پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۸۳۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
شهردار تهران حمل‌ونقل عمومي را از جمله مهمترين زيرساخت‌هاي شهر دانست و افزود: تا زماني كه 218 كيلومتر مترو ساخته نشود در حوزه حمل‌و‌نقل عمومي در شرايط اضطرار قرار داريم.

به گزارش خبرنگار «شهر»، دكتر محمدباقر قاليباف امروز 20 آذر ماه در مراسم افتتاح ايستگاه چهارراه وليعصر(عج) گفت: شهرهايي مي‌توانند پايداري خود را حفظ كنند كه زيرساخت‌هاي آن شهر آماده باشد. همچنين شهرهايي توانستند مشكلات زيستي خود را در همه ابعاد حتي فرهنگي حل كنند كه تاسيسات زيرزميني را بر تاسيسات روي زمين ارجحيت دادند. بنابراين به هر ميزان كه زيرساخت‌هاي شهر كامل نشود به همان ميزان بر روي شهر ناپايداري به وجود مي‌آيد.


در حوزه حمل و نقل عمومي در شرايط اضطرار قرار داريم


وي با اشاره به مساله آلودگي هواي پايتخت اظهار كرد: اقدامات سلبي و كوتاه مدت مانند اجراي طرح زوج و فرد در تمام شهر زماني مي‌تواند موثر باشد كه از قبل اقدامات ايجابي و درازمدت را براي شهر انجام داده باشيم. به گفته شهردار تهران تا زماني كه 218 كيلومتر مترو ساخته نشود در حوزه حمل و نقل عمومي در شرايط اضطرار قرار داريم.


قاليباف تصريح كرد: براساس آمار از سال 85 تا 89 ، 60 كيلومتر تونل ساخته شده است و 45 كيلومتر آن به بهره‌برداري رسيده است كه در گذشته چنين ظرفيتي وجود نداشته است. ما مي‌توانيم ظرفيت ساخت مترو را به سالي 30 كيلومتر نيز برسانيم.


وي افزود: در سياست كوتاه مدت شهرداري توسعه اتوبوس‌راني را دنبال مي‌كنيم و همزمان با اين، در برنامه بلندمدت خود توسعه مترو را در برنامه داريم. شهردار تهران با اشاره به ساخت خطوط BRT و استقبال مردم از اين نوع حمل و نقل عمومي گفت: با وجود اينكه خط 4 مترو و خط يك بي‌ارتي در يك مسيرند با اين حال هنوز اتوبوس‌هاي اين خط شلوغ هستند.


وي خاطرنشان كرد: البته اين شلوغي غيراستاندارد است در حالي كه برخي افراد تصور دارند ، زماني خطوط بي‌ارتي توجيه اقتصادي دارند، كه مردم به صورت فشرده سوار اتوبوس شوند،كه اين تصور غلطي است.


وي با تاكيد بر اينكه حمل و نقل عمومي دغدغه جدي شهرداري تهران است، گفت: از سوي وزارت كشور نيز كمك‌هايي شده و آنها هر كاري كه مي‌‌توانستند در حد توان خود انجام دادند. ما بر اين باور هستيم كه مشكلات را نبايد به مردم منتقل كرد و به جامعه بايد به جاي تنش آرامش داد.


شهرداري به مسايل فرهنگي، اجتماعي مذهبي توجه دارد 


شهردار تهران با اشاره به ابعاد فرهنگي ايستگاه مترو وليعصر گفت: زماني كه اين ايستگاه قرار بود افتتاح شود، مدتي اضطرابي از طريق رسانه‌ها مي‌شد و اين تفسير وجود داشت كه شهرداري دنبال صدمه زدن به مجموعه تئاتر شهر است كه من در آن زمان به مسوولان اين مجموعه اطمينان دادم كه نه تنها شهرداري دنبال صدمه زدن به اين مجموعه نيست بلكه به صورت جدي به مسايل فرهنگي، اجتماعي مذهبي توجه دارد و دغدغه شهرداري محسوب مي‌شود.


سالن مراسم آييني به زودي افتتاح مي‌شود


وي با بيان اينكه با افتتاح ايستگاه متروي وليعصر ظرفيت استفاده از مجموعه تئاتر شهر افزايش يافته است، اظهار كرد: هم‌اكنون در توسعه فضاهاي كالبدي به ويژه فضاهاي هنري اقدامات بزرگي انجام شده كه مي‌توان به مجموعه ني‌نوا با 300 هزار متر مربع زيربنا در جنوب شهر و همچنين سالن مراسم آييني با 1500 متر مربع فضا اشاره كرد. سالن مراسم آييني به زودي افتتاح مي‌شود و اين مجموعه نه تنها در كشور بلكه در منطقه خاورميانه منحصر به فرد است.


روزنامه مترو به زودي در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد


قاليباف گفت: مترو بزرگترين سازه اجتماعي شهر است كه هر روز چندين ميليون نفر حداقل به مدت يك ساعت وقت خود را در آن مي‌گذرانند كه بايد ما به شهرونداني كه در اين سازه اجتماعي هر روز در رفت و آمد هستند توجه كنيم. شهردار تهران در مورد انجام اقدامات فرهنگي در مترو تصريح كرد: بايد در هر ايستگاه يك خانه فرهنگ احداث شود. به زودي نيز روزنامه مترو در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد.

وي افزود: در زمان افتتاح ايستگاه متروي انقلاب من توقعاتي در حوزه فرهنگي مترو مطرح كردم كه در حال حاضر معاونت فرهنگي اجتماعي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به همراه بخش بهره‌برداري مترو نتوانسته‌اند آن توقعات را برآورده كنند.

نظر شما