شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۴
کد خبر: ۳۲۱۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۳
مسئول كميته داوران پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: در اين دوره تعداد 50 داور مسئوليت بررسي و ارزش‌گذاري آثار ارسال شده به دبيرخانه جشنواره را برعهده دارند.

به گزارش شهر، مصطفي محدثي‌خراساني به ستاد اطلاع‌رساني اين جشنواره گفت: يكي از سياست‌هاي اصلي ما در اين دوره از جشنواره، تقويت بنيه علمي و گسترش ظرفيت‌هاي داوري بوده است كه به طور جد نسبت به آن اهتمام داشته‌ايم.


وي با تاكيد بر ضرورت تمركززدايي فرهنگي در كشور يادآور شد: توان علمي و اجرايي ما بسيار بالاست و چنانچه با اتخاذ سياست‌هاي مناسب، همه اين ظرفيت‌ها را به خدمت بگيريم شاهد ايجاد تحولي جدي در عرصه ادبي كشور خواهيم بود.


به گفته اين شاعر و ترانه‌سرا 50 داور از سراسر كشور به بررسي 40 هزار اثر ارسال شده از يك هزار و 283 شاعر در چهار بخش «كلاسيك»، «نو»، «كودك و نوجوان» و «ترانه و سرود» اشتغال دارند.


محدثي در پايان ابراز اميدواري كرد كه اين سياست در دوره‌هاي آتي با جديت و تلاش بيشتري پيگيري شود تا از اين رهگذر شاهد پويايي و تحرك بيش از پيش در جامعه فرهنگي كشور باشيم.




محمدحسين جعفريان:

آهنگ رشد جشنواره شعر فجر كند است

محمدحسين جعفريان گفت: به اعتقاد من آهنگ رشد جشنواره شعر فجر كند بوده است و شايسته است كه مسؤولان شتاب بيشتري به آن بدهند.


اين شاعر افزود: گفت: مسيري كه اين جشنواره در چهار دوره پيشين سپري كرده است، همراه با فراز و فرودهاي مختلفي بوده و نمي‌شود گفت كه منحني حركت آن در هر دوره صعودي بوده است.


وي با بيان اينكه ادامه حيات اين جشنواره براي ادبيات معاصر ايران يك نعمت تلقي مي‌شود، عنوان كرد: كف خواسته‌هاي اهالي فرهنگ از جشنواره‌اي نظير شعر فجر اين است كه در مسير توجه به شعر و شاعران اين سرزمين حركت كند و طبيعي است كه در كنار اين، مسائل ديگري هم وجود دارد كه بايد مورد التفات باشند.


وي با مقايسه دو جشنواره فيلم و شعر فجر خاطر نشان كرد: درست است كه اساسا هنركلامي شعر قابل قياس با پديده سينما نيست، اما به هر حال از اين جهت كه جشنواره فيلم فجر در طول قريب به 30 سال مسير رو به رشدي را طي كرده است؛ مي‌تواند الگوي مناسبي براي جشنواره شعر باشد.


وي با اشاره به نقش تاثيرگذار جشنواره فيلم فجر در فضاي فرهنگي داخل و خارج از كشور، متذكر شد: انتظار ما اين بود كه جشنواره شعر فجر هم به چنين جايگاهي ارتقاء پيدا كند، اما متاسفانه اين انتظار برآورده نشد و آهنگ رشد اين جشنواره بسيار كند بوده است.


جعفريان از مسؤولان اين جشنواره خواست كه با اتخاذ سياست‌هاي مناسب به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند كه فضاي شعري كشور از خمودگي و تكرار خلاص شود.


وي با بيان اينكه ظرفيت شعري حال حاضر ايران بيشتر از چيزي است كه در جشنواره شعر فجر نمود دارد، تاكيد كرد: مقام معظم رهبري در ملاقات امسال شعرا با ايشان گفتند: «شايد در عرصه هنرهايي مثل سينما، تئاتر و ... ما نتوانيم حرف اول را بزنيم، اما مسلما در حوزه شعر مي‌توانيم حنجره برتر دنيا باشيم.»


جعفريان رسيدن به چنين جايگاهي را منوط به اراده جمعي شاعران، مسئولان و بخش رسانه‌اي كشور دانست و تصريح كرد: با يك برنامه‌ريزي منسجم و استفاده از ظرفيت مطبوعات و رسانه‌ها مي‌توان شعر را به عنوان يك هنر والا و درخشان در سطوح مختلف جامعه تسّري داد.

نظر شما