شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۹
کد خبر: ۲۶۶۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۱
نشست بيست و هفتمين جشنواره فيلم كوتاه برگزار شد؛
مديرعامل انجمن سينماي جوان گفت: حذف فيلم هاي كوتاه و بودجه جوايز فيلم فجر در بخش سينمايي به جشنواره بين المللي فيلم كوتاه منتقل شد تا چشم انداز بهتري براي سينماي كوتاه در اين رويداد سينمايي تداعي شود.

به گزارش خبرنگار شهر، نشست خبري بيست و هفتمين جشنواره فيلم كوتاه تهران با حضور «هاشم ميرزاخاني» مدير عامل انجمن سينماي جوان و «يزدان عشيري» مدير روابط عمومي اين انجمن برگزار شد.

يزدا عشيري به تغيير مديريت انجمن در طول سال اشاره كرد و گفت: امسال با تغيير مديريت و با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و اميدواريم اتفاقات خوبي در جشنواره فيلم كوتاه رخ دهد.


در ادامه «هاشم ميرزاخاني» در جمع خبرنگاران عنوان كرد: همان‌طور كه مي‌دانيد امسال فيلم كوتاه و مستند از بخش‌هاي جشنواره فيلم فجر حذف شد و قرار شد دو جشنواره سينما حقيقت و فيلم كوتاه با قوت به كارشان ادامه دهند و اين فرصت مناسبي براي همكاران و دوستداران در سينماي فيلم كوتاه است.

مديرعامل انجمن سينماي جوان اضافه كرد: ما امسال اولين همايش سرپرستان دفاتر انجمن را همزمان با جشنواره برنامه‌ريزي كرده‌ايم و اميدواريم كه دوستان با دست پر به دفاترشان برگردند.

به گفته وي امسال 3 سالن سينما را براي نمايش آثار فيلم‌ها در جشنواره انتخاب شده كه سينما فلسطين هر روز در سئانس‌هاي متفاوت فيلم‌ها را نمايش خواهند داد.

مدير عامل انجمن سينماي جوان در ادامه تصريح كرد: امسال براي اولين بار تجهيزات پخش و نمايش HD را به كشور وارد كرديم و علاقه‌مندان مي‌توانند فيلم‌هاي دلخواه‌شان را با اين فرمت تماشا كنند و هر كسي كه فيلمش را به صورت HD ارائه كند، به همين صورت فيلمش نمايش داده مي‌شود.


«هاشم ميرزاخاني» در ادامه نشست گفت: امسال از 95 كشور جهان و 5 قاره، 2 هزار و 739 اثر به جشنواره رسيده است. در اين دوره از جشنواره چندين نشست تخصصي با حضور اساتيد بين‌المللي و استانداردسازي عرضه و نمايش‌ فيلم برگزار خواهد شد. در همين خصوص 5 داور براي بخش بين الملل انتخاب شده اند كه 2 داور ايراني و 3 داور خارجي آثار بين الملل جشنواره را ارزيابي خواهند كرد.

ميرزاخاني افزود: امسال شاهد حضور 12 مدير جشنواره بين‌المللي هستيم و همچنين فيلمسازان سه دهه فيلم كوتاه كشور و اساتيدي از جمله حجت‌الاسلام پناهيان در جشنواره حضور خواهد داشت. فيلم‌هاي كوتاه كشورهاي آمريكا و فرانسه نيز در اين جشنواره مرور خواهد شد.

مديرعامل انجمن سينماي جوان ايران گفت: امسال با چند مركز فيلمسازي از جمله صدا و سيما و مركز گسترش صحبت كرده‌ايم تا در بازار فيلم حضور داشته باشند. تقدير از بهترين بهترين‌هاي 26 دوره گذشته و نمايش آثار با حضور كارگردانان بخش ديگري از جشنواره امسال خواهد بود و همچنين در اين دوره از جشنواره آثار شهرهاي كردزبان و فيلم‌هاي كوتاه دفاع مقدس مرور خواهد شد.

ميرزاخاني با بيان اين‌كه « بودجه جوايز فيلم فجر در بخش سينماي كوتاه به جشنواره بين المللي فيلم كوتاه منتقل شد تا چشم انداز بهتري براي سينماي كوتاه در اين رويداد سينمايي تداعي شود»، افزود: داوري آثار بخش ملي توسط جليل عرفان منش، عليرضا اميني، بهرام عظيمي، حميد سهيلي، محمد درمنش، رامتين لوافي‌پور و پوران درخشنده انجام خواهد شد. در بخش بين‌الملل هم شهريار بحراني و محمدرضا عباسيان به همراه داوران خارجي، آثار اين بخش را داوري خواهند كرد.


مشخصات ميهمان و داوران خارجي جشنواره به شرح زير است:

«دني‌شكتر» مستندساز آمريكايي و يهودي الاصل مدت‌ها مستندساز شبكه رسمي CNN بوده و به دليل رويكرد مستندهايش سالها پيش از CNN اخراج شد. مستندهاي بسياري عليه سيستم‌هاي استعماري آمريكا ساخت كه در بردارنده انتقاد از سياست‌هاي خارجي و داخلي آمريكا بود. او كتاب‌هاي بسياري نوشته است و اولين بار است كه به ايران مي‌آيد. 

«احمد عاطف» كارگردان معروف و معتبر مصري چند ماه قبل رئيس هيئت داوران فرانسوي جشنواره قاهره بود كه بزرگ‌ترين جشنواره مصر است. در آن جشنواره به دليل اينكه يكي از آثار جشنواره كارگرداني اسرائيلي بود اعتراض داشت و درخواست داد تا فيلم را از جشنواره حذف كنند و با اينكه او استعفا دهد. وي در حال حاضر عضو هيئت داوران جشنواره است.

«وين كلست جين» تخصصش توليد مستند در مناطق بحراني جهان است. مستند معروفش زير سايه نخل‌هاست كه در جشنواره‌هاي مختلف جوايز بسياري گرفته است و موضوعش حمله آمريكا به عراق است از قبل از حمله تا بعد از آن، نگاهي انتقاد آميز به عملكرد نيروهاي آمريكايي حين حمله و بعد از حمله به عراق است. چند سال پيش هم كه تحديد حمله آمريكا به ايران شدت گرفته بود براي حضور در ايران درخواست داده بود كه اين حمله هيچ‌گاه رخ نداد.

«رياض شاهين» معاون وزير فرهنگ فلسطين است و همچنين مدير جشنواره بين‌المللي غزه علت حضور وي به دليل اهميت غزه است و اينكه وي يك نفره جشنواره غزه را برگزار مي‌كنند.

«عصامه سيلوادي» هنرمند فلسطيني است و با همسرش به ايران مي‌آيند. ميهمان جشنواره و همچنين ميهمان آژانس عكس ايران نيز است. هنگام عكاسي در يكي از نبردهاي اسرائيلي‌ها و فلسطين‌ها مورد تهاجم نيروهاي اسرائيلي قرار مي‌گيرد و از ناحيه پا دچار آسيب جدي مي‌شود كه در حال حاضر براي حركت از ويلچر استفاده مي‌كند.

«راشد رضوان» فيلمساز اسپانيايي - مادر و پدرش اصالتاً عرب هستند اما خودش هويت اسپانيايي دارد. مستند شاخص اين فيلمساز فيلم هدف عراق است. كه در اين مستند با نفوذ به گروه‌هاي تروريستي القاعده در عراق مشهور مي‌شود و آن‌ها بيان مي‌كنند كه از طريق سازمان سيا آموزش مي‌بينند و حمايت مي‌شوند. مستند گردان آليا در فلسطين از ديگر كارهاي اوست كه موضوعش مربوط به افرادي است كه اسرائيل به استخدام ارتش خود درآورده كه اين افراد تك‌تيراندازان و شكارچيان ماهري هستند كه اين بار هدف‌شان انسان‌هاست و در واقع اين فيلم به اين مطلب مي‌پردازد كه اين افراد پس از مدتي دچار اختلالات روحي و رواني مي‌شوند و مي‌خواهند در اين باره صحبت كنند و در واقع راشد رضوان از صحبت‌اي آنان فيلم مي‌سازد.

«هانس يوآخيم اشليگل» محقق و پژوهشگر و عضو آكادمي فيلم اروپا همزمان با برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران به ايران سفر مي‌كند. هانس يوآخيم اشليگل متولد 26 ژانويه سال 1942 است. وي محقق و پژوهشگر در زمينه‌هاي زبان آلماني و اسلاوي، فلسفه و فيلم‌شناسي در مونستر، گاتينگن، بوخوم و مونيخ مي‌باشد. وي به عنوان مورخ آزاد تاريخ سينما، نظريه‌پرداز و منتقد در برلين، به انتشار مقاله سينما، اخبار روزانه و هفتگي، تلويزيوني و راديوي پرداخته است. در دانشگاه‌هاي متعددي مانند برلين، مونستر، ماربورگ، سائوپائولو و... آكادمي‌هاي فيلمسازي در آلمان و خارج از آن مانند آكادمي فيلم و تلويزيون آلماني، دانشگاه هنر و ... تدريس كرده است. هانس يوآخيم اشليگل از سال 1996 تا كنون در جشنواره‌هاي بين‌المللي متعددي حضور داشته است. وي هم‌اكنون عضو آكادمي فيلم اروپا است.

 
رودريگرز متولد 1960 كوبا است. وي در مقام كارگرداني بيش از 100 فيلم مستند در كوبا و ديگر كشورها ساخته است. وي طي سال‌هاي 1997 تا سال 2003 رئيس منطقه‌اي شبكه برنامه‌سازي HDV مستقر در مكزيكو سيتي بوده است. از سال 2003 تا 2010 مديركل شركت برنامه‌سازي موندولاتينو و استوديو تلويزيون هاوانا بود. او به عنوان استاد در چندين دانشگاه كوبا و مكزيك و همچنين به عنوان سخنران در آلمان و فرانسه دعوت شده است. وي در چندين جشنواره بين‌المللي از جمله جشنواره بين‌المللي فيلم مستند الجزيره به عنوان عضو هيئت داوري حضور داشته است و اخيراً به عنوان قائم مقام راديو تلويزيون كوبا منصوب شده است.

«شاهانا بشير بات» خبرنگار و مستندساز پرس‌تي‌وي در كشمير هند است. دليل دعوتش شرايط خاص كشمير و لزوم اطلاع‌رساني به جامعه هنري و فرهيخته ايران است. كشمير هند مكاني است كه در آن مسلمانان هر روز كشته مي‌شوند و به همين دليل به شدت از حضور خبرنگاران در هند مراقبت مي‌شود و در آنجا هيچ خبرنگاري دفتر ندارد و بايكوت خبري رسانه‌اي وجود دارد و تنها خبرگزاري كه وجود دارد خبرگزاري پرس‌تي‌وي ايران است و اين خانم نقش بسيار مهمي در انعكاس اخبار و شرايط كشمير به تمام دنيا دارد.


«خانم كارمن ماركز» از كشور پرتغال است كه بسيار به اسلام، فرهنگ اسلامي و نهضت‌هاي اسلامي علاقه‌مند است. اين باعث شده كه به گروه‌هاي مردمي ضد آمريكايي عراقي و گروه‌هاي فلسطيني علاقه‌مند شود. وي در روزهاي جنگ 22 روزه غزه و هنگام تهاجم وحشيانه صهيونيست‌ها در غزه مستندسازي مي كرد. تاكنون آثار زيادي براي الجزيره تهيه كرد كه با نگاهي چالشي عليه غرب و آمريكا بود.

حاشيه اي از مراسم:

* اين نشست با نيم ساعت تاخير آغاز شد. * نشست جشنواره فيلم كوتاه، امسال نيز در سالن كوچك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد و همين نكته سبب شد تا تعدادي از خبرنگاران ايستاده در اين نشست شركت كنند.

نظر شما