سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۷۶۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۶
الكساندر اوديف وزير فرهنگ فدراسيون روسيه ظهر امروز از بخشهاي مختلف كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران بازديد كرد.

به گزارش شهر، وزير فرهنگ روسيه در جريان اين بازديد كه علاوه بر سفير اين كشور در تهران، چند تن از مقامات فرهنگي و نويسندگان روس از جمله رئيس موزه آرميتاژ در سنت پطرزبورگ و رئيس موزه هنرهاي شرقي روسيه نيز وي را همراهي مي كردند با حامد ياري مشاور رئيس و مديركل امور بين الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملي و دکتر رحيمي سرپرست موزه علوم و فناوري جمهوري اسلامي ايران ديدار كرد.


مدير كل امور بين الملل كتابخانه ملي در اين ديدار با اشاره به زمينه هاي مشترك همكاري فرهنگي ميان دو كشور گفت: به سهم خود آماده ايم به عنوان اولين قدم براي گسترش سطح ارتباطات با روسيه، اتاق روسيه را در كتابخانه ملي ايران راه اندازي كنيم.


حامد ياري در اين ديدار به آمادگي كتابخانه ملي كشورمان براي برگزاري مراسم هاي مشترك با وزارت فرهنگ روسيه در زمينه بزرگداشت بزرگان علمي و فرهنگي ايران و روسيه اشاره كرد و گفت: ما برنامه هايي براي بزرگداشت نويسندگان مطرح روس و همچنين خوانش آثار آنها داريم كه در صورت همكاري طرف روس به زودي آنها را در تهران اجرا خواهيم كرد.


وي ضمن اشاره به سفر سال گذشته رئيس كتابخانه ملي روسيه به كشورمان و امضاي سند همكاري ميان كتابخانه هاي ملي دو كشور و توافقات انجام شده در اين سفر گفت : كتب مرتبط با ادبيات معاصر روسيه،كتابها و حاصل نتايج تحقيقات مراكز مطالعاتي روسيه در حوزه هاي مختلف علوم مثل فناوري ، ايرانشناسي و همچنين منابع مورد نياز دانشجويان زبان و ادبيات روسي در ايران از جمله مواردي است كه براي غني تر كردن كتابخانه هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه منابع روسي لازم است به ايران ارسال شود.


مشاور رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي همچنين در پاسخ به سؤال وزير فرهنگ روسيه در مورد ديجيتال كردن منابع كتابخانه اي در ايران، به ارائه توضيحاتي در مورد طرح هاي رقومي سازي منابع مكتوب در مراكز علمي و فرهنگي كشور پرداخت و گفت: در ايران چند طرح مهم در سطوح مختلف در زمينه اتصال كتابخانه ها، يكپارچه سازي ارائه محتواي علمي توليد شده و همچنين رقومي سازي منابع در حال انجام است كه به عنوان مثال در طرح حرم كتابخانه ملي بيش از 5 هزار نسخه خطي و چند هزار منبع ديگر رقومي شده و از طريق شبكه اينترنت قابل دسترسي است .


وزير فرهنگ روسيه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خوشحالي از بازيد از كتابخانه ملي كشورمان گفت : سطح فني بالا ، آرامش فضا و همچنين كاربردي بودن قسمت هاي مختلف اين كتابخانه، من را بسيار شگفت زده كرده است.


وي به علاقه مندي كشورش براي آشنايي با راهكارهاي ايران براي دسترس پذيركردن منابع كتابخانه اي در نقاط مختلف اشاره كرد و ضمن بيان بخشهايي از تجربيات كشور متبوع خود در حوزه گسترش امكان مطالعه در نقاط مختلف فدراسيون روسيه گفت: ما در روسيه با توجه به وجود قانون حق مولف و همچنين وسعت سرزميني به دنبال استفاده از فناوري هاي نوين براي گسترش كتابخانه ها و ايجاد امكان استفاده از منابع كتابخانه اي در روستاها و شهرهاي كوچك هستيم و در اين زمينه بايد به مسئله مهم اولويت گسترش كتابخانه هاي الكترونيكي و يا كمك به صنعت نشر نيز توجه كنيم.


وزير فرهنگ روسيه همچنين اعلام آمادگي كرد با ارسال فهرست نسخ خطي فارسي موجود در مراكز مختلف موزه اي و علمي روسيه و ارسال ساير منابع مكتوب به زبان روسي به كتابخانه ملي ايران و همچنين حمايت از برنامه هاي كتابخانه ملي در زمينه بزرگداشت نويسندگان و ادباي روس به گسترش روابط فرهنگي ميان دو كشور كمك كند.


همچنين در جريان اين بازيدد رؤساي موزه هاي هنرهاي شرقي و آرميتاژ روسيه نيز در مركز تحقيقات ايران شناسي و اسلام شناسي كتابخانه ملي برخي از كتابهاي خود را كه در اين مركز نگهداري مي شوند به رسم يادگار امضاء كردند.


اوديف در ابتداي بازديد از كتابخانه ملي كشورمان از موزه دستاوردهاي علمي دانشمندان تمدن ايران و اسلام نيز بازديد كرد.

نظر شما