چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۷۹۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷
نمايشگاه «تسليم حق» كه شامل آثار خط نقاشي قرآني علي تن است به مناسبت آغاز ماه محرم در نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب گشايش يافت.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب علي تن استاد و هنرمند خوشنويس، و مدير امور نگارخانه‌هاي كشور، درباره آثار به نمايش درآمده از وي در اين نمايشگاه گفت: آثار خط نقاشي كه در اين نمايشگاه به نمايش درآمده‌اند، تلفيقي از خوشنويسي و رنگ هستند، كه چندي است در كشور ما رواج پيدا كرده و هنرمندان زيادي نيز به اين نوع هنر روي آورده‌اند. آثار اين نمايشگاه كه ماحصل كار بنده است، به دليل في البداهه بودن و رهايي و آزادي كه در آن‌ها موجود است، به نوعي با شيوه‌ها و سبك‌هاي ديگري كه تا به حال كار شده متفاوت است.

 

علي تن درباره سبك خاص آثار موجود در نمايشگاه گفت: كارهاي موجود در اين نمايشگاه كلاسيك نيستند و چندان خود را مقيد به درآوردن فرم‌هاي رسمي‌خوشنويسي نمي‌دانم. من شخصاً با اينكه در وحله اول خوشنويس و سنتي كار هستم، اما به طراحي خطوط و رهايي آن‌ها معتقد هستم. در حقيقت باور دارم كه بايد با «خط» بازي كرد. خط بايد در اختيار خوشنويس باشد. بيشتر خوشنويسان سنتي كار، تلاش مي‌كنند تا آنچه كه موجود است را به خوبي ارائه كنند. اما در كار ما، خط بنا به خواست و ميل خوشنويس، در رنگ و فرم بازي داده مي‌شود. بنابراين نمي‌توان به طور قطع گفت كه سبك اين خطوط شكسته يا نستعليق است. هر چند شايد شباهت‌هايي هم داشته باشد.

 

علي تن درباره ميزان اثرگذاري هنرهاي تلفيقي مانند خط نقاشي بر مخاطبان آثار هنري توضيح داد: با توجه به علاقه‌اي كه مخاطبان داشته‌اند و تعابيري كه آن‌ها نسبت به اين‌گونه آثار داشته‌اند، مشخص شده كه مخاطبان از اين‌گونه آثار استقبال مي‌كنند. طي اين چند دهه اخير كه من در نمايشگاه‌هاي مختلف هنري شركت كرده‌ام و مدير امور نگارخانه‌هاي كشور هم هستم، ميزان فروش آثار را دارم و شاهد بوده‌ام كه استقبالي كه از اين نوع سبك و سياق مي‌شود، چه داخل و چه خارج از كشور، خيلي بيشتر از آثار نقاشي و خطوط سنتي است.

 

عل تن گفت: برخلاف بسياري كه معتقدند خط نقاشي يك هنر جديد است، من با تحقيقي كه بر روي سياه مشق‌هاي قديمي‌انجام داده‌ام، دريافتم كه سياه مشق‌هاي اوليه به صورت نقاشي خط ارائه شده‌اند. در همان زمان نيز كارهايي كه هدف آن‌ها خوانده شدن نبوده نيز صورت مي‌گرفته و شيوه فرمي‌كار مدنظر بوده است. حدود پنجاه سال پيش كه مكتب سقاخانه توسط استاداني چون: استاد زنده رودي، صادق تبريزي، فرامرز پيل آوران و پرويز تناولي به وجود آمد، يك سري نوآوري‌هايي در عرصه خط نقاشي ايجاد شد و رفته رفته اين سبك گسترش يافت تا توسط استاد احصائي و رسولي تكميل تر شد. هنر گرافيك نيز كه از غرب آمده، بيشتر به آزادي عمل هنرمندان اين رشته كمك كرده است. در اين راستا تابلوهايي خلق مي‌شوند كه تنها گذر و بازي از خط در بين زمينه رنگ‌ها و فرم‌ها به چشم مي‌خوردند. بنابراين مي‌توان گفت رسالت خوشنويسي تنها به نگارش براي خواندن منتهي نشده و به خلق تابلو و آميزش با هنرهاي گرافيك و نقاشي نيز منجر شده است.

 

 

تن متولد 1350 (کازرون)، فارغ‌التحصيل رشته نقاشي از دانشگاه تهران و کارشناسي ارشد از دانشگاه تربيت مدرس و دانش‌آموخته انجمن خوشنويسان ايران است. وي داوري جشنواره‌ها و مسابقه‌هاي مختلف ملي و بين‌المللي در ايران، برگزاري 18 نمايشگاه انفرادي و شرکت در بيش از 120 نمايشگاه گروهي داخل و خارج را در کارنامه خود دارد.

 

 

مدير کل هنرهاي تجسمي از نمايشگاه خوشنويسي علي تن در نگارخانه فرهنگسراي انقلاب بازديد کرد. محمود شالويي ضمن بازديد از نمايشگاه آثار خوشنويسي علي تن گفت: خوشنويسي از هنرهاي اصيل و بومي کشور ماست و در اين نمايشگاه، آثار با نگاهي جديد و بديع ارائه شده است و اين نشان مي دهد که هنر خوشنويسي مي تواند با رويکردها و شيوه هاي نو و خلاقانه مخاطبان فراواني را جذب کند.

 

مدير کل هنرهاي تجسمي همچنين با تاکيد بر برپايي نمايشگاه هاي تجسمي در نقاط مختلف افزود: فرهنگسراها با توجه به پراکندگي آنها در نقاط مختلف شهر فضاهاي مناسبي براي برپايي نمايشگاههاي تجسمي هستند و مي توانند پاسخگوي علاقه مندان اين رشته هنري باشند.

اين نمايشگاه با ارائه 36اثر خوشنويسي جديد از علي تن تا 20آذرماه در نگارخانه فرهنگسراي انقلاب ادامه دارد.

 

نمايشگاه تسليم حق تا 20 آذر در نگارخانه مهر واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع خيابان کميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب داير خواهد بود.

 

علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند همه روزه از ساعت: 9 تا 18 به نگارخانه مهر واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي تقاطع خيابان کميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب مراجعه كنند.

نظر شما