شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۸
کد خبر: ۲۵۸۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
برنامه نگارخانه‌هاي تهران/
بخش عمده‌اي از برنامه نگارخانه‌هاي تهران در هفته مياني پاييز به هنرمندان جوان اختصاص دارد، هرچند پيش‌كسوتاني چون منوچهر معتبر و مريم سالور نيز در اين ميان به چشم مي‌خورند. سميرا اسكندرفر، راشين خيريه، علي چيت‌ساز و هومن نصيري از جمله اين جوانان هستند.

به گزارش خبرنگار شهر، نمايشگاه آثار نقاشي هومن نصيري با عنوان «يـــک پـــرنــده» افتتاح مي‌شود. همراه با مراسم افتتاح اين نمايشگاه كه در روز جمعه 14 آبان از ساعت 16 تا 20 در گالري گلستان برگزار مي‌شود، مراسم رونمايي کتاب «افق هاي پنهان» كه كتاب مجموعه نقاشي‌هاي هومن نصيري است، برگزار خواهد شد.


نمايشگاه «يك پرنده» تا پنج‌شنبه 20 آبان‌ماه ادامه دارد. ساعات بازديد از اين نمايشگاه شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 16 تا 18 بعدازظهر است.


نصيري در اين نقاشي‌ها بر شعر «و عشق..تنها عشق..مرا رساند به امكان يك پرنده شدن» از سهراب سپهري تكيه دارد.


هومن نصيري متولد 1355 در تهران است. وي فارغ‌التحصيل رشته نقاشي از دانشگاه سوره تهران، عضو پيوسته انجمن هنرمندان نقاش ايران و برگزيده جشنواره ايران سرزمين صلح است. وي تا کنون در پنج نمايشگاه انفرادي و بيش از 15 نمايشگاه گروهي آثارش را به نمايش گذاشته است.


گالري گلستان در خيابان دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 واقع است. همچنين اولين نمايشگاه انفرادي نقاشي‌هاي راشين خيريه، تصويرگر كودك و نوجوان در گالري دي برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه كه جمعه 14 آبان از ساعت 16 افتتاح مي‌شود، «قصه محبوب من» نام دارد و 20 تابلوي نقاشي از آثار اخير راشين خيريه، تصويرگر و انيماتور را به نمايش مي‌گذارد.


راشين خيريه در سال 1358 در خرمشهر به دنيا آمد. وي کارشناس ارشد رشته گرافيک است تاکنون بيش از 30 عنوان کتاب را تصويرگري کرده است. وي در نمايشگاه‌هاي گروهي داخلي و بين‌المللي بسياري شرکت داشته و بيش از 25 جايزه داخلي و خارجي تصويرگري را از آن خود کرده است که از آن ميان مي توان نشان و جايزه‌ تشويقي كنكور نوماي ژاپن در سال 2002 و جايزه هنر در جشنواره خوارزمي در سال 1382را نام برد.
نمايشگاه «قصه محبوب من» تا روز پنج‌شنبه 20 آبان در نگارخانه دي به نشاني نياوران ابتداي خيابان پاسداران، تنگستان چهارم، كوچه ناز يك، بن بست ترانه، پلاك 3 برپا خواهد بود.


نمايشگاه «كمي هواي تازه» از مريم سالور نيز در روز جمعه 14 آبان‌ماه از ساعت 15 تا 20 در گالري اعتماد افتتاح مي‌شود.


كار اصلي سالور مجسمه‌سازي و سفال‌گري است و بنابراين در آثار نقاشي وي نيز رد پايي از مجسمه‌سازي پيداست و در همه تابلوهاي نقاشي او حجم وجود دارد.


مريم سالور متولد 1333 تهران است كه تحصيلات آكادميك خود را در انگلستان و فرانسه گذرانده و دوره سفالگري را در آكادمي استاد ساويني در پاريس آموخته است. سالور در سال 1365 به ايران بازگشته و ضمن ايجاد كارگاه شخصي سفال و سراميك، به برگزاري نمايشگاه‌‌هاي مختلف از آثارش پرداخته است. وي همچنين دبيري هشتمين نمايشگاه دوسالانه سفال، سراميك و آبگينه معاصر ايران را در سال 1385 بر عهده داشت.


اين نمايشگاه تا 25 آبان‌ماه همه روزه از ساعت 15 تا 20 پذيراي بازديدكنندگان خواهد بود.


گالري اعتماد در خيابان نياوران، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان، پلاک 10 واقع است.


همچنين «تو منو به گريه مي‌اندازي» عنوان نمايشگاه عكس، چيدمان و ويدئوي سميرا اسكندرفر است كه در گالري محسن برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه در روز جمعه 14 آبان از ساعت 16 تا 20 افتتاح خواهد شد.

سميرا اسکندرفر متولد سال 1359 در تهران است و همواره در حوزه‌هاي نقاشي و ويديو فعال بوده است. وي تاکنون با برگزاري 11 نمايشگاه انفرادي و بيش از 40 نمايشگاه گروهي داخلي و خارجي و همچنين نمايش فيلم از پرکارترين هنرمندان جوان ايراني محسوب مي‌شود. اسکندرفر فعاليت حرفه‌اي و نمايشگاهي خود را با نقاشي از سال 1379 شروع کرد و از سال 1383 با ساخت 9 فيلم کوتاه و ويديوآرت پا به عرصه هنر ويديو گذاشت. موزه «تيت» در ارديبهشت گذشته يكي از ويدئوهاي اسكندرفر را خريداري كرد.


نمايشگاه «تو منو به گريه مي‌اندازي» تا 27 آبان ادامه خواهد داشت. اسكندفر در يادداشتي كه براي اين نمايشگاه نوشته است، به دغدغه‌هاي دختران هم سن و سال خود در دوران جنگ و محدوديت‌هاي بسيار اين نسل در دوران تحصيل اشاره مي‌كند.

گالري محسن در خيابان ظفر، خيابان ناجي، خيابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار ميناي شرقي، پلاک 42 واقع است.


نمايشگاه عکس «خانه خدا» نيز با آثاري از منوچهر يگانه‌دوست در موزه هنرهاي معاصر فلسطين در روز دوشنبه 17 آبان افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه مجموعه‌اي از عكس‌هاي يگانه دوست، مربوط به دهه 40 تا 50 شمسي است.



اين نمايشگاه تا 13 آذر ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند روزانه از ساعت 10 تا 19 و پنجشنبه‌ها از ساعت 10 تا 15 از اين آثار به نشاني ميدان فلسطين،خيابان طالقاني، خيابان برادران مظفر، تقاطع بزرگمهر ديدن كنند.


همچنين آثار نقاشي منوچهر معتبر نيز كه در روز جمعه 7 آبان‌ماه در نگارخانه اثر افتتاح شد، تا 19 آبان ادامه دارد. موضوع اين آثار را بيشتر زن‌هايي تشكيل مي‌دهند كه در حجمي تاريك نشسته‌اند و مظهر بي‌پناهي و اندوه هستند. گالري اثر در خيابان ايرانشهر جنوبي، رويروي پارك هنرمندان واقع است.

نمايشگاه نقاشي، اينستاليشن و پرفورمنس هما بذرافشان نيز با عنوان «قضاوت من» كه جمعه هفتم آبان در گالري شيرين افتتاح شد، 10 اثر در ابعاد 150 در 150 سانتيمتر و هشت اثر 50 در 50 سانتيمتر با تكنيك اكرليك روي بوم را ارائه داده است. بذر افشان متولد 1359 و فارغ‌التحصيل رشته نقاشي از دانشگاه سوره است و تا كنون در 30 نمايشگاه گروهي و دوسالانه جهان اسلام شركت داشته است. او از برگزيدگان سه دوره نمايشگاه منتخب نسل نو شناخته شده و علاوه بر اين در تصويرسازي كتاب كودك نيز فعاليت مي‌كند و اين سومين نمايشگاه انفرادي او محسوب مي‌شود.


در اين نمايشگاه اينستاليشني نيز با عنوان «من خود يك تاكستانم» از هما بذرافشان ارائه شده است كه مجموعه‌اي از شيشه‌هاي آزمايشگاهي است كه رنگ‌هاي قرمز خون در آن زاويه‌اي قائمه ايجاد كرده‌اند و برچسب‌هايي از نام افراد و مشخصاتشان بر آن‌ها خورده است. بذرافشان در كنار نقاشي و اينستاليشن، پرفورمنسي را نيز در فضاي گالري اجرا خواهد كرد.


نمايشگاه نقاشي‌هاي هما بذرافشان تا 19 آبان‌ماه در گالري شيرين ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه روزه (به جز دوشنبه‌ها) از ساعت 11 تا 20 از اين آثار ديدن كنند. گالري شيرين در بلوار اندرزگو، خيابان سليمي، باغ انجمن خوشنويسان واقع است.


همچنين خانه عکاسان ايران نمايشگاه عکسي با عنوان «طبيعت و معماري» را از آثار انجمن عکاسان نگاه برگزار كرده است. اين نمايشگاه هفته دوم آبان با عکس‌هايي از نقاط مختلف طبيعت و بناهاي معماري ايران با مجموع 50 عکس در ابعاد 50 در 70 سانتيمتر و 100 در 70 سانتيمتر به‌صورت سياه و سفيد و رنگي در گالري شماره يک خانه عکاسان ايران برپا مي‌شود.

در اين نمايشگاه آثار عليرضا رنجبر شورابي، جواد سيدي، سعيد شجاعي، کاوه فرزانه و علي مهاجران که از اعضاي انجمن عکاسان نگاه هستند روي ديوار رفته است.

اين نمايشگاه روز شنبه هشتم آبان افتتاح شد و علاقه‌مندان براي شرکت در آن مي‌توانند تا تاريخ 19 آبان همه روزه به‌جز ايام تعطيل از ساعت 9 تا 19 به گالري شماره يک خانه عکاسان واقع در خيابان حافظ، تقاطع سميه، حوزه هنري، طبقه همکف، گالري خانه عکاسان مراجعه کنند.


نمايشگاه آثار ياسر ميرزايي نيز با عنوان «هر چيزي که فضا را اشغال کند»، از روز جمعه هفتم آبان در گالري «آن» افتتاح شد. اين نمايشگاه تا سه شنبه 25 آبان ادامه دارد و بازديد از آن از روز يکشنبه تا جمعه از ساعت 11 تا 20 براي عموم امكان‌پذير است.


گالري آن در ونک، خيابان سئول، پلاک 40 واقع است.


همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي شاهپور پويان با عنوان «سـم ‌ها» در روز جمعه 30 مهرماه در نگارخانه 66 افتتاح شد.


در اين نمايشگاه بيست طراحي و هشت نقاشي شاهپور پويان از سم‌هاي گاو به رابطه‌ اين حيوان با روستا، جايي كه در آن به كار گماشته مي‌شود و قرن‌هاست نقش برده‌ خانگي را بازي مي‌كند، ارجاع دارد. به اعتقاد علي بختياري، مدير هنري گالري 66، در اين نقاشي‌ها بقاياي سنت فرهنگي «گاو طلايي» نيز به چشم مي‌خورد. در اين سنت، گاو مقدس‌ترينِ حيوانات است و در فرهنگ سومري و بابلي و حتي در فرهنگ زنده‌ هندوان، نشانه‌ حاصل‌خيزي دانسته مي‌شد و مقدس به شمار مي‌رفت. سم گاو در فرهنگ ايراني نماد مردانگي و قدرت است و سلطه و قدرت ناب را نمايندگي مي‌كند. به نظر مي‌رسد گاو مدت‌ها بين امر والا و پيش‌پا‌افتاده در نوسان بوده است.


نمايشگاه «سم ها» تا 30 آبان ماه ادامه دارد. نگارخانه سه شنبه ها تعطيل است و نمايشگاه از 13 تا 18 آبان استثنائا تعطيل خواهد بود. نگارخانه 66 در خيابان سميه، بين مفتح و رامسر، شماره 142 واقع است. همچنين احمد نادعليان نمايشگاهي از آثار حجاري،‌ خاک نقاشي، پيکره‌ها،‌ مهرها و کارهاي مشترک خود را به نگارخانه ماه مهر برده است. نادعليان در اين نمايشگاه، حجاري‌هايي را در مسير کار لودرها انجام داده و از روند تخريب آن‌ها گزارشي تهيه کرده که قرار است اين نمونه‌هاي تخريب‌شده را به نمايش بگذارد.

 نادعليان در بخش ديگري از نمايشگاه آثارش، پيکره‌هايي آهنين را که با همکاري يک آهنگر دوره‌گرد ساخته است، براي اولين بار به نمايش مي‌گذارد. از ديگر آثاري که در اين نمايشگاه ارائه شده آثاري هستند که با استفاده از خاک، سنگ و کاني‌هاي رنگي و با همکاري زنان در زمستان 88 و بهار 89 در جزيره هرمز ساخته شده‌اند.

نمايشگاه آثار نادعليان روز دوشنبه 26 مهرماه در نگارخانه ماه مهر افتتاح شد و تا 17 آبان‌ماه ادامه خواهد يافت. همچنين تا نهم آبان، عصرها کارگاه‌هاي عملي و بحث و گفت‌وگو با حضور احمد نادعليان برگزار خواهد شد.


نگارخانه ماه مهر در خيابان آفريقا، کوچه نيلوفر پلاک 7 واقع است.



نظر شما