روستا، جايي كه در آن به كار گماشته مي‌شود و قرن‌هاست نقش برده‌ خانگي را بازي مي‌كند، ارجاع دارد. به اعتقاد علي بختياري، مدير هنري گالري 66، در اين نقاشي‌ها بقاياي سنت فرهنگي «گاو طلايي» نيز به چشم مي‌خورد. در اين سنت، گاو مقدس‌ترينِ حيوانات است و در فرهنگ سومري و بابلي و حتي در فرهنگ زنده‌ هندوان، نشانه‌ حاصل‌خيزي دانسته مي‌شد و مقدس به شمار مي‌رفت. سم گاو در فرهنگ ايراني نماد مردانگي و قدرت است و سلطه و قدرت ناب را نمايندگي مي‌كند. به نظر مي‌رسد گاو مدت‌ها بين امر والا و پيش‌پا‌افتاده در نوسان بوده است.

نمايشگاه «سم ها» تا 30 آبان ماه ادامه دارد. نگارخانه سه شنبه ها تعطيل است و نمايشگاه از 13 تا 18 آبان استثتائاً تعطيل خواهد بود.

نگارخانه 66 در خيابان سميه، بين مفتح و رامسر، شماره 142 واقع است.

نمايشگاه خوشنويسي استاد اکبر صابونچي‌راد نيز كه روز پنج شنبه 29 مهرماه افتتاح شد، حدود 60 اثر از اين استاد در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت. تمامي اين آثار متعلق به سه سال اخير هستند.

صابونچي متولد سال 1321 در شهر اراک است و در محضر استادان، مرحوم علي‌اکبر کاوه و غلام‌حسين اميرخاني تعليم ديده است.

اين نمايشگاه قرار است تا 11 آبان ماه در بخش نمايشگاه‌هاي ادواري طبقه همکف موزه به نمايش درآيد.

موزه هنر امام علي‌(ع) در خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از ظفر، روبروي نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35 واقع است.

همچنين احمد نادعليان نمايشگاهي از آثار حجاري،‌ خاک نقاشي، پيکره‌ها،‌ مهرها و کارهاي مشترک خود را به نگارخانه ماه مهر برده است.

نادعليان در اين نمايشگاه، حجاري‌هايي را در مسير کار لودرها انجام داده و از روند تخريب آن‌ها گزارشي تهيه کرده که قرار است اين نمونه‌هاي تخريب‌شده را به نمايش بگذارد.

نادعليان در بخش ديگري از نمايشگاه آثارش، پيکره‌هايي آهنين را که با همکاري يک آهنگر دوره‌گرد ساخته است، براي اولين بار به نمايش مي‌گذارد. از ديگر آثاري که در اين نمايشگاه ارائه شده آثاري هستند که با استفاده از خاک، سنگ و کاني‌هاي رنگي و با همکاري زنان در زمستان 88 و بهار 89 در جزيره هرمز ساخته شده‌اند.

نمايشگاه آثار نادعليان روز دوشنبه 26 مهرماه در نگارخانه ماه مهر افتتاح شد و تا 17 آبان‌ماه ادامه خواهد يافت. همچنين تا نهم آبان، عصرها کارگاه‌هاي عملي و بحث و گفت‌وگو با حضور احمد نادعليان برگزار خواهد شد.

نگارخانه ماه مهر در خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر پلاک 7 واقع است.

نظر شما