جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۶
کد خبر: ۳۱۵۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
اولين روز سوگواره عصر سوره با اجراي برنامه‌هاي متنوع و با استقبال پرشور هنرمندان و دوستداران اهل بيت(ع) و حضرت سيدالشهدا (ع) همراه بود.

به گزارش شهر، روز گذشته در اولين روز از سوگواره عصر سوره که به مناسبت فرا رسيدن اربعين حسيني در محل حوزه هنري برگزار مي‌شود برنامه‌هاي مختلفي از قبيل مداحي و عزاداري، اجراي موسيقي شرح پريشاني از حسام الدين سراج، تئاتر، نمايشگاه عکس، پوستر، نمايش فيلم و... برگزار شد.

 

برنامه‌هاي اولين روز سوگواره عصر سوره از ساعت 9 صبح با افتتاح همزمان نمايشگاه‌هاي عکس عاشوراييان، نمايشگاه عکس‌هاي برگزيده جشنواره «شورش رنگ‌ها و جوشش دل‌ها»، نمايشگاه پوسترهاي عاشورايي، نمايشگاه نقاشي آثار عاشورايي به ترتيب در گالري شماره دو خانه عکسان، گالري شماره يک خانه عکاسان، گالري ابوالفضل عالي و موزه هنر انقلاب که همگي در محل حوزه هنري قراردارند، آغاز شد.

 

نمايشگاه‌ عکس عاشوراييان، «در حوالي عطش» نام داشت که با موضوع عاشوراييان استانبول برگزار شده است و مجموعه‎اي از عکس‎هاي محسن سليماني از برگزاري مراسم عاشورا است.

 

نمايشگاه عکس‌هاي برگزيده جشنواره «شورش رنگ‌ها و جوشش دلها» شامل 56 عکس از 45 عکاس است که از زواياي مختلف، با توجه بيشتر به فرم و رنگ، عاشورا و عزاداري سيدالشهدا (ع) را دستمايه کار خود قرار داده‌اند.

 

نمايشگاه پوسترهاي عاشورايي نيز که از روز شنبه 22 دي همزمان در نگارخانه ابوالفضل عالي حوزه هنري و خانه هنرمندان ايران با حضور هنرمندان تجسمي گشايش يافت، همچنان برپا است.

 

نمايشگاه نقاشي آثار عاشورايي؛ متشکل از پنجاه اثر از آثار عاشورايي گنجينه موزه هنري انقلاب حوزه هنري است. اين آثار از بهترين آثار خلق شده از سوي هنرمندان حوزه هنري در سال‌‌هاي گذشته است که به مناسبت سوگواره پوسترهاي عاشورايي در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد. در ميان آنها آثاري از هنرمندان صاحب‌نام هنر نقاش مانند کاظم چليپا، حسين خسروجردي، حبيب‌الله صادقي، مرتضي گودرزي ديباج، ايرج اسکندري، عبدالحميد قديريان، غلامعلي طاهري و مصطفي ندرلو وجود دارد.

 

بازديد از اين نمايشگاه‌ها از ساعت 9 صبح آغاز شده و تا ساعت 21 ادامه داشت که با استقبال خوبي از سوي مردم و علاقه‌مندان به هنر و همچنين هنرمندان مواجه شدند. به طوريکه تا آخرين ساعات بازديد بازديدکنندگان در سالن‌هاي مختلف حضور داشته و از آثار عکس، پوستر و نقاشي ديدن ‌کردند.

 

از ساعت 15:30 تا 16 نيز مراسم پرده‌خواني در محوطه باز حوزه هنري برگزار شد. در اين مراسم محسن مومني؛ رئيس حوزه هنري و جمعي از هنرمندان در تکيه هنرمندان حوزه هنري حضور داشتند و همراه با حاضران در مجلس به عزاداري سيد و سالار شهيدان پرداختند.

 

در ساعت 16 نيز نمايش فيلم سينمايي «عصر روز دهم» ساخته مجتبي راعي در تالار سوره حوزه هنري آغاز شد که علاقه‌مندان فيلم‌هاي ارزشي از اين فيلم ديدن کردند.

 

همزمان با اجراي ديگر برنامه‌ها، راس ساعت 18 اجراي صحنه‌اي «شرح پريشاني» با اجراي حسام‌الدين سراج در تالار انديشه حوزه هنري آغاز شد. در اين کنسرت، «حسام‌الدين سراج» اشعار عمان ساماني را با ملودي‌هايي که خود ساخته است اجرا کرد و يك گروه كوبه‌اي با همراهي ساز ني ‌و ‌عود، ساز سنج و همچنين يك دف كه اجراي متفاوتي نسبت به شيوه‌ معمول دف‌نوازي دارد و با چوب نواخته مي‌شود، گروه «نينوا» را همراهي کردند.

 

شروع اين كنسرت برائت استحلال عمان ساماني بود كه در گنجينه اسرار نيز آورده شده است. بخش بعدي، گفت و گوي امام حسين(ع) و حضرت علي اكبر(ع) در مورد اذن ميدان خواستن حضرت علي اكبر(ع) بود. بخش ديگر اين کنسرت كه «غريبه» نام داشت از شعر شعراي معاصر بهره گرفته‌است. در اين بخش از موسيقي عربي و گام وامق استفاده شده و در انتها تصنيفي است كه در ارتباط با محرم و فضاهايي است كه در اين ايام وجود دارد كه اين بخش با سنج و دمام همراهي مي‌شود. در اين اجرا براي نخستين‌بار در موسيقي ايراني، سراج، اشعار مرثيه‌اي ساماني را اجرا کرد.

 

همزمان با اجراي موسيقي سراج، علاقه‌مندان تئاتر، در تماشاخانه ماه به تماشاي «مجلس نامه طوبي» نشستند. اين نمايش از ساعت 18:30 آغاز و تا 19:30 ادامه داشت.

 

بعد از پايان نمايش «مجلس نامه طوبي» از ساعت 19 تا 20 در تکيه هنرمندان واقع در محوطه باز حوزه هنري، تعزيه مجلس حر برگزار شد. در اين مراسم نيز جمع زيادي از عزاداران حسيني حضور داشتند و به ابراز احساسات پرداختند.

 

در ادامه، از ساعت 20 تا 21:30 نمايش «کليد» در تالار انديشه حوزه هنري به اجرا در آمد.

نمايش «كليد» به كارگرداني «محمدرضا مداحيان» به همت «گروه فرهنگي هنري تراب» ساخته شده که در خلاصه داستان اين نمايش آمده است: كليد روايت نسلي جامانده از باورهاي ديني است كه در سايه روشن سياهي و سفيدي‌هاي پيرامون، راه گم كرده و انتخاب برايش ناممكن است.

 

در اين نمايش سيد شاهين علايي‌نژاد، حسين ميرزائيان، روزبه اختري، عليرضا پاكزاد، سيروس تقي‌نژاد، حسين شفيعي، ابوالفضل حاجي، علي خاني و البرز احمدي‌خاني به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

 

پايان مراسم اولين روز سوگواره عصر سوره با مداحي و عزاداري همراه بود که از ساعت 21 آغاز شده و تا ساعت 22 در تکيه هنرمندان محوطه باز حوزه هنري ادامه داشت.

 

سوگواره عصر سوره که از ديروز در حوزه هنري آغاز شده امروز و فردا نيز ادامه خواهد داشت و در آن عمده برنامه‌هايي که در بالا آورده شده است در کنار برنامه‌هاي ديگر تکرار خواهند شد.


نظر شما