چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۸۱۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري در مراسم تشييع پيكر شمس آل‌احمد كه صبح امروز سه شنبه 16 آذر در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، طي پيامي درگذشت اين نويسنده و پژوهشگر را به جامعه فرهنگي تسليت گفت.

به گزارش خبرنگار شهر، سيدمحمد هادي ايازي كه در ابتداي اين مراسم حضور يافت، پيام تسليت خود را براي قرائت به محمد پورسينا مدير كل روابط عمومي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران سپرد. اين پيام به شرح ذيل است:

«انا لله و انا اليه راجعون»

شمس چشم بيناي جلال در انقلاب اسلامي بود. جامعه ادبي ما، امروز در سوگ سترگ مردي از تبار اهل قلم نشسته است. شمس آل احمد تداوم و چشم بيناي برادر ستيهنده‌اش جلال آل احمد بود كه در دوران انقلاب اسلامي، ميراث آن بزرگ را پاس داشت و از به ثمر نشستن انديشه‌هايش شادمان زيست. معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران درگذشت و سير و سلوك واپسين اين نويسنده متعهد و بزرگ را به جامعه فرهنگي و ادبي كشور تسليت گفته و از درگاه خداوند متعال علو درجات براي آن مرحوم و صبر و اجر براي خانواده آن بزرگوار خواستار است.»

در اين مراسم علاوه بر خانواده آن مرحوم و اهالي قلم، علي‌اكبر اشعري رئيس كتابخانه ملي، محسن مؤمني رئيس حوزه هنري، علي شجاعي‌صائين مدير خانه كتاب، احمد مسجدجامعي عضو شوراي شهر و يحيي طالبيان قائم‌مقام وزير در امور شعر و ادب حضور داشتند.


پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم توسط يحيي طالبيان قرائت شد. همچنين غلامرضا امامي، نويسنده و يكي از دوستان مرحوم شمس آل‌احمد نيز در‌باره وي به ايراد سخناني پرداختند.
پيام تسليت وزير فرهنگ و ارشاد بدين شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحيم»

خبر درگذشت شمس‌آل احمد جامعه ادبي و فرهيخته كشور را اندوهگين كرد، همانگونه سال‌هاي دور، وقتي جلال چهره در نقاب خاك كشيد، جامعه ادبي و قلم‌هاي متعهد، سياه‌پوش شدند.

نكته ظريفي سفر شمس به ديار باقي، درست در روزهاي تولد برادرش جلال، برادري كه به اعتقاد بسياري از اهل قلم و ادب، الگوي قلمي و انديشه او بود.

نورافشاني تلاش و قلم شمس آل‌آحمد اگرچه در سايه آوازه برادرش چندان به چشم ديگران نيامده اما همت، دقت و ارزشمندي آثارش بر هيچ اهل دل و خامه‌اي پوشيده نيست.

اينجانب، درگذشت شمس‌آل احمد را به جامعه ادبي و فرهيخته كشور و خانواده گرامي آن عزيز تسليت عرض كرده، براي آن شادروان رفيع‌ترين درجات الهي را از خداوند سبحان مسئلت دارم.»


همچنين پيام‌هاي تسليتي از جانب علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، بهمن دري معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدمحمدهادي ايازي معاون فرهنگي شهرداري تهران توسط محمد پورسينايي و پيام تسليت حوزه هنري قرائت شد.

پيام حوزه هنري به شرح ذيل است:

«به ياد شمسي كه غروب نمي‌كند
شمس‌‌الدين سادات آل‌احمد، فرزند آيت‌الله احمد طالقاني و برادر كوچكتر جلال آل‌احمد نام شناخته‌شده‌اي در حوزه فرهنگ و هنر ايران به شمار مي‌رود.

تأثير انديشه و تفكر جلال بر شمس بسيار چشمگير است، نوع تعهدي كه جلال در قلم و ادبيات خود بنيان نهاد و مروج آن بود و بعدها به عنوان چراغي فرا راه نويسندگان متعهد انقلاب قرار گرفت.

حوزه هنري فقدان اين نويسنده اديب و فرزانه را به همه فرهنگ‌دوستان به‌ويژه خانواده محترم آل‌احمد تسليت عرض مي‌كند و براي آن مرحوم علو درجات را از درگاه ايزد متعال مسئلت دارد.»

در اين مراسم همچنين محمدرضا اسدزاده متني را درباره شخصيت و فعاليت‌هاي ادبي شمس‌ آل‌احمد قرائت كرد.

در انتهاي اين مراسم پيكر آل احمد با همراهي اهالي فرهنگ و ادب به سوي قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد.



نظر شما