پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۹۸۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر براي سومين سال متوالي، امسال از 12 بهمن تا 12 اسفند در هفت رشته عملي، يک رشته نظري و دو رشته جنبي برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، اداره كل هنرهاي تجسمي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر و ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر را با هدف ايجاد بستر مناسب براي بروز خلاقيت‌هاي هنري و انتقال پيام هنرمندان، ارج نهادن به هنر معنوي و ديني، معرفي و تعالي ارزش‌هاي والاي هنر ايراني و اسلامي، تاكيد بر ارزش‌هاي هنر متعالي انقلاب اسلامي، پاسداشت هنرهاي سنتي ايراني اسلامي، ارتقاي ارتباط ميان هنرمندان معاصر ايران و جهان، معرفي آخرين دستاوردهاي هنرهاي تجسمي معاصر ايران و شناسايي هنرمندان معاصر و فعال، از 12 بهمن تا 12 اسفند 89 برگزار خواهد کرد.

اين جشنواره با همراهي نهادهايي چون فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي، ‌مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري، موسسه فرهنگي هنري صبا، خانه هنرمندان ايران، فرهنگسراي نياوران، بنياد رودكي و موزه هنرهاي معاصر تهران، در هفت رشته عملي نقاشي، پوستر، سفال و سراميك، نگارگري، خوشنويسي، عكاسي و كاريكاتور، يك رشته نظري با عنوان همايش علمي و دو رشته جنبي با عناوين هنر خيالي‌نگاري و هنر جديد برگزار مي‌شود.

مرحله اوليه داوري اين جشنواره صورت گرفته است و اسامي منتخبان رشته‌هاي مختلف اعلام شده است. رئيس شوراي هنري اين جشنواره محمود شالويي، دبير كل جشنواره سيدعباس ميرهاشمي، رئيس جشنواره محمود جوادي‌پور، دبير اجرايي عبدالرحيم سياهكارزاده و دبير هنري جشنواره امير عبدالحسيني هستند.

هيئت انتخاب و داوري در رشته كاريكاتور اين جشنواره، كامبيز درمبخش، سيدمسعود شجاعي طباطبايي، جواد عليزاده و محمدحسين نيرومند از ايران و دالسيو ماچادو از برزيل، آنجل بوليگان از كوبا و ميخائيل كونتوريس از يونان هستند.

در رشته پوستر مصطفي اسدالهي، صداقت جباري كلخوران، ابراهيم حقيقي، مسعود نجابتي، علي وزيريان و در رشته خوشنويسي نصرالله افجه‌اي، جواد بختياري، امير‌احمد فلسفي، يدالله كابلي‌خوانساري و مجتبي ملک‌زاده داوري را برعهده دارند.


همچنين در رشته نقاشي مرتضي اسدي، كاظم چليپا، مهدي حسيني، جلال شباهنگي و منوچهر معتبر و در رشته عكاسي مسعود زنده‌روح كرماني، فرهادسليماني، افشين شاهرودي، محمود عبدالحسيني و عليرضا كريمي‌صارمي آثار شرکت‌کننده را داوري مي‌کنند.

در رشته نگارگري نيز محمدباقر آقاميري، حسن بلخاري قهي، عباس جمالپور، پرويز حاصلي و مجيد مهرگان و در رشته سفال و سراميك محمد‌مهدي انوشفر، يعقوب امدايان، محمد‌مهدي قان‌بيگي، ژيلا كامياب و‌ ايرج محمدي داوري را عهده‌دار هستند.

اصل آثار انتخابي در مرحله اول بايد تا 23 دي‌ماه به دبيرخانه جشنواره ارسال شود و هنرمندان رشته‌هاي خوشنويسي و نگارگري بايد اثر خود را با قاب تحويل دهند. همچنين هنرمندان رشته نقاشي در صورتي‌كه اثرشان روي بوم باشد با زه‌وار و اگر بر روي مقوا يا كاغذ باشد بايد اثر را با قاب به دبيرخانه جشنواره تحويل دهند. هنرمندان منتخب بايد آثارشان را از روز شنبه 11 دي‌ماه تا پايان وقت اداري 23 دي‌ماه بين ساعات 9 تا 18 حتي در روزهاي تعطيل به دبيرخانه جشنواره به نشاني تهران، خيابان كارگر شمالي، روبروي پارك لاله، كوچه شهيد صدوقي، پلاك 17 ارسال کنند.

سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر با برنامه‌هايي جنبي برگزار مي‌شود که از آن جمله مي‌توان به اهداي نشان عالي تجسمي فجر به مفاخر رشته‌هاي اعلام‌شده، نمايشگاه آثار استادان و هنرمندان خارج از مسابقه، نمايشگاه آثاري از گنجينه هنر انقلاب اسلامي ايران از آثار دوره اول انقلاب، نمايشگاه عكس‌هاي دستاوردهاي صنعتي سي‌سال اخير، برپايي فروشگاه آثار هنري با حضور نگارخانه‌داران، برگزاري كارگاه‌هاي عملي و آموزشي هنري در تمامي رشته‌ها با حضور هنرمنداني از ايران و جهان، برگزاري ميزگرد و نشست‌هاي تخصصي، برگزاري برنامه‌هاي نقالي و پرده‌خواني به پاسداشت هنر نقاشي خيالي‌نگاري و برگزاري نمايشگاه هنرهاي جديد اعم از هنرهاي مفهومي و ويديو آرت اشاره کرد.

همچنين جوايز بخش‌هاي نقاشي، پوستر، عكاسي، سفال و سراميك، نگارگري و خوشنويسي اين جشنواره عبارت از تنديس طوباي زرين، لوح افتخار و مبلغ 40 ميليون ريال براي نفر اول، لوح افتخار و مبلغ 30 ميليون ريال براي نفر دوم و لوح افتخار + مبلغ 20 ميليون ريال براي نفر سوم خواهد بود.


همچنين در بخش‌كاريكاتور سه برگزيده در گرايش كارتون موضوعي و سه برگزيده در گرايش کاريکاتور چهره هرکدام، تنديس طوباي زرين، لوح افتخار و مبلغ هزار يورو دريافت خواهند کرد. در بخش مقالات فارسي نيز به هفت مقاله برگزيده بر اساس امتيازهاي داده شده از سوي داوران جوايز نقدي اهدا مي‌شود.

سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر همچون سال‌هاي گذشته در کنار خود همايشي علمي را نيز برگزازر مي‌کند که در اين دوره به دبيري عبدالمجيد حسيني‌راد و با تاكيد بر خلاقيت و نوآوري در هنرهاي تجسمي معاصر ايران پس از انقلاب اسلامي، ميزبان و منتشركننده پژوهش‌هاي صاحب‌نظران در موضوعات مرتبط با محورهاي هم‌انديشي در قالب سخنراني و ارايه مقاله علمي خواهد بود.

محورهاي اين همايش، بررسي تحولات و چالش‌هاي پيش‌روي هنر معاصر در ايران، تحليل و بررسي آثار برجسته و ارزشمند هنري و هنرمندان معاصر ايران، چگونگي ايجاد و گسترش خلاقيت و نوآوري در هنر، بررسي زمينه‌هاي احياي ارزش‌هاي والاي هنر ايراني و اسلامي در هنر معاصر ايران و آسيب‌شناسي هنر معاصر ايران بر مبناي تحليل و توجه به برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي هنر در ايران اعلام شده است.


از پذيرفته‌شدگان در مرحله اول داوري در اين بخش مي‌توان كامران افشارمهاجر با مقاله «بررسي تحولات و چالش‌هاي گرافيك معاصر ايران»، منصور كلاه كج و مهرنوش كيان‌پور با مقاله «نگرشي برگسست‌ها و پيوست‌هاي تصوير سازي معاصر ايران از ارزش‌هاي بصري ايران و اسلام»، محمدمهدي فخيمي با مقاله «خلاقيت و نوآوري در هنر» و مژگان نيك بخت با مقاله «تحليل و بررسي آثار برجسته و ارزشمند هنري و هنرمندان معاصر ايران» را نام برد.



سومين جشنواره بين‌المللي هنرها يتجسمي فجر از 12 بهمن‌ماه تا 12 اسفندماه 89 در سراسر ايران برگزار خواهد شد.

نظر شما