جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۱
کد خبر: ۳۲۳۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
نشست نقد و بررسي فيلم «خانه امن است» با حضور عوامل فيلم برگزار شد؛
کارگردان فيلم سينمايي «خانه امن است» گفت: نوجوانان اين فيلم دقيقا سن من را در همان سال‌ها دارند و احساس کردم سينماي دفاع مقدس تاکنون به حاشيه‌هاي جنگ و تصوير کردن مردم نپرداخته است.

به گزارش شهر، نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «خانه امن است» با حضور ناصر رفاهي، علي تقي پور، محمد مختاري، امير بکان، الميرا ژيان فر، محمد جهان فر، رويا حسيني و طهماسب صلح جو (منتقد) در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.  

در شروع اين نشست، طهماسب صلح جو با اشاره به اين که يکي از ويژگي‌هاي کارهاي رفاهي، ساخت کارهاي پربازيگر است در خصوص طراحي صحنه و لباس فيلم و اين که آيا در زمان جنگ لوله کشي گاز وجود داشته است يا خير؟ سئوال کرد که رفاهي در پاسخ گفت: جنگ 8 سال طول کشيد و تا سال 68 ادامه داشت و ما نيز در خصوص فيلم داريم صحبت مي‌کنيم اما از همان سال‌هاي اوليه جنگ به سرعت لوله کشي گاز شروع شده بود و ما نيز هيچ زمان مشخصي را براي فيلم تعيين نکرده‌ايم و شما مي‌توانيد از زمان فيلم را از سال 59 تا 68 فرض کنيد.



در ادامه اين نشست، يکي از حاضران پرداختن به بچه‌هاي بهزيستي را از وجه منفي مورد انتقاد قرار داد که رفاهي اظهار داشت: نگاه کسي که فکر مي‌کند خوابگاه بچه‌هاي بهزيستي وجه منفي دارد، براي من عجيب است در حالي که ما از يک قشر واقعي اجتماع داريم صحبت مي کنيم و کساني را نشان داده‌ايم که در جنگ اصلا به حساب نيامدند و تنها يادگاري‌شان در پيچ شميران چند عکس از بچه‌هاي بهزيستي است...


وي ادامه داد: اگر کسي به اين موضوع منفي نگاه کند به من بر مي‌خورد. در مورد زير سوال رفتن مقاومت مردم ايران نيز خواهش مي‌کنم کسي که اين سئوال را مطرح کرد يک مقدار در مورد سئوالش بيشتر فکر کند چرا که پرداختن به بچه‌هاي بهزيستي زير سوال بردن مقاومت ايران نيست.  


در ادامه اين نشست، رفاهي در پاسخ به سوالي در خصوص کش دار بودن برخي از سکانس‌هاي فيلم گفت: در فيلم ميزانسن‌هايي داشتيم که دوربين به صورت تک برداشت روي بازيگران حرکت مي‌کند و باز مي‌گردد و گفته مي‌شود که به دليل تعداد بازيگران کش دار شده است که اين را هم مي پذيرم، اما من مي‌خواستم حتما چهره همه بازيگرانم ديده شود و اين مسئله برايم مهم بود.



در بخش بعدي اين نشست، امير بکان در خصوص موسيقي «خانه امن است» گفت: موسيقي اين فيلم يک موسيقي اورژينال است... ما براي هر کدام از شخصيت‌ها انگاره‌هايي را در نظر گرفتيم که کامل شنيده نمي‌شدند و در نهايت، والس آخر فيلم را به صورت کامل مي‌شنويم. کارگردان فيلم «خانه امن است» در ادامه در پاسخ به سئوالي در خصوص تعريف‌اش از سينماي دفاع مقدس، گفت: نوجوانان اين فيلم دقيقا سن من را در همان سال‌ها دارند و احساس کردم در اين بخش سينماي دفاع مقدس تاکنون به حاشيه‌هاي جنگ و تصوير کردن مردم نپرداخته است. البته هر چيزي که در اين فيلم ديده مي‌شود، تلاش شده است تا بازسازي فضاي واقعي آن سال‌ها باشد.


در ادامه محمد مختاري صدابردار «خانه امن است» نيز با انتقاد از شرايط بسيار بد پخش صداي فيلم در سالن برج ميلاد گفت: صدابرداري اين فيلم بسيار سخت بود و ما در بيشتر مواقع با دو بوم کار را مي‌گرفتيم که به دليل حرکات دشوار بوم در بيشتر مواقع خودم نيز بوم دست مي‌گرفتم اما من با اين اميد به اين سالن آمدم که صداي خوبي را بشنوم اما اينگونه نبود و توقع بيشتري از سالن برج ميلاد مي رود... من احساس مي‌کنم هنوز در اين مملکت به صدا توجهي نمي‌شود و ما صدابرداران دائما بايد براي کيفيت صداي فيلم مان استرس داشته باشيم.


در خاتمه اين نشست نيز علي تقي پور تهيه کننده «خانه امن است» در خصوص پيش بيني خود از ميزان موفقيت فيلم در اکران عمومي گفت: يک خسته نباشيد مي گويم به تمام کساني که در اين پروژه براي سينما و براي دل خودشان کار کردند. ما از اين فيلم‌ها دوست داريم و حالا اگر دوستان‌مان خوش‌شان نمي‌آيد، نمي‌دانيم بايد چکار کنيم... بيست‌ونهمين جشنواره فيلم فجر از 16 تا 26 بهمن 1389 برگزار مي‌شود.

نظر شما