سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۱
کد خبر: ۲۸۰۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
واكنش هاي متفاوت به پخش مجموعه«مختارنامه»؛
در حاليكه مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» با واكنش‌هاي مختلفي در ارتباط با چگونگي نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) روبرو شد، محمود فلاح تهيه‌كننده اين سريال اعلام كرد هيچ نمايي از اين مجموعه حذف نمي شود و چهره آن حضرت به صورت نوراني پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر،تا كنون 10 قسمت از مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» از شبكه اول سيما پخش شده و اما در قسمت‌هاي اخير اين مجموعه تلويزيوني با برخورد برخي از چهره‌ها همراه بوده است. به اين ترتيب ، در روزهاي اخير به دليل واکنش‌هايي مختلف در ارتباط با چگونگي نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) با نظرات متفاوتي روبر شده است.

گفته‌هاي ضد و نقيض حكايت از آن دارد تهيه‌كننده مجموعه از نمايش كامل نقش خبرداده و گفته است كه چهره حضرت عباس (ع)، به صورت نوراني پخش مي‌شود. با اين همه يكي از  روزنامه‌هاي صبح امروز خبر داد كه اين نقش به طور كلي حذف خواهد شد.


رضا استادي ،روابط عمومي مجموعه تلويزيوني «مختارنامه»، با اعلام اين خبر كه تهيه كننده اين مجموعه در شرايط اخير با هيچ رسانه‌اي صحبت نمي‌كند، به خبرنگار شهر گفت: به نظر مي‌آيد در پي مطرح شدن برخي مخالفت‌ها با نمايش تصوير حضرت عباس(ع)، احتمال حذف قسمتهاي مربوط به حضور فيزيکي اين شخصيت از سريال «مختارنامه» تقويت شده است. اما طي جلسات و مذاكراتي كه توسط تهيه كننده و نويسنده اين كار انجام شد، هيچ سكانسي از تصوير حضرت عباس (ع) حذف نمي‌شود و با جلوه‌هاي ويژه‌اي كه از قبل برنامه‌ريزي شده بود، چهره اين حضرت به صورت نوراني پخش مي‌شود.



وي در ادامه عنوان كرد: ممكن است چند پلان جابه جا شود اما قطعا سكانسي حذف و يا پخش نخواهدشد. هدف اين سريال ، پرداختن به زندگي مختار ثقفي است و بدون صحنه‌هاي مربوط به ديگر چهره‌هاي تاريخي هرچند مي‌توان قصه مختار را روايت کرد، اما حضور چهره‌هاي تاريخي و مذهبي به آن ابعاد بيشتري مي‌دهد و از اين رو جلوه‌هاي ويژه معمولا مي‌تواند براي نشان دادن چهره معصومين تاثيرگذار باشد.



پيش از اين ، آيت‌الله محمدعزالدين الحسيني زنجاني نشان دادن عظمت و شخصيت والاي حضرت ابوالفضل العباس سلام الله عليه کما هو حقه، در قالب فيلم و ديگر هنرها را غير ممکن دانسته بود.


اما اين روحاني بلند پايه، تنها چهره‌اي نبود كه مخالف نمايش چهره حضرت عباس (ع) بود. چند روز پيش خبري به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله وحيد خراساني منتشر شد. در اين خبر اعلام شد ايشان در سخناني که در آستانه ماه محرم الحرام در جمع انبوه مبلغان اعزامي ايراد کردند،اعلام کردند در صورتي که چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) به صورت هنرپيشه به نمايش درآيد، عاشقان قمر بني هاشم(ع) در روز تاسوعاي امسال محشري بر پا خواهند کرد که در روز قيامت کمر عوامل پخش چنين تصاويري را خواهدشکست.


وي همچنين در بخشي از سخنان خود با اشاره به عظمت مقام حضرت ابوالفضل(ع) به بيان رواياتي از اهل بيت(ع) در شأن آن بزرگوار پرداخته و تصريح کردند: امام زين العابدين(ع)، يک نگاه کرد به عبيدالله بن عباس بن علي بن ابي طالب(ع)، چشمش به يتيم قمر بني هاشم(ع) افتاد و اشک‌هايش سرازير شد؛ بعد که گريه کرد و پس از بيان عظمت مصيبت روز عاشورا، فرمود: رحمت خدا بر عموي من عباس(ع).



مجموعه «مختارنامه» به کارگرداني داوود ميرباقري در بيش از 40 قسمت زندگي و قيام مختار ابوعبيده ابن ثقفي ملقب به ابواسحاق را روايت مي‌کند.



فريبرز عرب‌نيا، رضا کيانيان، جعفر دهقان، رضا رويگري، ژاله علو، فرهاد اصلاني، فريبا کوثري، نسرين مقانلو، داود رشيدي، پرويز پورحسيني، مهدي فخيم‌زاده، محمد صادقي، انوشيروان ارجمند، صالح ميرزاآقايي و... در اين مجموعه ايفاي نقش ‌کردند.



مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» روزهاي جمعه ساعت 22 از شبکه يک روي آنتن مي‌رود.

داوود ميرباقري کارگردان مطرح سينما و تلويزيرن است كه تا كنون سابقه ساخت مجموعه موفق «امام علي (ع)» را هم در كارنامه خود دارد و اين روزها اين مجموعه هم در ميان مردم و منتقدان با استقبال روبرو شده است.

نظر شما